• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cijfers van tekst scheiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

john lion

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2006
Goede morgen,

Wie kan mij helpen met de volgende vraag:
In een cel heb ik een adres met huisnummer daarachter.
Voorbeeld: "Van Meersingel 12". Het is niet mogelijk mij een lijst aan te bieden met alleen de straat. Nu probeer ik het nummer te scheiden van straat, waardoor ik alleen de straten over houd voor een draaitabel.
Ik heb het een en ander al geprobeerd met lengte, Substitueren, vind.alles, spaties.wissen zucht..helaas. Weet iemand een oplossing...
Mijn dank
Gr. John

Ook dit forum heeft een zoekfunktie.

Wat je nog niet hebt geprobeerd is:
Data - Tekst naar kolommen

Kijk daar eens naar. ;)

Goededag,

Natuurlijk had ik de meest voor de hand liggende oplossing tekst naar kolommen eerst geprobeerd (geen optie) en goed op het forum gezocht naar eerdere soortgelijke vragen. (Zal vast wel ooit ter sprake zijn gekomen echter moeilijk om de juiste criteria te vinden)
Toch bedankt.

Toch zou ik het doen met Tekst naar kolommen. Gewoon even een paar extra kolommetjes tussenvoegen, de tekst bij elke spatie naar een nieuwe kolom laten gaan en dan de kolommen waar de straatnamen in staan weer samenvoegen. Als je dat doet, ben je in een mum van tijd klaar. Of moet je dit zeer regelmatig doen, want dan moeten we toch nog eens kijken naar iets met VBA.

;)

Ik heb de zoekfunctie ook geprobeerd maar het lukt mij ook niet om iets te vinden.

Natuurlijk had ik de meest voor de hand liggende oplossing tekst naar kolommen eerst geprobeerd (geen optie) en goed op het forum gezocht naar eerdere soortgelijke vragen. (Zal vast wel ooit ter sprake zijn gekomen echter moeilijk om de juiste criteria te vinden)
Het wordt tijd voor een voorbeeld, ontdaan van gevoelige informatie

Bij deze een voorbeeldje als de straat namen aan elkaar hangen , meer dan voorbeelden genoeg als je op de formule =links of =rechts zoekt

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo HWV, Trucker 10 en overige denkers,

Deze 2 oplossingen zocht ik. Ik moet bekennen dat ondanks ik dacht veel van Excel te weten zie dat ik nog veel kan leren. Mooi te zien hoe men meedenkt en de uitdaging aangaat. Dank voor jullie moeite en oplossing... Sterk Forum.

Vriendelijke groet John

Hoe simpel kan het zijn Rudi.... Je mot er maar opkomen =HaalTekst..geweldig.

Gr
John

Als je maar weet wat er achter zit achter =HaalTekst :eek: Rudi bakt voor alles een oplossing :thumb: ook al is het met een function

Hi Trucker10

Hmm ik had al gekeken in VB. Blijkt een toevoeging van een functie welke ik niet heb...
Was al content daar als blijkt dat een adres géén huisnummer heeft er als uitkomst #WAARDE! komt te staan...

gr John

@ rudy

:thumb::thumb:Een schitterende oplossing.:thumb::thumb:
Echter vind ik het altijd een sport om bij dit soort problemen, om bv namen en in dit geval straat en huisnr te splitsen, uitzonderlijke gevallen te testen.

En het is me weer gelukt om een uitzondering te vinden.:p
Wat denk je bv van 24 oktoberplein 26 of Laan 40-45 of 5e mei plein 19
Je formule gaat dus de mist in als de straatnaam ook een nr bevat.

Let wel ik keur je oplossing niet af (ik kan het echt niet beter) maar toon hierbij aan dat het altijd weer moeilijk is om de formule alle gevallen foutloos te laten werken.
En dat je zo'n formule dus nooit klakkeloos kunt overnemen en je eigen hersenen ook moet laten werken.

Wat dacht jij dan hiervan ?
Code:
Function HaalGetal(mystr As String) As String
  sq = Split(mystr)
  For j = UBound(sq) To 1 Step -1
    If Val(sq(j)) > 0 Then Exit For
  Next
  sq(j) = "@#" & sq(j)
  HaalGetal = Join(Filter(Split(Join(sq), "#"), "@", False), "")
End Function

Code:
Function HaalTekst(mystr As String) As String
  sq = Split(mystr)
  Next
  sq(j) = "#@" & sq(j)
  HaalTekst = Join(Filter(Split(Join(sq), "#"), "@", False), "")
End Function

Voor de liefhebbers:

Code:
Function HaalGetal(mystr As String) As String
  HaalGetal = Join(Filter(Split(splits(mystr), "@"), "#", False), "")
End Function
Code:
Function HaalTekst(mystr As String) As String
  HaalTekst = Join(Filter(Split(splits(mystr), "#"), "@", False), "")
End Function
Code:
Function splits(mystr)
  sq = Split(mystr)
  Next
  sq(j) = "#@" & sq(j)
  splits = Join(sq)
End Function

Deze funktie houdt ook rekening met toevoegingen achter het huisnummer (24a, 192hs of 192 hs, 12 III, etc.)

:thumb::thumb:snb

Ik kan niets bedenken, wat in de praktijk voorkomt, wat niet goed gaat

:thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan