cmdbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

lukm

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 dec 2012
Berichten
2
Hi, ik heb volgend probleem: windows 8 opent nu elk cmd- en batbestand met kladblok (ik had per ongeluk een batbestand geopend met kladblok en dit programma als standaardprogramma aangevinkt laten staan:evil: ). Ik krijg dit nu maar niet hersteld; ik probeer de opdrachtprompt en cmd.exe als standaardprogramma in te stellen, maar windows 8 staat dit niet toe. Iemand die een oplossing ziet voor dit probleem? Met dank, luk
 
Hoi,
Welkom op Helpmij :)
Voor Win 8 kun je de handmatige oplossing uit deze fix proberen.
Maak eerst handmatig een herstelpunt voordat je het register ingaat!
 
@Mik Zjegger: Zover ik kan zien lost die fix alleen .exe bestandsassociatie-problemen op, niet .cmd of .bat
@lukm: Zou op de volgende manier opgelost moeten kunnen worden, volgens deze link:
In een CMD-venster: [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
assoc .bat
moet teruggeven als uitvoer:
.bat=batfile
Indien niet, repareren met:
assoc .bat=batfile

ftype batfile
moet teruggeven als uitvoer:
batfile="%1" %*
Indien niet, repareren met:
ftype batfile="%1" %*

Daarnaast is het zo dat in Windows 7 het wéér anders geregeld schijnt te zijn, zie deze discussiedraad, waar je (in regedit.exe) eerst eigenaarschap moet veranderen naar je jezelf en dan verwijderen de volgende registersleutel:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.BAT\UserChoice


Tijs.
 
opgelost!

Bedankt beiden, maar het advies van dnties heeft mijn probleem voor het grootste deel verholpen:
de batfiles worden nu opnieuw normaal afgehandeld. Met de cmdfiles lukt de toewijzing ook wel (assoc .cmd geeft als resultaat wel cmd=cmdfile), maar die openen nog altijd in kladblok.
Ik verander nu gewoon de extensie .cmd in .bat en alles werkt prima.
Bedankt, en ik denk dat velen met dit probleem kunnen zitten: als men het programma wil openen met kladblok, en men vergeet het vinkje weg te halen bij "deze app gebruiken voor alle batbestanden" heeft men het zitten....
 
Graag nog de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
als men het programma wil openen met kladblok, en men vergeet het vinkje weg te halen bij "deze app gebruiken voor alle batbestanden" heeft men het zitten....
Daar heb ik me ook altijd over verbaasd dat die optie standaard aangevinkt is. ö
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan