• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel activeren bij 1 of meerdere juiste waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

RV2010

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Goedeavond,

Ik zit met een probleempje in Excel.
Wat is het geval?

Ik heb een bestand met artikelen. Over deze artikelen moeten vragen beantwoord worden. Dit gebeurd allemaal in dezelfde rij, maar wel met verschillende kolommen.

Vraag 1 is bijv. 'Is de kleur blauw?'. De antwoorden uit een keuzelijst zijn dan n/a, ja en nee.
Vraag 2 is bijv. 'Is het artikel rond?'. De antwoorden zijn weer n/a, ja en nee.
Vraag 3 wil ik nu alleen activeren als vraag 1 of 2, of beide, beantwoord zijn met JA. Daarbij moet in vraag 3 een keuzelijst geactiveerd worden.

Is dit mogelijk? Ik kom er namelijk niet uit :(.

Alvast heel erg bedankt!
Groeten.

Zo zou het kunnen.

Bijlagen

Kwam er niet helemaal uit, maar heb al een andere manier gevonden :). Tenminste, zodat de cel wordt opgemaakt.

De cel activeren of niet lukt helaas niet.

Als je er niet uitkomt, kun je ook je bestandje uploaden en aangeven waar het fout gaat.
Er zijn helpers genoeg op het forum.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja dat VBA-bestand kreeg ik inderdaad niet goed aan de praat. Weet niet wat ik fout doe. Kan nu niet bij het bestand, maar zal het morgen nog eens proberen :).

Vraag 1 was eigenlijk heel makkelijk, bedankt! Is het ook mogelijk om een rij van alle andere gegroepeerde rijen te weergeven (en daarmee bedoel ik de eerste), zodat je als je er bijv. op klikt alles uitvouwd?

Vraag 2 is zeker wat ik bedoel! Nu vroeg ik mij alleen af of het ook mogelijk is om van 1 cel meerdere waarden 'WAAR' te laten zijn. Bijv. appel en peer, ipv alleen bij appel WAAR?

De rest van de vragen wacht ik nog maar even af :) dacht dat ik daar een nieuw topic voor moest openen.

Vraag 1: Ik heb de eerste 3 kolommen gegroepeerd. ???
Vraag 2: Kijk eens naar de functie =OF().
bv. =OF(A3="Peer";A3="Appel")

Vraag 1: de kolommen zijn inderdaad verborgen, maar ik zie nu ook niet welke kolommen eronder zitten als ze dichtgeklapt zijn...is het mogelijk een stuk te laten zien o.i.d.?

Vraag 2: ik heb deze formule =ALS(OF(H5="Peer";H5="Appel")+(I5="yes")+(J5="yes")*OF(H5="Peer";H5="Appel";I5="yes";J5="yes");WAAR;ONWAAR) maar kom er niet uit. Het enige dat ik zie is 0, 1 of 2.

Betreffende de topicstart vraag, ik heb het vba-bestandje werkend, maar vroeg me af of er ook nog een aanpassing mogelijk is. Is het bijv. mogelijk om, als er geen antwoord ingevuld mag worden, er automatisch tekst in de kolom te laten zetten, zoals 'n/a'?

En is het mogelijk, als het antwoord op 1 of beide juist is, de eerste of tweede keuze van de keuzelijst meteen in te laten vullen?

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Vraag 1: Misschien zo.
Vraag 2: =ALS(EN(OF(H5="Peer";H5="Appel");I5="yes";J5="yes");WAAR;ONWAAR)
Vraag 3: Zoiets als in bestand?
Vraag 4: Geef eens aan om welke cellen het gaat, jij weet welke, maar ik moet steeds turen en gokken.

Bijlagen

Vraag 1: Misschien zo.
Vraag 2: =ALS(EN(OF(H5="Peer";H5="Appel");I5="yes";J5="yes");WAAR;ONWAAR)
Vraag 3: Zoiets als in bestand?
Vraag 4: Geef eens aan om welke cellen het gaat, jij weet welke, maar ik moet steeds turen en gokken.

Vraag 1: Is niet precies wat ik bedoel, maar wel genoeg. Ik bedoelde eigenlijk dat als ik bijv. op een stuk tekst klik, dat dan de verborgen kolommen/rijen worden uitgeklapt.

Vraag 2: Bedankt! Dat lukt prima :) kon hem goed aanpassen.

Vraag 3: Zoiets is de bedoeling ja. Is het daarbij ook mogelijk dat als er geen vervolgkeuzelijst in de cel komt (in dit geval als er n/a staat), dat de cel dan ook niet geselecteerd kan worden? En dan het liefst zonder het werkblad te beveiligen.

Vraag 4: Stel dat er bij kolom K 'WAAR' staat, dat kolom L ingevuld wordt met 'A'. En als kolom K 'ONWAAR' bevat, dat kolom L ingevuld wordt met 'B'.

Of, nog uitgebreider, als in kolom H 'appel' wordt gekozen, kolom L ingevuld wordt met 'A'. Als 'peer' wordt gekozen in H, 'B' wordt ingevuld bij kolom L enz.

Dit moet wel m.b.v een keuzelijst, omdat het evt. mogelijk moet kunnen zijn om een andere optie te kiezen. Is dit mogelijk?

Laatst bewerkt:
Test deze bijlage eens.

Ja zo klopt het grotendeels :). Het enige is nu dat als appel of peer niet gekozen wordt, de cel wel leeggehaald wordt, maar nog wel te selecteren is. Eigenlijk wil ik zo dat er bijv. n/a in komt te staan en dat je hem ook niet kan selecteren.

Is dat ook mogelijk :)?

Ja zo klopt het grotendeels :). Het enige is nu dat als appel of peer niet gekozen wordt, de cel wel leeggehaald wordt, maar nog wel te selecteren is. Eigenlijk wil ik zo dat er bijv. n/a in komt te staan en dat je hem ook niet kan selecteren.

Is dat ook mogelijk :)?

Je schrijven is wel verwarrend.

Als het in je opkomt om tijdens je schrijven te veranderen wat je wil, haal dan het stuk tekst weg wat je niet wil.
Dit leest namelijk heel moeilijk, en dan geraak ik vaak in de stemming om af te haken.

Ik heb er een vernieuwde versie bij gedaan.

Ik verneem het wel.

Bijlagen

Je schrijven is wel verwarrend.

Als het in je opkomt om tijdens je schrijven te veranderen wat je wil, haal dan het stuk tekst weg wat je niet wil.
Dit leest namelijk heel moeilijk, en dan geraak ik vaak in de stemming om af te haken.

Ik heb er een vernieuwde versie bij gedaan.

Ik verneem het wel.

Ja dat is hem precies! Heel erg bedankt :) zal morgen eens even uit gaan vogelen hoe het precies werkt! Excuses als ik onduidelijk ben geweest, dacht dat ik in mijn vorige post hetzelfde zei.

In ieder geval waardeer ik alle hulp :d

Graag gedaan RV2010, en mooi dat het is opgelost.

Ik heb nu het volgende scriptje gemaakt, een stuk verkort, benodigd voor sommige stukken. Dit zou ervoor moeten zorgen dat als een bepaalde waarde wordt geselecteerd, in de volgende kolom er een tekst in komt te staan.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
   If Cells(Target.Row, 3) = "YES" Then Cells(Target.Row, 4) = "choose"
   If Not Cells(Target.Row, 3) = "YES" Then Cells(Target.Row, 4) = "n/a"
End Sub

Maar, zodra ik de celwaarde van rij 3 verander, blijft excel gedurende +/- 30 sec. hangen. Wat doe ik verkeerd?

Bedankt!

En zo dan?
Code:
  If Not Intersect(Target, Columns(3)) Is Nothing Then
     If Target.Value = "YES" Then
       Target.Offset(, 1) = "choose"
      Else: Target.Offset(, 1) = "n/a"
    End If
  End If
End Sub

En zo dan?
Code:
  If Not Intersect(Target, Columns(3)) Is Nothing Then
     If Target.Value = "YES" Then
       Target.Offset(, 1) = "choose"
      Else: Target.Offset(, 1) = "n/a"
    End If
  End If
End Sub

HSV, weer bedankt voor je reactie en oplossing. Ook deze werkt weer goed. Het is alleen niet helemaal wat ik in gedachte had, maar wel een (gedeelde) uitwerking ervan.

Het is namelijk de bedoeling om, als het antwoord in bijv. kolom 3 'YES' is, in kolom 4 choose te krijgen (zoals nu), maar dat je, zodra je dan op de cel in kolom 4 drukt, je de validatielijst te zien krijgt. Choose wordt dus alleen aangegeven om te laten zien dat er iets gekozen MOET worden. Nu zie je alleen het woord choose en kan je niets kiezen.

Momenteel maak ik gebruik van Valideren om een validatielijst in te voeren. In jou vorige optie maakte je gebruik van VBA. Is het mogelijk om toch de optie Valideren te gebruiken, en tegelijk choose of n/a in te geven?

Het is namelijk zo dat er in sommige kolommen bij YES ene keuzelijst moet komen, en bij een andere keuze n/a. Maar bij andere kolommen moet niet alleen bij YES een keuzelijst komen (bijv. keuzelijst1), maar bij een andere keuze ook een keuzelijst (bijv. keuzelijst 2). Dit had ik nu geregeld via Valideren, maar de VBA overschrijft dit?

Of doe ik wat verkeerd? Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan