• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijfer + tekst scheiden in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fmanf

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2010
Hallo, ik heb het forum al aardig doorlopen en zag aardige tips voor het scheiden van tekst in excel d.m.v macro's en d.m.v codes.

Tòch is het net niet geheel wat ik zoek of wat ik zelf kan combineren zodat het werkt voor mijn bedoelingen.

Mijn vraag is hoe kan ik het nummer scheiden van de tekst en beiden in een andere kolom krijgen.

Voorbeeld:

430 Kantoorbenodigheden (wat staat in A1) dan komt met de code
=LINKS(A1;VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";""))))-1)

en =RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.ALLES("*";SUBSTITUEREN(A1;" ";"*";LENGTE(A1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A1;" ";"")))))

netjes gescheiden te staan, tot zover begrijp ik de codes.

Nu heb ik het volgende probleem:

Bij velden met eerst de cijfers en dan meer dan 1 woord staat alleen het laatste woord apart in een kolom terwijl ik juist cijfers en tekst gescheiden wil houden.

Voorbeeld:

432 contributie en abonnementen;wordt > 432 Contributie en + abonnementen
Moet worden ten alle tijden: 432 + contributie en abonnementen.

Iemand die me kan helpen?
Met vriendelijke groet Fmanf

In de ene kolom:
Code:
=links(A1;vind.alles(" ";A1;)-1)
In de tweede kolom:
Code:
=deel(A1;vind.alles(" ";A1;)+1;500)
Ervan uitgaande dat de omschrijving niet meer dan 500 tekens bevat.
Als het netter moet dan:
Code:
=deel(A1;vind.alles(" ";A1;)+1;lengte(A1)-vind.alles(" ";A1;))

Richard

Als ik de codes invoer dan geeft hij weer #Waarde!

In Cel A1 staat 432 contributies en abonnenmenten

In Cel D1 staat de links... code

In Cel E1 staat de rechts..code

Nu heb ik de codes van jouw in geplakt maar dan krijg ik dus die waarde fout, hoe kan dit?

Fmanf

zie bijgaand bestand.
In A1 wat jij zegt.
In B1 het getal verwijderd.
In C1 het getal uit de tekst A1 vervangen door niks

Is dit wat je zoekt.
Let op B1 is een matrixformule dus moet je afsluiten met ctrl + shirt + enter

Bijlagen

Ja bijna te gebruiken, nu heb ik ook nummers die beginnen met 0 die hij dan niet goed pakt i.p.v 080 komt er dan 80 privé te staan.

En bij een nummer zoals 820 staat er dan een foute waarde code, en de hoogste nummer die ik gebruik is 972.

Alhoewel ik de code niet snap, komt deze aardig in de buurt zoals ik het graag wil hebben

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Een mooie formule van geep1980, maar als je in cel B1:
Code:
{=1*DEEL(A1;VERGELIJKEN(WAAR;ISGETAL(1*DEEL(A1;RIJ($A$1:$A$100);1));0);AANTAL(1*DEEL(A1;RIJ($A$1:$A$100);1))+1)}
vervangt door
Code:
=LINKS(A1;VIND.ALLES(" ";A1)-1)
en de formule in C1 laat zoals 'ie is, ben je er toch? Inclusief een eventuele voorloopnul.

Richard

Ja bedankt!! het werkt nu perfect. Geen enkele foutmelding nu, harstikke bedankt voor de hulp allemaal.

Je geeft aan dat het grootste getal dat je gebruikt 972 is, dan kom je toch veel makkelijker weg met 'tekst naar kolommen'. te vinden onder het submenu - Data

Cobbe

@ Cobbe,

Dat lukt niet om meerdere redenen:
Je kunt niet de spatie gebruiken als scheidingsteken omdat in de tekst ook spaties zitten.
Je kunt niet de afstand gebruiken omdat niet helder is of alle getallen -inclusief voorloopnullen- drie karakters lang zijn.
Als dat laatste wel het geval is, dan zou 'Tekst naar kolommen' wel kunnen.

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan