• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cel éénmalig invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

philipserwin

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2007
Ik tracht een bestand te maken in excel (gedeelde map) waarin de cellen éénmalig een waarde toegekend krijgt en daarna niet meer overschrijfbaar is. Is dit zonder VBA op te lossen?

de cel dient dus geblokkeerd te worden zodra er inhoud aan is toegekend. zodanig dat enkel de administrator of diegenen die het wachtwoord kennen toch nog waarde cel kunnen wijzigen...

Enig idee?

thnx,

ep

Het zal wel mogelijk zijn zonder VBA maar toch wel lastig vermoed ik.

Je moet de cellen die leeg zijn op voorhand allemaal op niet geblokkeerd zetten. Dan een cel invullen, en de cel op geblokkeerd zetten. Vervolgens het bestand nog eens beveiligen, met een paswoord. Veel manueel werk als je het mij vraagt.

Dan zal het toch VBA worden vrees ik, wat jij zegt is na elke verandering (extra cel die toegevoegd is) de cel handmatig blokkeren, niet? Lijst zal door 8 salesrep's gebruikt worden, hetgeen zij invullen mogen ze echter achteraf niet kunnen veranderen. Is om forecast te berekenen en zouden achteraf nog 'sjoemelen'.

Ik tracht een bestand te maken in excel (gedeelde map) waarin de cellen éénmalig een waarde toegekend krijgt en daarna niet meer overschrijfbaar is. Is dit zonder VBA op te lossen?

de cel dient dus geblokkeerd te worden zodra er inhoud aan is toegekend. zodanig dat enkel de administrator of diegenen die het wachtwoord kennen toch nog waarde cel kunnen wijzigen...

Enig idee?

thnx,

ep

Voor de VBA code:

zet de macro recorder op (Extra > Macro > Nieuwe macro opnemen...)

en doe een aantal van die typische handelingen, zoals een cel blokkeren en zo.

Kijk dan naar de code die je krijgt. Dat zal de basis worden voor jouw code.

Wigi

Zal idd enige oplossing zijn. Zal voor IT'er worden, ga wel idd al eens die macro opnemen, misschien lukt het toch zelf.

Merci,

EP

Houdt er wel rekening mee dat als je macro's gaat gebruiken in een gedeelde map deze alleen maar bewerkt kunnen worden als de map weer tijdelijk ongedeeld (?) is.

Je moet dus eerst alles juist hebben voordat je de map gaat delen.

Het zou kunnen door eerst het gehele blad te selecteren
Ctrl+A >Rechtklikken > Celeigenschappen > Bescherming > Geblokkeerd > uitvinken
Dan onderstaande code in werkblad code plakken
Je moet dan ook wel het VBA-project met een wachtwoord beveiligen. Anders is het wachtwoord wel heel simpel te achterhalen.

Code:
Private Sub worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target <> "" Then
ActiveSheet.Unprotect Password:="Jouwwachtwoord"
Target.Locked = True
ActiveSheet.Protect Password:="Jouwwachtwoord"
End If
End Sub

Mvg

Piet

merci voor de tips he gasten... maandag voer ik uit, zet hier wel iets bij van afloop!

EP

Opgelost met omwegje

Dag iedereen!

Heb m'n probleempje met een kleine omweg en zonder VBA opgelost. Heb van de Excel een kopie gemaakt waar ik in elke cel een verwijzing maak naar het origineel. Op deze kopie heb ik echter de functie "wijzigingen bijhouden" gebruikt waardoor ik kan zien welke velden zouden zijn aangepast. Misschien niet zo kosjer maar it will do the trick!

Fijne werkweek aan eenieder,

EP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan