Center-speaker / Front speakers 5.1 probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChrisFox

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2006
Ik zit met het volgende probleem:

De centerspeakers van m'n 5.1 surround headset geven geen geluid (zijn niet kapot), en de front speakers geven crappy en heel zacht geluid...

De subwoofer en rear speakers geven wel goed geluid. Ook in spellen (waar ik 3D sound/ EAX heb ingesteld) werkt de center niet en de front crappy/zacht.

Het gaat om:

1. Medusa 5.1 Surround headset http://www.gadgetsville.co.uk/images/Medusa%205.1%20Surround%20Headset.jpg
2. E-tech CMI8738/C3DX PCI geluidskaart (ondersteunt 5.1)

Aansluiting:

- gele jack (sub/center) in gele 'sub/center' ingang
- zwarte jack (rear) in zwarte 'rear' ingang
- groene jack (front) in groene 'front' ingang

Deze 3 stekkers gaan naar een decoder (zie link boven) en van daar naar m'n 5.1 headset

Instellingen:
- ik heb de onboard sound van het mobo in de bios uitgeschakeld
- de instellingen die je via het driverprogramma kunt veranderen staan op 6CH audio / 5+1 sound
- Geluid & geluidsapparaten/Geavanceerd staat ingesteld op 5.1 Surround-sound luidsprekers
- Geluid & geluidsapparaten/Audio staat ingesteld op C-media Wave Device (enige optie)
- alle volumeschuiven staan op max en ook niet op 'dempen'
- nieuwste sounddriver is geinstalleerd
- heb ook line-in voor sub/center geprobeerd maar dan werkte de sub niet (center wel)
- heb ook mic voor sub/center geprobeerd maar dan werkte zowel center/sub niet
- heb ook line-in voor front geprobeerd maar dan was het geluid even crappy en zacht als in de groene front ingang
- heb elke keer bij elke wijziging ge-reboot.

Wie kan mij helpen??

BVD !!

Welkom op Helpmij!

Een paar vraagjes vooraf.
E-tech heeft veel routers gemaakt, is jouw geluidskaart niet een C-Media CMI8738/C3DX PCI?
Verder geef je veel erg nuttige informatie, maar om met alles rekening te kunnen houden: welke Windows-versie heb je?
Je hebt je onboard-soundsystem in je BIOS uitgeschakeld, ook voor de zekerheid gekeken in Apparaatbeheer?
Ergens een geel of rood icoontje?
Met je antwoorden kunnen we verder kijken.

1. Op het doosje staat E-tech Sound Card, maar het is inderdaad een soundchip van C-media
2. Ik heb windows XP SP2
3. Bij apparaatbeheer staat het onboard-soundstysteem er niet meer bij nadat ik hem in de BIOS heb uitgeschakelt. Het PCI soundsysteem staat er wel bij (onder de naam CMI8738/C3DX) en staat ingeschakelt
4. Ik zie 1 geel vraagtekentje / onbekent apparaat bij Apparatbeheer, maar die heeft daar altijd al gestaan.

Ik zie 1 geel vraagtekentje / onbekent apparaat bij Apparatbeheer, maar die heeft daar altijd al gestaan.
Ik neem toch aan dat dat er pas is komen te staan nadat je de onboard-audio had uitgeschakeld? Een geel vraagteken betekend zoals je weet dat Windows een apparaat heeft aangetroffen zonder stuurprogramma. Het kan meestal geen kwaad.
Je geeft aan "geluidskaart", maar op de site van C-Media zie ik alleen maar een chip. Zit die op een geluidskaart?
Tegenwoordig komen de soundsystems vaak met een eigen interface en op zo'n gebruikerspaneel kun je dan o.a. speakeropstellingen en toewijzen aan uitgangen aan speakers regelen.
Jij hebt niet zo'n interface van C-Media?

't gaat om zo'n PCI kaart
http://files.agem.sk/mainpict/n_x/spd6cm.jpg

En nee, dat gele vraagtekentje heeft er echt altijd al gestaan, ik weet dat ´t niet hoort.

Ik heb in dat programma Everest gekeken, daar kan ik wel op een aantal plekken de CMI9838/C3DX vinden, maar waar ik dan kan vinden "welke online staat en welke driver je daar voor nodig hebt" ... ??

Sorry, wat vergeten:

Ja ik heb inderdaad zo'n eigen interface van het soundsystem van C-media, daar kan ik inderdaad speakeropstellingen kiezen (ik heb daar gekozen voor 5.1), maar niet specifiek uitgangen aan speakers toekennen.

- Geluid & geluidsapparaten/Geavanceerd staat ingesteld op 5.1 Surround-sound luidsprekers
Je kunt daar ook op de tab "Prestaties" klikken.
Heb je al eens getest om de hardwareversnelling iets naar links te schuiven?
NB: ik zou uitzoeken bij welk apparaat van mijn systeem dat gele vraagteken hoorde.

Ok, ik heb elke mogelijkheid in 't tabblad Prestaties geprobeerd (incl. reboot), maar hielp niets, behalve dat in de 2 linkse standen van Hardwareversnelling enkel de frontspeakers het (heel zacht) deden...(net zoals ze 't op 't moment met meest rechtse-stand doen)

Meer software-matige oplossingen zie ik niet meer. Misschien iemand anders wel.
Ik zou alleen nog kunnen bedenken: zit de PCI-kaart in het juiste slot? Kan hij misschien nog beter ingedrukt worden?
En als laatste: er is niet één onderdeel van de hardware defect?

Ik heb de kaart er verscheidene keren in/uit gehaald ivm. aansluiting checken, dus ik weet zeker dat ie er goed in zit. De kaart heb ik 1 week geleden nieuw gekocht, maar d'r kan natuurlijk altijd een fabrieksfout inzitten, dat zou ik zo 1 2 3 niet kunnen zien. In Apparaatbeheer wordt in ieder geval aangegeven dat 'het apparaat correct werkt'.

De Madusa headset is 100% zeker weten wel in orde. Heb 'm aangesloten op Harman/Kardon versterker waar die wel correct werkt.

Wat toch nog wat irritant blijft is dat "zwevende" apparaat met geel vraagteken. Als je alles stuk voor stuk afcheckt, is er dan niet te achterhalen welk apparaat het is?
Het kan een systeemapparaat zijn dat de onboard bediende en nu uitgeschakeld is terwijl je PCI-kaart het wél nodig heeft.
Je hebt Everest. Kun via Rapport, Snelrapport- Computer (menu), Zuivere tekst, een rapport in je antwoord "linken"?

Als je reageert in dit forum en kijkt iets verder naar onderen, dan zie je een knop "Bijlagen beheren". Als je daar op klikt, krijg je een venster waarin je eerst op je PC dat txt-bestand opzoekt en vervolgens kunt uploaden (max. 100 kb, maar dat haalt jouw txt-bestand niet.) Als je daarna je reactie verzend, verschijnt onder jouw antwoord een klik naar dat txt-bestand. Ik doe een voorbeeld hieronder.

Bijlagen

Probeer deze driver eens, er zijn C-Media drivers voor een 7.1 geluidskaart, die werken niet voor een 5.1 kaart, heb hier een comp met een onboard 5.1, daar werken de 7.1 drivers ook niet goed.

Het gele vraagteken is zo goed als zeker een "vlag" van een Intel Kingston 53EP Fax/Modem.
Daar heb je voor de audio-problemen niet zo veel aan. De rest van het rapport levert geen aanwijzingen op. Het enige (als Lange Pier's advies toch niet mocht werken),
je hebt zes PCI-slots waarvan er nog één vrij is. Kan daar de geluidskaart misschien in? Je weet maar nooit.

Dat bedacht ik nog: de-installeer wel eerst je huidige drivers, voor je die van Lange Pier installeert. (Misschien overbodig....:cool: )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan