<center> en align right op 1 regel

Status
Niet open voor verdere reacties.

MBDesignerNL

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2010
Hallo,

Ik heb al heel veel geprobeerd maar ik kom er niet uit. Het zit zo:

Ik heb een div gemaakt met een achtergrond plaatje, deze code:
HTML:
		 <style type="text/css">
#menu_bg  { 
  background-image: URL("http://www.kermissimulaties.nl/bg.jpg"); 
  background-repeat: repeat-x; 
} 

</style>

Vervolgens heb ik in die div menu knoppen geplaatst. Het achtergrond plaatje is een brede horizontale streep die dus ook mooi over het hele scherm kan lopen (repeat-x; ). Alleen wil ik dat de randen van dat plaatje bol zijn ipv. recht.
En dat kan ik niet aanpassen omdat hij die bolle hoeken dan uitrekt... Dus ik dacht, ik zet in die div een plaatje met bolle hoeken aan de linkerkant (style="float: left;)
vervolgd door <center> MENU KNOPPEN </center> en dan weer een plaatje met bolle hoeken aan de reachterkant ( (style="float: right;)... Alleen dit werkt niet.. Alleen het linker plaatje en het centreren werkt.. En het plaatje dat helemaal rechts moet valt op een nieuwe regel.. en dat wil ik niet..

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

(Het gaat om de website kermissimulaties.nl)

Hallo, welkom op het forum.
Er zit 'n aantal fouten in je pagina die mogelijk met het probleem te maken hebben. Zeker weet ik dat niet, maar omdat het kan moeten in ieder geval eerst die fouten eruit.

Je hebt 'n doctype van strict. Dat betekent dat 'n hele serie dingen die jij doet niet mag. Je moet dat of veranderen, of 'n soepeler doctype gebruiken:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Het stricte doctype heeft wel 'n aantal voordelen, zoals makkelijker onderhouden van de site en geen problemen in de toekomst met nieuwe versies van html en zo. En betere toegankelijkheid voor spraakbrowsers e.d., en dus ook voor zoekmachines.

Als je je pagina op http://validator.w3.org/ door de validator haalt, krijg je 'n keurig lijstje met fouten. O.a. dat je twee keer <body> gebruikt, 'n echte doodzonde. De style staat niet in de <head>, dat is ook 'n serieuze fout.
Heel veel andere fouten verdwijnen bij 'n ander doctype of zijn relatief simpel op te lossen. Als dat niet lukt, horen we 't wel.

Ik zag dat je voor de knoppen 'n doorzichtige png gebruikt. Dat betekent dat je in Internet Explorer 6 helemaal geen knoppen ziet, want dat ding (ik noem het geen browser meer :) ) kan geen doorzichtige png weergeven. Maar 't wordt nog wel door zo'n 20% van de mensen gebruikt.
Als je dat op wilt lossen moet je 'n doorzichtige gif gebruiken, dat werkt wel. Of je moet even zoeken naar pngfix, 'n JavaScript-oplossing voor IE 6 zodat die ook 'n doorzichtige png kan weergeven.

Hallo, welkom op het forum.
Er zit 'n aantal fouten in je pagina die mogelijk met het probleem te maken hebben. Zeker weet ik dat niet, maar omdat het kan moeten in ieder geval eerst die fouten eruit.

Je hebt 'n doctype van strict. Dat betekent dat 'n hele serie dingen die jij doet niet mag. Je moet dat of veranderen, of 'n soepeler doctype gebruiken:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Het stricte doctype heeft wel 'n aantal voordelen, zoals makkelijker onderhouden van de site en geen problemen in de toekomst met nieuwe versies van html en zo. En betere toegankelijkheid voor spraakbrowsers e.d., en dus ook voor zoekmachines.

Als je je pagina op http://validator.w3.org/ door de validator haalt, krijg je 'n keurig lijstje met fouten. O.a. dat je twee keer <body> gebruikt, 'n echte doodzonde. De style staat niet in de <head>, dat is ook 'n serieuze fout.
Heel veel andere fouten verdwijnen bij 'n ander doctype of zijn relatief simpel op te lossen. Als dat niet lukt, horen we 't wel.

Ik zag dat je voor de knoppen 'n doorzichtige png gebruikt. Dat betekent dat je in Internet Explorer 6 helemaal geen knoppen ziet, want dat ding (ik noem het geen browser meer :) ) kan geen doorzichtige png weergeven. Maar 't wordt nog wel door zo'n 20% van de mensen gebruikt.
Als je dat op wilt lossen moet je 'n doorzichtige gif gebruiken, dat werkt wel. Of je moet even zoeken naar pngfix, 'n JavaScript-oplossing voor IE 6 zodat die ook 'n doorzichtige png kan weergeven.

Bedankt voor het reageren! En wat je hier zegt, dat klopt.. Alleen dit komt allemaal doordat ik een forum aan het maken ben.. Deze pagina (overall_header.html) is van de phpBB bestanden.. die heb ik niet gemaakt.. Ik heb de style daarom ook niet in de header gezet.. Maar met dat veranderen los ik niets op :( Ik heb het net geprobeerd..

Hij moet trouwens wel binnen een div blijven...

Laatst bewerkt:
Ik heb nog even gekeken, maar de enige verandering die ik zie is dat 't aantal errors bij de validator is gestegen van 80 naar 86.
Als ik hiermee aan de slag ga, is het eerste wat ik doe de errors eruit halen. Dat gaat dus heel veel tijd kosten, en dat ga ik niet doen, want dat kun je zelf doen. Of, als 't niet lukt, dat melden.
Ik heb al 'n paar suggesties gegeven.
Mogelijk dat iemand anders hiermee aan de slag wil, maar op deze manier gaat dat veel te veel tijd kosten.
De style staat buiten de head. Twee body's. Dat soort dingen kan echt de wildste problemen opleveren, dus ik zou je echt aanraden eerst die errors weg te werken.

Ik heb nog even gekeken, maar de enige verandering die ik zie is dat 't aantal errors bij de validator is gestegen van 80 naar 86.
Als ik hiermee aan de slag ga, is het eerste wat ik doe de errors eruit halen. Dat gaat dus heel veel tijd kosten, en dat ga ik niet doen, want dat kun je zelf doen. Of, als 't niet lukt, dat melden.
Ik heb al 'n paar suggesties gegeven.
Mogelijk dat iemand anders hiermee aan de slag wil, maar op deze manier gaat dat veel te veel tijd kosten.
De style staat buiten de head. Twee body's. Dat soort dingen kan echt de wildste problemen opleveren, dus ik zou je echt aanraden eerst die errors weg te werken.

Oke, bedankt!
Maar is het dus wel mogelijk om LEFT, CENTER, RIGHT in een regel te krijgen?

Edit: Ik weet trouwens niet waar je die 2 Body's ziet?.. Dit is de code: http://www.kermissimulaties.nl/Kijk/

Laatst bewerkt:
Ik denk het eigenlijk niet. Het gebruik van <center> wordt al jaren afgeraden, en in het opkomende html5 kan het gewoon helemaal niet meer worden gebruikt. Ik heb er niet veel ervaring mee, omdat ik het al jaren niet meer gebruik.
<center> is een blok-element. Dat wil zeggen dat het in principe op een nieuwe regel begint, en dat wat erna komt ook op een nieuwe regel komt te staan. Wat dus bij jou kennelijk gebeurt, hoewel dat ook door een van de fouten kan komen.

Misschien als je <center> ook zou floaten. Maar dat wordt wel 'n heel vreemde constructie.
Als ik het goed zie zit die hele balk met 't menu in div#menu_bg. (Moeilijk te zien, want het is 'n hele lange regel.)
Je zou die images kunnen proberen te floaten (naar links en rechts), en de knoppen en zo gewoon centreren in de div#menu_bg met text-align: center.
Maar zeker weten doe ik het niet. Ik kan ook niets online proberen, want dat wordt geblokkeerd door die fouten.
En 't kan ook heel goed dat je 't op deze manier werkend kan krijgen, vervolgens die dubbele <body> eruit haalt, of 'n andere serieuze fout, en dat je dan weer van voren af aan kunt beginnen.

Hoi kermisfreak1000,
Ik weet trouwens niet waar je die 2 Body's ziet?.. Dit is de code: http://www.kermissimulaties.nl/Kijk/
  • De input: in die php- / CMS-code staat inderdaad op het oog maar één <body>.
  • De output: maar als je de broncode van de pagina in je browser bekijkt, dan staat er op regel 175:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]<body id="phpbb" class="section-Home ltr">[/SIZE][/FONT]
  • en op regel 238:
Code:
[FONT="Courier New"][SIZE="2"]<body bgcolor="#D9DBD7" topmargin="20" ... enz.[/SIZE][/FONT]
Alleen de output telt!
Kennelijk is er dus via het CMS-systeem nog een <body> ingeslopen, - maar vraag me niet hoe! :shocked:
Om daar achter te komen, heb je waarschijnlijk meer kans op het CMS-deel van dit forum: www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php?f=308

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan