• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cirkel rekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ukkies

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jun 2006
Is het mogelijk om Excel te laten rekenen in een cirkel totdat een waarde bereikt is (meestal wordt dit itereren genoemd)?

Als ik bijvoorbeeld in cel B1 de waarde 0.5 invul, bij deze waarde in B2 0.2 optel, in B3 deel door 2, in B4 0.01 erbij optel en tenslotte in B5 deel door 8 (dan krijg je als het goed is 0.045 als waarde). Ik wil dan in C1 de waarde uit B5 en in die kolom dezelfde handelingen als in B. Dan krijg ik in C5 een waarde van 0.016563.

Mijn referentie waarde is 0.01 en staat in cel B8. Ik wil graag dat Excel nieuwe kolomen (met de handelingen) toevoegt totdat de opgetelde waarden in rij 5 (B5+C5+D5+….) de referentie waarde bereikt wordt.

Weet iemand of dit mogelijk is? Zo ja, hoe?

Alvast bedankt!

Kijk eens of je er zo uitkomt.

Laatst bewerkt:
CorVerm: bedankt.

Het lijkt inderdaad op wat ik bedoel, maar volgens mij klopt het nog niet helemaal. Ik heb een beetje zitten spelen met de referentie waarde. Als ik daar bijvoorbeeld 0.2 van maak, stopt de sheet na 10 kolomen. Het totaal van rij vijf is dan 0.179022 (=som(5:5) voor het optellen van een rij zonder een aantal cellen te hoeven selecteren). 0.179022 is minder dan de referentie waarde van 0.2 De sheet zou voor mij dan nog door moeten gaan.

Heb jij enig idee waar dat aan ligt en hoe ik dat op ga lossen?

Helaas, ik heb even zitten stoeien maar het wil niet lukken. Aan de andere kant gaat de telling bij mij gewoon door, dat alles in het besef dat de telling (kolom voor kolom) erg langzaam gaat. Verder kan ik je niet helpen.

in ieder geval bedankt voor de moeite. Wellicht wil je me nog even kort uitleggen hoe je dit gemaakt heb. Misschien dat wanneer ik de gebruikte formules/programmering snap ik er zelf mee kan gaan puzzelen.

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar Excel heeft een z.g. Oplosser die volgens mij zou moeten doen wat jij van plan bent.
Uit de Excel handleiding;
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Instellingen opgeven voor het zoeken van oplossingen met Oplosser
Klik op Oplosser in het menu Extra.
Als de opdracht Oplosser niet in het menu Extra staat, installeert u de invoegtoepassing Oplosser.

- Werkwijze

Klik op Invoegtoepassingen in het menu Extra.
Als de invoegtoepassing die u wilt gebruiken, niet wordt weergegeven in het vak Beschikbare invoegtoepassingen, klikt u op Bladeren en zoekt u de gewenste invoegtoepassing.

Schakel in het vak Beschikbare invoegtoepassingen het selectievakje in naast de invoegtoepassing die u wilt laden en klik vervolgens op OK.
Volg indien nodig de aanwijzingen in het installatieprogramma.
Klik op Opties in het dialoogvenster Parameters Oplosser.
Stel in het dialoogvenster Opties Oplosser een of meer van de volgende opties in:

-Oplossingstijd en iteraties

Typ in het vak Max tijd het aantal seconden dat u wilt hanteren als limiet voor de oplossingstijd.
Typ in het vak Iteraties het maximum aantal iteraties dat u wilt toestaan.
Opmerking Als het oplossingsproces de maximale tijd of het maximale aantal iteraties bereikt voordat Oplosser een oplossing voor het probleem vindt, verschijnt het dialoogvenster Proefoplossing weergeven.

- Mate van precisie

Typ in het vak Precisie de gewenste mate van precisie. Hoe kleiner het getal, hoe groter de precisie.

- Tolerantie

Typ in het vak Tolerantie het foutpercentage dat u voor de oplossing acceptabel vindt.

- Mate van convergentie

Typ in het vak Convergentie hoeveel relatieve verandering mag voorkomen in de laatste vijf iteraties voordat Oplosser stopt. Hoe kleiner het getal, hoe kleiner de relatieve verandering die is toegestaan.
Opmerking Met de knop Help in het dialoogvenster kunt u aanvullende informatie weergeven voor andere opties.

Klik op OK.
Klik op Oplossen of Sluiten in het dialoogvenster Parameters Oplosser.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onder Extra, Opties, Berekenen kun je ook nog een parameter instellen t.a.v. het aantal iteraties.

Meer info over 'Solver' van Excel kun je hier vinden. (engels)

Laatst bewerkt:
Ben nog een poosje aan het stoeien geweest maar zonder resultaat. Ik denk dat je de raad van Withaar maar op moet volgen, lijkt me de moeite waard.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan