• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen blokkeren d.m.v. VBA en een selectievakje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Demarkie02

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2017
Beste mensen,

Ik ben momenteel bezig om door middel van een selectievakje bepaalde kolommen in Excel te laten blokkeren (en deblokkeren).
De bedoeling is dat mensen hier een dag op aan het werk kunnen en als ze de betreffende dag gevuld hebben het selectievakje aanvinken en dat de corresponderende kolommen dan niet gewijzigd kunnen worden.

Voorbeeld:
De mensen werken op dag X in kolom A t/m F, en aan het einde van de dag moet deze beveilig worden dat mensen op de volgende dag niet per ongeluk deze cellen overschrijven.
Dit wou ik doen door bovenaan een selectievakje te maken welke gebruikt kan worden om deze kolommen te blokkeren en deblokkeren

Na wat speurwerk ben ik op de volgende code uitgekomen:

[SQL]Sub CheckBox1_Click()
If CheckBox1.Value = True Then
ActiveSheet.Unprotect
Cells.Locked = False
Columns("A:F").EntireColumn.Locked = True
ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
End If
End Sub[/SQL]

Echter hier retourneert die de foutcode 424 object vereist.

Aangezien mijn kennis op dit vlak ver van toereikend is, was ik benieuwd of iemand mij hier mee kon helpen.

B.v.D.

Met vriendelijke groet,

Mark

Volgens mij heb je geen CheckBox1 in je tabblad staan.
Post anders een vbtje met wat je wilt bereiken.
In bijlage vbtje waarvan ik denk dat je zoiets zoekt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw snelle reactie!
Ik had de daadwerkelijke checkBox1 inderdaad een andere benaming gegeven.
Echter als ik deze wijzig naar Checkbox1 en de code zoals door u benoemt invoeg dan krijg ik nog steeds dezelfde fout terug.
Wellicht heeft het er mee te maken dat de checkbox in het bereik staat die geblokkeerd wordt?

In de bijlage het bestand zoals die nu ervoor staat.

gr, Mark

Bijlagen

Dit is exact wat ik zocht!

zoals ik het nu zie is de enige wijziging dat de code boven wijst naar checkbox1 terwijl die in mijn eerdere bestand op algemeen stond?
Als u kan vertellen hoe u dat voor elkaar heeft gekregen zou dit zeker prettig zijn.

Nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groet,

Mark

Hoi Mark,
Ga naar het tabblad ontwikkelaars -> invoegen en plaats een activeX (onderste kadertje) selectie vakje op je tabblad (de plaats maakt niets uit).
Rechter muisklik op je selectie vakje -> eigenschappen -> bovenaan zie je de naam van het selectie vakje (die laat je zo), op de 7de regel zie je caption daar geef je een naam (maakt niets uit, als het maar duidelijk is voor de gebruikers) aan uw selectie vakje. Sluit de eigenschappen. Terug rechter muisklik -> programmacode weergeven, plak daar de code van mijn voorbeelje in. (het stuk tussen sub en end sub) Klaar.

Hallo Philiep,

Helemaal duidelijk, hartstikke bedankt!

Met vriendelijke groet,

Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan