• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Capaciteit in kaart brengen bij meerdere variabelen

Hefan

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2024
Ik krijg een forecast (tab forecast) op maandbasis en wil weten of die aantallen (kilogrammen) in de cellen passen die maand. Hierbij moet rekening gehouden worden met de volgende variabelen:
  • Aantal startdagen in de week (niet in het weekend) (tab ‘MD products’)
  • Duur van de productie (tab ‘MD products’)
  • Tempratuur cel (tab ‘Capacity per cel’)
  • Aantal KG per unit en aantal units per cel (tab ‘Capacity per cel’)
  • Capaciteit van de cellen (tab ‘Capacity per cel’)
Door de (voor mij) vele variabelen weet ik niet waar ik moet beginnen om adhv het aantal kilogrammen in een gegeven maand dmv een percentage aan te geven of het past of wat het percentage is (tab Capacity % per month)

Is er iemand die mij op weg kan helpen hiermee?

Met vriendelijke groeten,

Stefan

Bijlagen

waarom heeft product 1 2 verschillend aantal productiedagen en temperaturen?
Ik zou beginnen met het uitrekenen hoeveel KG er in een cel kan.
bij product 3 is een bucket 60 7 kg bij de rest 5 kg?

Als je alleen naar de productie kijkt, komt er alleen maar bij. Er zal toch ook wel eens iets af gaan?

waarom heeft product 1 2 verschillend aantal productiedagen en temperaturen?
Ik zou beginnen met het uitrekenen hoeveel KG er in een cel kan.
bij product 3 is een bucket 60 7 kg bij de rest 5 kg?
Dit product gaat eerst op tempratuur 20 en dan na 1 dag op tempratuur 15

Klopt technisch dingetje maar denk niet relevant hiervoor?
Bericht automatisch samengevoegd:

Als je alleen naar de productie kijkt, komt er alleen maar bij. Er zal toch ook wel eens iets af gaan?
Ja klopt na x aantal dagen (afhankelijk van het product) is de productie klaar en komt de capaciteit die het innam weer beschikbaar

een 1e voorlopige en vooral handmatige oplossing van hoe ik het probleem begrijp.
I

Bijlagen

een 1e voorlopige en vooral handmatige oplossing van hoe ik het probleem begrijp.
I
Sorry voor de late reactie Cow. Zo dit lijkt er volgens mij al op. Duik er vanmiddag even in en laat je weten of dit is wat ik zoek. In ieder geval super bedankt dat je hier tijd in hebt gestoken

I
Hoi Cow,

Ben je file aan het bekijken en de formules proberen te begrijpen. Een eerste vraag. In de tab samenvatting heb je 2 tabellen toegevoegd met okt2 etc en okt3 etc. Waar is dit voor?

Ik ga er bijna van uit dat dit een serre of zoiets is, waarin groenten worden gekweekt, dus dat zat in mijn achterhoofd toen ik dit bedacht.
De kolommen D:H zijn de/jouw opgave, kolommen I:L zijn de afgeleverde kg's die maand en M:P zijn de verschillen tussen beiden. Het zou wel de bedoeling zijn om die op nul te krijgen, maar voorlopig was het eventjes quick and dirty.
Nu is alles handmatig gedaan, straks zou een macro dat moeten overnemen en zelf een vrije serre en een temperatuur kiezen en vooruit ... . Het verhaal van die dagen opzetten begreep ik niet, ik ging er van uit dat je bijvoorbeeld enkel de maandag tot de donderdag eventueel kon opzetten, maar aangezien het planten zijn, groeien die toch iedere dag zonder tussenkomst en dat je dan eventueel niet zou mogen opzetten of oogsten in de weekends, tja, met een betere uitleg kan dat meegenomen worden.
Bij het toewijzen wordt ieder product in dalende volgorde van gewicht genomen en er wordt telkens voor de grootste vrije serre gekozen. Of dat de goede benadering is, dan zal later nog blijken.

Ik ga er bijna van uit dat dit een serre of zoiets is, waarin groenten worden gekweekt, dus dat zat in mijn achterhoofd toen ik dit bedacht.
De kolommen D:H zijn de/jouw opgave, kolommen I:L zijn de afgeleverde kg's die maand en M:P zijn de verschillen tussen beiden. Het zou wel de bedoeling zijn om die op nul te krijgen, maar voorlopig was het eventjes quick and dirty.
Nu is alles handmatig gedaan, straks zou een macro dat moeten overnemen en zelf een vrije serre en een temperatuur kiezen en vooruit ... . Het verhaal van die dagen opzetten begreep ik niet, ik ging er van uit dat je bijvoorbeeld enkel de maandag tot de donderdag eventueel kon opzetten, maar aangezien het planten zijn, groeien die toch iedere dag zonder tussenkomst en dat je dan eventueel niet zou mogen opzetten of oogsten in de weekends, tja, met een betere uitleg kan dat meegenomen worden.
Bij het toewijzen wordt ieder product in dalende volgorde van gewicht genomen en er wordt telkens voor de grootste vrije serre gekozen. Of dat de goede benadering is, dan zal later nog blijken.
Haha, je zat er inderdaad niet ver naast, het gaat om het primen van zaden, en dat proces loopt inderdaad ook in het weekend door. Maar het opstarten (inzetten) gebeurt (meestal) alleen doordeweeks, dus bijvoorbeeld alleen op maandag t/m donderdag. Het aantal startdagen wordt dus geteld vanaf maandag (1 = maandag, 2 = dinsdag, etc.).

De uitdaging zit hem in het berekenen of de forecast (in kg) per maand past binnen de beschikbare capaciteit, waarbij ik met de volgende variabelen rekening moet houden:

• Aantal cellen
  • De temperatuur waarop een product geprimed moet worden, een cel die op een bepaalde temperatuur staat, is gedurende de productieperiode niet beschikbaar voor andere temperaturen
  • Aantal buckets per cel
  • Aantal inzetdagen per week (alleen doordeweeks)
  • Duur van het product in dagen (hoe lang een cel bezet blijft) en die cel en/of buckets weer beschikbaar komen

Het doel is om per maand te berekenen of de forecast past in die maand. Nu zijn het aantal kilogrammen te weinig en zal dat over de hele maand wel passen

Ik weet niet of ik het zo een beetje beter heb uitgelegd😅

Bijlagen

en een nog iets verdere poging. Het is zo'n vraag waarom geen rechttoe antwoord kan gegeven worden, je moet ervoor de mouwen oprollen en zelf proberen en dan zal/kan je meerdere paden gaan bewandelen al naargelang het voorliggend probleem. Bon, in deze ging ik er van uit dat je alles tamelijk vol zitten had en dat het dus puzzelen werd om alles erin te krijgen. Ik veronderstel, als je maar de helft van je maandbezetting nodig hebt, dat er dan andere overwegingen gaan spelen en dat je dan bijvoorbeeld niet de cellen in dalende volgorde van buckets gaat toewijzen.
Aangezien het puzzelwerk is, dan duurt het even voor die gelegd is en bovendien is het eindresultaat iets met gaten, dus onvolkomen. Dus is er een 1e versie met de knop "Macro" op het blad "Samenvatting T3", die die puzzel legt. Dan zie je bovenaan in G2 de productie die niet kunnen plaatsen is. Heb je even geluk en dat getal is 0, dan ben je een oplossing. In het andere geval zou je nogmaals de knop "Beste van 10" kunnen gebruiken, dat duurt wel even voor die klaar is, de voortgang zie je anders in de statusbalk, maar dan wordt de puzzel 10 keer gelegd en krijg je het beste resultaat te zien.
"Planning T7" toont de begin en einddata van iedere batch. Merk op : als in de code-kolom een cel oranje is, dan was de cel nog niet 100% gebruikt in die periode en is er nog een 2e product naast de bestaande gezet als die een productieduur <= de bestaande heeft en als de temperatuur overeenstemt. Als er in de startdatum-kolom een cel oranje gekleurd is, dan is een product al tijdens de voorgaande maand opgezet, maar met een einddatum in de volgende maand, kwestie van die lege ruimten te optimaliseren.
"MD Products T2", kolom I toont de weekdagen waarop een product kan gestart worden naar analogie met de excel-formule "werkdag.intl", dus dat is een reeks van 7 nullen en ééntjes, waarbij de 1e de maandag is en de laatste de zondag voorstelt. Een nul betekent in die formule dat het een werkdag is, dus hier betekent dat dat je dat produkt kan opstarten, bij een één magje dat niet. Dus een "0000111" wil zeggen dat je vanaf de maandag tot de donderdag mag opstarten, van de vrijdag tot de zondag niet. Dan heb ik "for the fun" ook nog met feestdagen rekening gehouden, zie tabblad "feestdagen", sorry, ik heb dit even uit een bestand bestemd voor Frankrijk gekopieerd, dus zijn het de franse feestdagen, dus datmet eventjes aangepast worden naar jouw situatie, België of Nederland ??? Dus op een feestdag wordt er ook niet opgestart.
tabblad "Forecast T4" wil dan op een overzichtelijke (?) manier alles weergeven. Sorry, maar de kolommen voor de cellen staan voorlopig nog niet steeds in dezelfde volgorde. Links heb je de datums, de maand en de weekdag. Dan heb je de gevraagde temperatuur van iedere cel, vervolgens de bezettingsgraad en als laatste het product (in geval van 2, zie je er maar 1). Een batch is netjes door lijnen omrand, dus krijg je 2 batchen van een product na elkaar, dan ga je tussen de 2 een zwarte lijn zien. Feestdagen zijn roze met een rode tekst.
Bon, dat was het voor deze poging. Vermoedelijk zal deze oplossing je een richting geven en moet je dan zelf nog wat "finetunen"
Waarschijnlijk heb ik nog ergens een denkfout, in tabblad "capacity per month" zie je dat Cell_19, de grootste, normaal 1e keuze, systematisch slechter scoort dan de andere cellen, dus daar zit er nog iets marge, misschien heb ik het oog van een kenner nodig ... . Ik vermoed dat het komt omdat ik poog zoveel mogelijk kilograms per serre te produceren en producten 2 en 3 eigenlijk "slechte" producten zijn, ze hebben veel productiedagen nodig om ook maar 5 kg per unit te maken en ze dus maar laatste keuze zijn en ze dus systematisch naar de kleinere cellen geduwd worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan