cmos

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjan69

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2001
Hallo allemaal,

ik ben bezig met een Pc in elkaar te zetten met een p4 moederbord en een 1,5 ghz p4 processor.

Nu heb ik alles aangesloten en opgestart en gelukkig hij doet het......Alleen krijg ik een melding dat de Cmos wrong is ?? Hoe kan ik dit verhelpen??Ik heb er 2 harde schijven in zitten en daar staat win 98 se op (ik heb ze dus zo overgezet van een andere pc ) er zit een brander bij en een cd rom speler plus floppy drive??

Ik heb gekeken in de cmos maar kom daar niet uit!!!

Wie weet meer??

Schijven met win 98 overgezet naar de nieuwe pc, nou dat gaat dus niet. Schijven zul je moeten formateren en bij de nieuwe pc kun je als dat nodig is de CMOS clearen door de jumpersetting een aantal seconden in de andere positie te zetten of je kunt de back-up batterij een halve minuut er uit laten en daarna terug plaatsen.

Schijven hoef je niet te formatteren als je ze overzet naar een andere PC. Windows opnieuw installeren is echter wel nodig, dit in verband met de drivers/aansturing van het moederbord.

hallo,

ik heb zojuist met een vriend weer naar de Pc gekeken en we zijn tot conclusie gekomen dat alles goed werkt , moederbord enz....alleen we zijn er achter gekomen dat de harde schijven niet aanslaan of draaien ,hij geeft ook aan "not detected" .

Kan het aan de voeding liggen want ik heb het in een ATX kast zitten met ATX voeding van 235 watt en wij dachten dus dat ie dat niet trekt en dat er een zwaardere voeding in moet omdat we vermoeden dat de Pentium 4 1,5 ghz processor veel stroom wegtrekt.

De harde schijven krijgen wel stroom want de kleine ledje's geven wel aan dat ze het doen.

Kan het hier ook aan liggen??

En als ik nou die back up batterij eruit zou halen( halve minuut) zouden ze dan evt wel aan kunnen slaan??

Atx voeding is toch min 300Watt en als je een P4 hebt met allerlei randapp ben je nog beter af met 350 Watt.
Zou oorzaak van je probleem kunnen zijn, beter gezegd, als je 250 W nu gebruikt, zal het niet werken

Heeft die voeding wel een aparte voedingsplug voor de processor?

Geplaatst door Tiborv
Heeft die voeding wel een aparte voedingsplug voor de processor?

Euh hoe bedoel je :( ,kun je dat even uitleggen?

Hij zit op het moederbord geplugd zeg maar .......

Een Pentium IV moederbord heeft (meestal) een extra voedings-aansluiting voor de processor, deze heeft 4 aders. Dus hoeveel voedingspluggen zitten er in je moederbord? Welk merk en type moederbord heb je?

Haal de kabels/voedingstekkers eens uit de harde schijven/cd-rom's en start de PC dan nog eens op. Zo'n extra voedingskabel is voor dat moederbord niet nodig zo te zien.

Elitegroup...... Heb ik ruimschoots ervaring mee en ik kan zeggen dat deze borden alleen met de juiste voeding en een goede kwaliteit voeding werken. Ik heb gehad dat ze met Qware 300 watt niets deden en met een Sweex voeding wel.

Geplaatst door hdpatrick
Elitegroup...... Heb ik ruimschoots ervaring mee en ik kan zeggen dat deze borden alleen met de juiste voeding en een goede kwaliteit voeding werken. Ik heb gehad dat ze met Qware 300 watt niets deden en met een Sweex voeding wel.

Hmmmm.....dus daar moet ik evt ook nog opletten :(
Ga straks ff proberen met die stekkers eruit halen en opnieuw aansluiten.

Welke voedingen raden jullie evt aan??

Ik heb vanmiddag maar even een 300 watt voeding gekocht en probeer nu dus de pc aan de praat krijgen.
En het rare is nu ....als ik 2 harde schijven aansluit tegelijk, slaan ze niet aan!! Sluit ik er 1 aan dan hoor ik hem wel aanslaan/opstarten en zie dat ie er 1 herkend??

Wil dat zeggen dat hier maar 1 harde schijf op kan??

Heb je 1 schijf op master staan en de andere op Slave( als ze op 1 IDE poort zitten) Zoja, ga in de bios naar auto-detect harddrive en dan zou het voor elkaar moeten zijn

Geplaatst door hdpatrick
Heb je 1 schijf op master staan en de andere op Slave( als ze op 1 IDE poort zitten) Zoja, ga in de bios naar auto-detect harddrive en dan zou het voor elkaar moeten zijn

Nou zover ik weet stonden ze idd zo je en ik heb idd met auto-detect harddrive 1 schijf gevonden maar het rare is als ik ze allebei tegelijk aansluit,ze het dan allebei niet doen(opstarten)als het ware en als ik er maar 1 aansluit dan start de schijf wel op ???

Ja, dan staan ze allebei op master. Je moet 1 schijf op slave zetten!! Weet je hoe je dat moet doen.

yep je bedoelt de schuifjes aan de achter kant van de harde schijf neem ik aan.....

Kan het aan die schuifje's liggen dat die harde schijfen dan niet opstarten??

Arjan, ik zou bijna zeggen; hou je mij nou voor de gek of zo, maar goed, ja Arjan, je moet die schuifjes plaatsen in stand Master voor je schijf met Win en Slave voor je extra schijf. Deze volgorde is voor het gemak.
Master is geloof ik uiterst rechts, slave net links daarvan, maar pin mij hier niet op vast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan