CMOS-intselling verkeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
CMOS-instelling verkeerd

Ik heb bij mijn zus XP willen zetten op een volledig nieuwe harddisk. Op haar PC lukte dat niet, dus ik heb het op m'n eigen PC gedaan, geen probleem. Als zij nu de HD wil starten volgt de melding: The hard disk parameters error please set up de CMOS. Ik heb al gedaan Load Default Settings maar dat biedt geen soulaas. Wie kan ons helpen?

Laatst bewerkt:
ja dat gaat niet zo he,op de ene pc installen en dan op een andere pc met andere hardware llaten draaien dat lukt nooit

Met alle respect: wat heb ik aan dit antwoord? Ik schreef al, dat installatie op haar PC niet lukte. XP stopt de installatie vrijwel meteen.

Ik weet niet of ik de onderwerpregel nog kan corrigeren? Wil een moderator dit anders doen, anders kan dit onderwerp niet meer goed als naslagwerk dienen. :o

Geplaatst door vanschagen
en ik zeg dat dat niet gaat op deze manier

Nee, dat is me ook wel duidelijk, maar wie weet een oplossing voor het probleem? Dus hoe reset je je CMOS-instellingen? Als die reset gedaan is, kan XP er opnieuw worden opgezet.

Peter,

Wat VanSchagen probeert te vertellen is dat jij XP op een andere pc dus een andere configuratie hebt geinstalleerd en dus neemt XP deze instellingen ook met zich mee !! Dus als jij daarna de Harddisk aan een andere configuratie hangt, dan krijg je intern met je XP conflicten en dit heeft dan volgens mij niet direct iets met je CMOS te maken, maar meer met de instellingen die XP heeft onthouden van zijn eerste installatie..;)

De oplossing bij mij was:

Opstartdiskette 98 erin Windows 98 installeren,
na installatie de cd Windows XP erin en Upgraden.
Dit werkte wel.

Jan

Geplaatst door Remy
Peter,

Wat VanSchagen probeert te vertellen is dat jij XP op een andere pc dus een andere configuratie hebt geinstalleerd en dus neemt XP deze instellingen ook met zich mee !! Dus als jij daarna de Harddisk aan een andere configuratie hangt, dan krijg je intern met je XP conflicten en dit heeft dan volgens mij niet direct iets met je CMOS te maken, maar meer met de instellingen die XP heeft onthouden van zijn eerste installatie..;)

Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik krijg XP ook niet op een kale HD. Dus er moet wat in de BIOS niet goed zitten. En daar raak ik het spoor bijster.

Heb je de disk wel eerst ntfs of fat32 compatible gemaakt ?? Het kan zijn dat er geen partitie indeling aanwezig is op de schijf.....

Dit kun je doen door bij fdisk vanaf de win98 opstartdiskette, of vanuit de setup van windows xp. Kies dan voor aanmaken van NTFS of FAT 32.
Voor XP is NTFS wat beter, maar bij win98 set up kun je alleen een FAT32 partitie aanmaken die je daarna ook nog moet formateren.

Geplaatst door Remy
Heb je de disk wel eerst ntfs of fat32 compatible gemaakt ?? Het kan zijn dat er geen partitie indeling aanwezig is op de schijf.....

Dit kun je doen door bij fdisk vanaf de win98 opstartdiskette, of vanuit de setup van windows xp. Kies dan voor aanmaken van NTFS of FAT 32.
Voor XP is NTFS wat beter, maar bij win98 set up kun je alleen een FAT32 partitie aanmaken die je daarna ook nog moet formateren.

De schijf is inderdaad NTFS geformatteerd. Er zit een Jetway 694AS moederbord in en ik kan daarvan niet de nieuwste BIOS-drivers vinden.

Heb je al gekeken of de bios de harddisk herkend staat die daar wel in ?
En bios resetten doe meestal via een jumper op het moederbord, maar alleen als de pc uit staat.

biosupdate

Laatst bewerkt:
'Load Default Settings' laadt de standaard bios instelling, maar niet voor de nieuwe harddisk, waarschijnlijk staat in het bios de oude harddisk nog vermeld.

Wat je moet hebben is autodetect ide die stelt dan het bios voor cd-rom & harddisk in, of anders auto kiezen bij de harddisk, of daar kan ook detect optie zijn.

Je moet daarna de xp installatie nog wel bijwerken voor de nieuwe hardware (evt in veilige modus opstarten). NTFS maakt niet uit, dat heeft niets met de hardware op zich te maken, alleen met het OS.

Vr.Gr. Egel.

Bedankt Egel, ik krijg dit weekend die PC hier en dan ga ik het op die manier proberen. Ik ben even stil geweest in dit forum omdat ik niets kon uitproberen, want zoals ik schreef is die PC niet van mij. Ik zal laten weten hoe ik gevaren ben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan