Een thuis server configureren.
Ik had thuis het probleem dat met downloaden mijn PC altijd aan moest staan, hier wou ik vanaf. Er waren een aantal alternatieven, ik zal ze hier onder opsommen.
Na al deze keuze's naast elkaar te leggen kwam ik uit bij optie 3, een NAS, simpel weg omdat elke windows PC die je gaat gebruiken ook daad werlijk een fysiek scherm moet hebben, anders kan je hem niet configureren. Een PC met linux werkt niet handig, omdat je dan relatief veel geld gaat uitgeven.
De NAS moest aan een aantal eisen voldoen. Hij moest minimaal 2 schijven aan kunnen (mocht je eventueel RAID gaan draaien), gigabit aansluiting en een print server.
Ik heb snel de keus gemaakt, je kan heel lang blijven rond zoeken, daar schiet je niets mee op. Persoonlijk heb ik de keus gemaakt voor de Conceptronic CH3SNAS zonder interne HDD. Voor meer informatie zie de website van Conceptronic.
Dan begint het pas, omdat de CH3SNAS standaard niet geschikt is voor downloaden moet je dat zelf gaan installeren. Om het voor de mensen hier handig te houden heb ik zelf al een compleet package gemaakt met de benodige informatie. De package is hier te downloaden.
We gaan dan ook SABnzbd+ installeren, een news grabber om te kunnen downloaden
Ik ga er vanuit dat je al verbinding hebt gemaakt met de NAS via de bijgeleverde cd, ook is het van belang dat je altijd het IP adres van je NAS ergens hebt opgeschreven/onthouden. We installeren de server op HDD nummer 1, dat is HD_a1 in linux taal
Het pakket moet je zelf even uitpakken, als het goed is hou je daarna de volgende structuur over:
- etch.tar
- fun_plug
- fun_plug.tar
- fun_plug~ (Deze heb je niet nodig, alleen voor geval van nood)
Open de root map (Volume_1) van je NAS en kopieer dan de volgende bestanden naar de root map: etch.tar, fun_plug en fun_plug.tar
Restart de NAS via de officele weg (configuratie scherm, tools, systeem, restart NAS), onder tussen haal je de nieuwste versie van PuTTY van hun website, of klik hier
Open PuTTY, vul bij Host Name het IP adres van je NAS in, maak van port 22 23 en selecteer bij Connection Type Telnet IPV SSH.
Je krijgt nu het volgende scherm te zien:
We gaan dan de volgende code's invoeren (je kan de text kopieren en met je rechtermuis knop in putty plakken)
Bij config kan je de instellingen invullen, dit verscheelt per gebruiker!
Succes en veel plezier er mee!!
Ik had thuis het probleem dat met downloaden mijn PC altijd aan moest staan, hier wou ik vanaf. Er waren een aantal alternatieven, ik zal ze hier onder opsommen.
- Niet downloaden
- Asus EEE PC
- NAS
- Mini PC
Na al deze keuze's naast elkaar te leggen kwam ik uit bij optie 3, een NAS, simpel weg omdat elke windows PC die je gaat gebruiken ook daad werlijk een fysiek scherm moet hebben, anders kan je hem niet configureren. Een PC met linux werkt niet handig, omdat je dan relatief veel geld gaat uitgeven.
De NAS moest aan een aantal eisen voldoen. Hij moest minimaal 2 schijven aan kunnen (mocht je eventueel RAID gaan draaien), gigabit aansluiting en een print server.
Ik heb snel de keus gemaakt, je kan heel lang blijven rond zoeken, daar schiet je niets mee op. Persoonlijk heb ik de keus gemaakt voor de Conceptronic CH3SNAS zonder interne HDD. Voor meer informatie zie de website van Conceptronic.
Dan begint het pas, omdat de CH3SNAS standaard niet geschikt is voor downloaden moet je dat zelf gaan installeren. Om het voor de mensen hier handig te houden heb ik zelf al een compleet package gemaakt met de benodige informatie. De package is hier te downloaden.
We gaan dan ook SABnzbd+ installeren, een news grabber om te kunnen downloaden

Ik ga er vanuit dat je al verbinding hebt gemaakt met de NAS via de bijgeleverde cd, ook is het van belang dat je altijd het IP adres van je NAS ergens hebt opgeschreven/onthouden. We installeren de server op HDD nummer 1, dat is HD_a1 in linux taal
Het pakket moet je zelf even uitpakken, als het goed is hou je daarna de volgende structuur over:
- etch.tar
- fun_plug
- fun_plug.tar
- fun_plug~ (Deze heb je niet nodig, alleen voor geval van nood)
Open de root map (Volume_1) van je NAS en kopieer dan de volgende bestanden naar de root map: etch.tar, fun_plug en fun_plug.tar
Restart de NAS via de officele weg (configuratie scherm, tools, systeem, restart NAS), onder tussen haal je de nieuwste versie van PuTTY van hun website, of klik hier
Open PuTTY, vul bij Host Name het IP adres van je NAS in, maak van port 22 23 en selecteer bij Connection Type Telnet IPV SSH.
Je krijgt nu het volgende scherm te zien:
We gaan dan de volgende code's invoeren (je kan de text kopieren en met je rechtermuis knop in putty plakken)
Code:
cd /mnt/HD_a2
./fun_plug.d/bin/busybox tar -xf etch.tar
./fun_plug.d/bin/busybox chroot etch /bin/bash
Nu zie je als het goed is staan: root@CH3SNAS:/#, typ dan exit
vi etch/etc/resolv.conf
druk i en verwijder het IP adres (xxx.xxx.xxx.xxx) en typ het volgende adres in: 208.67.222.222 (Er moet nameserver 208.67.222.222 staan)
Druk op esc dan :wq type'n en login weer in als root:
./fun_plug.d/bin/busybox chroot etch /bin/bash
De volgende 3 regels duren lang, bij gaat je distro bijwerken. Heb geduld.
apt-get install debian-archive-keyring
apt-get update
apt-get dist-upgrade
Gebruiker aanmaken, zodat je per user een programma kan killen
echo "guest:$1$eRgIDfWp$VbKijFnpswW2LqIu.fk7Z0:2000:501::/home/guest:/bin/sh" >>/etc/passwd
echo "sabnzbd:$1$iMzx6g4X$ia.q2FVqhhcdXSGZS1ySq.:2001:502::/mnt/HD_a2/SABnzbd:/bin/sh" >>/etc/passwd
2 nieuwe mappen maken en de map SABnzbd aan de gebruiker sabnzbd toekennen.
mkdir /mnt/HD_a2
mkdir /mnt/HD_a2/SABnzbd
chown sabnzbd /mnt/HD_a2/SABnzbd
Nu gaan we een aantal extra's installeren zodat je van alle functies gebruik kan maken:
apt-get -y install unzip par2 python-dev python-cheetah python-cherrypy python-elementtree unrar-free bzip2
cd /var/tmp
wget http://www.rarlab.com/rar/unrar-arm.tar.bz2
cd /
tar xjvf /var/tmp/unrar-arm.tar.bz2
rm /var/tmp/unrar-arm.tar.bz2
cd /var/tmp
wget http://surfnet.dl.sourceforge.net/sourceforge/sabnzbdplus/SABnzbd-0.4.5-src.tar.gz
cd /opt
unrar /var/tmp/SABnzbd-0.4.5-src.tar.gz
rm /var/tmp/SABnzbd-0.4.5-src.tar.gz
cd /opt
chown sabnzbd SABnzbd-0.4.5
cd
su - sabnzbd
cd /opt/SABnzbd-0.4.5
python SABnzbd.py -s xxx.xxx.xxx.xxx:8080
Surf dan naar xxx.xxx.xxx.xxx:8080/sabnzbd en het werkt:)
Bij config kan je de instellingen invullen, dit verscheelt per gebruiker!
Succes en veel plezier er mee!!
Laatst bewerkt: