Capture and install image met Windows Deployment Services

Status
Niet open voor verdere reacties.

ferrycomputers

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Goede dag,

Ik heb twee vragen over het maken van een image via Windows Deployment Services en het installeren van deze image.
Of dit de juiste plek voor de vraag is, is me niet helemaal duidelijk, maar een beter plek kon ik niet vinden.

Ik heb mijn Windows Server helemaal ingesteld en ik wil een image van van een laptop/werkstation maken die op hetzelfde netwerk staat aangesloten.
Het booten via het netwerk lukt ook, en het maken van de image lijkt ook correct te werken, aangezien er een nieuwe image bij de "Install images" verschijnt op mijn Windows Server.
Als het maken van de image via de laptop/het werkstation compleet is, dan wordt dit systeem opnieuw opgestart.
Vervolgens lijkt dit systeem de zojuist gemaakte image te laden, want hij gaat 'de computer voorbereiden voor de eerste start'. Oftewel, hij gaat hardware detecteren, etc..
Vervolgens moet ik ook een gebruikersnaam/computernaam opgeven. Als ik dit gedaan heb, dan wordt er een nieuwe gebruiker aangemaakt (met de naam die ik zojuist opgegeven heb), maar de oude gebruiker (voordat er een image gemaakt werd) bestaat ook gewoon nog. Is dit wel de bedoeling? Ik wil van deze laptop/dit werkstation alleen een image maken, de image moet hier ook niet automatisch op geladen worden. Iemand enig idee hoe dit komt?

Dan heb ik vervolgens nog deze vraag:

De gemaakte image (van de laptop/het werkstation) wordt correct op de server geplaatst, en staat daar ook bij de "Install images" vermeld (bij de WDS).
Als boot image heb ik een Windows Server 2008 file gekozen. De image van de laptop/het werkstation is een image van Windows 7.
Als ik een andere laptop via het netwerk boot en een deze zojuist gemaakte image wil installeren, dan wordt deze niet getoond. Ook andere Windows 7 images (via een CD toegevoegd) worden niet getoond.
Alleen de install images van Windows Server 2008 (die ik ook handmatig vanaf de CD heb toevoegd) worden wel getoond om te installeren.
Vervolgens heb ik een Windows 7 boot file geprobeerd, maar als ik de laptop laat booten met dit bestand, dan krijg ik de melding dat er netwerkdrivers toegevoegd moeten worden.
Kan iemand mij uitleggen wat hier fout gaat?

Ik hoor graag van iemand.
Alvast bedankt.

Groet,
FC

Hallo,

Over je eerste vraag:
Als je via Sysprep een image maakt van je werkstation, dan reboot hij vervolgens automatisch om deze image te uploaden naar je WDS server (mits aangevinkt). Je kan de optie "oobe" (out of box experience) weglaten, hierdoor toont hij het welkomstscherm niet waarin je een nieuwe gebruiker kan aanmaken en dergelijke.

Het klopt dat je de huidige gebruikersnaam (je volledige profiel) er gewoon in terugkomt, vandaar de mogelijkheid om "obee" wel in te schakelen, zodat iemand anders zijn eigen account kan aanmaken. Als je dit niet wil, moet je je profiel verwijderen voor het syspreppen en bijvoorbeeld via het Administrator-account sysprep opstarten. Helaas is het niet mogelijk om alleen een image van je werkstation te maken, je zal altijd te maken hebben met het sysprepproces (Hij maakt je Windows geschikt en compitable voor alle computerhardware en vervolgens upload hij je volledige Windows-installatie naar de WDS server, dus exclusief hardwaredrivers die geïnstalleerd waren etc.) Dat is ook de reden dat Windows na het uploaden vermeld dat er nieuwe hardware is gevonden. Helaas is het niet mogelijk om dit te omzeilen via sysprep. Dan moet je misschien denken aan Norton Ghost o.i.d.

DOS-Commando's:
C:\Windows\System32\Sysprep\sysprep.exe /generalize /reboot (het voorbereiden van de image en reboot het systeem voor upload)
C:\Windows\System32\Sysprep\sysprep.exe / generalize /oobe / reboot (het voorbereiden van de image, het welkomstscherm toevoegen en reboot het systeem voor upload)

Over je tweede vraag:
Het kan zijn dat je laptop 32 bits is, deze ziet dan geen 64 bits besturingssystemen. Als je de foutmelding krijgt dat netwerkdrivers onvindbaar zijn, betekent dit dat ze niet geïntegreerd zijn in de Windows 7 boot image. Je kan dit handmatig toevoegen, zoals hier staat uitgelegd:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd744355%28v=ws.10%29.aspx#AddDriverDISM

Succes!

Edit: Ohh je hebt het al opgelost, over mijn hoofd gezien. Misschien hebben anderen hier dan nog wat aan :).

Laatst bewerkt:
Op je 2e vraag.
Zijn jouw boot-images X64? zoja probeer X86 boot image vanaf windows 7. Drivers kun je ook makkelijk toevoegen.

Hier word het heel duidelijk uitgelegd
[video=youtube;MSuH9fLVSA8]http://www.youtube.com/watch?v=MSuH9fLVSA8[/video]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan