Cd-romspeler in oude pc zetten lukt niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert-Jan K

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2002
Hoi,

Ik heb een probleem:
Ik wil windows 95 op een oude computer installeren. Nu heb ik een cd-romspeler erin gezet, maar hij wordt niet herkent in de bios, en ik kan hem ook niet in de bios aanzetten, omdat de bios alleen harde schijven en scsi aparaten kan installeren. Hoe kan ik een atapi cd-romspeler instaleren op deze computer uit '94?

Alvast bedankt

Robert-Jan

Probeer het eens met een win98 opstartdiskette.

Klooi es met de Master/Slave-instellingen en de IDE-0/1/2 etc.

Ik heb hier een PI 100mhz staan uit et jaar nul en daar zit ook gewoon een 52X cdrom-speler in.

het is ook een P1 100MHz, met een 8x cd-romspeler, die is gemaakt voor windows 95, in de bios kan ik niets vinden (zoals ik al zei, alleen harde schijven) en de win95 opstartdiskette helpt ook niet.

Zoals gezegd, je moet een win98/ME opstartdiskette gebruiken met cd-rom ondersteuning.

Geplaatst door maestro12
Zoals gezegd, je moet een win98/ME opstartdiskette gebruiken met cd-rom ondersteuning.

Het probleem is dat het BIOS hem niet herkend en dus ook niet activeert.

Hallo

Veel voorkomend probleem..

Indien de mogelijkheid c.d. r.o.m. lezer niet aanwezig is , dient deze op "none" of ... niet aanwezig te worden ingevuld in de b.i.o.s.

Uiteraard dienen de master/slave jumpers korrekt te worden ingesteld (wat logisch is....)

Tijdens de p.o.s.t. , dient de p.c. deze normaliter te herkennen ........

Peter

Geplaatst door Muurhond

Het probleem is dat het BIOS hem niet herkend en dus ook niet activeert.

90% van de 'oude' pc's ziet een cd-rom niet in de bios, zeker als het om een 386/486 gaat, de eerste kwamen eigenlijk pas met de pentium I en dan ook nog lang niet allemaal.
Dat wil nog niet zeggen dat hij niet herkent zal worden door het OS d.m.v. drivers, het enigste wat je dan wel zeker weet is dat je niet kan booten van cd-rom.
Zoals VDK_P al schrijft, zet in de bios het betreffende op NONE en als de rest van de instellingen klopt kan de cd-rom echt wel werken.

ok, bedankt.
Dit weekend kom ik weer bij de eigenaar van de computer, dan zal ik proberen de computer met een win98 opstartdiskette op te starten, en daarna windows95 te instaleren. Zo zou het moeten lukken toch?

Hallo

Yep....., maar eventueel overwegen waard ....

I.p.v. win 95 ... win 98s.e. te installeren , is veel stabieler.....

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan