• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen met tijden optellen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter kaan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kaan

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
Allen,

Na een zoektocht van uren op internet kom ik toch niet tot de juiste oplossing.
Hopelijk heeft iemand hier wel de juiste formule daarvoor!

Ik heb een blad waarin tijden instaan met begin en eindtijd op weekbasis, waar ik dan naar toe wil is mijn aantal gewerkte uren bij elkaar op te tellen.

De tijden staan als 6:00-10:30 in, wat ik wil is dat Excel alleen maar aantal tijden zoals 6:00-10:30 optelt en aan de hand daarvan aantal gewerkte uren berekent en dit ook weer optelt.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en iemand wel de juiste oplossing voor mij heeft?

Alvast veel dank.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Kaan,

Ik zou beginnen met de begin en eindtijd in aparte cellen te zetten.
Naar mijn mening (en ervaring) kan er namelijk door excel niet gekeken
worden en gerekend worden als alle gegevens in dezelfde cel staan.

Groet Neuz

Tuurlijk wel. Alleen als je het met standaard formules wil oplossen wordt het wel een hele lange. Wat 0900MATH en 0200MEHA in dit overzicht doen geen idee? Worden nu wel geteld als dienst maar niet bij de uren.

Bijlagen

Iets korter met betere uitkomsten.
Aantal diensten.
Code:
=AANTAL.ALS(C4:I4;"<>==")
Aantal uren.
Matrixformule.
Code:
=SOM(ALS.FOUT(ALS(ALS.FOUT(WAARDE(RECHTS(C4:I4;5));0)<ALS.FOUT(WAARDE(LINKS(C4:I4;5));0);WAARDE(RECHTS(C4:I4;5)+1);WAARDE(RECHTS(C4:I4;5)));0))-SOM(ALS.FOUT(WAARDE(LINKS(C4:I4;5));0))

Ik denk dat we de vraag anders interpreteren. De uitkomst van 1,25 lijkt mij niet de juiste.:d

Zelf had ik even getoetst op =AANTAL.ALS(C4:I4;"==") en kreeg daar 0 als resultaat. Nu even getoetst met =AANTAL.ALS(C4:I4;"===") en dan krijg ik wel een waarde. Bijzondere tekens verdienen blijkbaar bijzondere aandacht.:confused:

Valt me zwaar van je tegen. :D

Ik dacht dat jij dat wel wist op te lossen met de opmaak toch?
Code:
[u]:mm:ss

Laatst bewerkt:
De matrixformule van Harry nog ietsje "gecompacteerd" ?
PHP:
=SUM(IFERROR(VALUE(RIGHT(C4:I4;5))+(1*(IFERROR(VALUE(RIGHT(C4:I4;5));0)<IFERROR(VALUE(LEFT(C4:I4;5));0)));0))-SUM(IFERROR(VALUE(LEFT(C4:I4;5));0))

Mijn complimenten WHER. :thumb:

Je zou het voor het oog nog wat korter kunnen maken in dezelfde samenstelling van jou.
Code:
=SOM(ALS.FOUT(--(RECHTS(C4:I4;5))+(1*ALS.FOUT(--(RECHTS(C4:I4;5));0)<ALS.FOUT(--(LINKS(C4:I4;5));0));0))-SOM(ALS.FOUT(--(LINKS(C4:I4;5));0))

Laatst bewerkt:
Allen,

Ik ben erg blij met al die oplossingen. Heel erg veel dank aan iedereen.

Ik heb vannacht nachtdienst en ga straks met de oplossingen aan het werk, met jullie hulp gaat het mij zeker lukken.

Groetjes, Kaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan