• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combinatie aanmaker

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb het juiste bestand geüpload in post #19.

Vero, mogen er in 1 setje van 6 getallen ook dubbele zitten?
of moet dat uitgestoten worden?

en mogen meerdere setjes van 6 getallen het zelfde zijn?

Ik heb het juiste bestand geüpload in post #19.

Beste Timshel,

Dit is het helemaal !!!

Maar ik ontdekte nog een klein probleempje.

Wanneer ik een getal in geef, en druk op de knop maakt hij perfect het aantal combinaties aan.

Maar als ik bijvoorbeeld eerst 300 combinaties aanmaak en daarna 50, veranderen de eerste 50 in nieuwe combinaties,
maar de overschot van de eerder aangemaakte combinaties, blijven dan wel staan.

Kan dit met telkens te beginnen van een leeg werkblad 2 ?

Vero, mogen er in 1 setje van 6 getallen ook dubbele zitten?
of moet dat uitgestoten worden?

en mogen meerdere setjes van 6 getallen het zelfde zijn?

Beste Sylvester-ponte,

Ik heb net een bericht gestuurd naar Timshel, dat het dat helemaal was wat hij had ingezonden,
maar dat er nog één probleempje in zat.

Al weet ik nog niet of bij de inzending van Timshel dubbele getallen bijzitten.

Want dit mag niet in één combinatie, wel mogen er meerdere rijen dezelfde combinatie bevatten,
maar op meer dan 9.3 miljoen combinaties zal dat normaal gesproken bij 3000 combinaties niet vaak
voorvallen.

Code:
        With Sheets("Sheet2")
            .Cells(1).CurrentRegion.ClearContents
            .Range("A1").Resize(N, ZoekDiepte) = Br
        End With

maar op meer dan 9.3 miljoen combinaties zal dat normaal gesproken bij 3000 combinaties niet vaak
na een paar testen:
test1 1 dubbele
test2 0 dubbele
test3 0 dubbele
test4 3 dubbele

en met 30000 combinaties is het me nog niet gelukt om alleen unieke setjes te verkrijgen.
meestal tussen de 15 en de 60 dubbelen

Laatst bewerkt:
na een paar testen:
test1 1 dubbele
test2 0 dubbele
test3 0 dubbele
test4 3 dubbele

en met 30000 combinaties is het me nog niet gelukt om alleen unieke setjes te verkrijgen.
meestal tussen de 15 en de 60 dubbelen

Oei 15 à 60 dubbelen, dat is wat veel. Kan dit bijvoorbeeld naar max. 5.

Bijvoorbeeld dat er eerst gecontroleerd word op eerder aangemaakte combinaties ?

Laatst bewerkt:
Code:
Sheets("Sheet2").Range("A1").Resize(N, ZoekDiepte) = Br

Bovenstaande regel vervangen door wat ik eerder gepost heb.

Code:
Sheets("Sheet2").Range("A1").Resize(N, ZoekDiepte) = Br

Bovenstaande regel vervangen door wat ik eerder gepost heb.

Beste Warme bakkertje,

Uiteraard ligt het aan mij, daar ik volledig een leek ben in VBA,
maar ik krijg steeds de melding (Compile error: Invalid outside procedure)

...kan dit met telkens te beginnen van een leeg werkblad 2 ?
gefixt.

De routine genereert geen dubbele getallen per rijtje van 6. Het zijn wat je noemt combinaties zonder teruglegging.
De kans dat meermaals dezelfde combinatie van 6 getallen wordt gemaakt is tot 10.000 rijen verwaarloosbaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
gefixt.

De routine genereert geen dubbele getallen per rijtje van 6. Het zijn wat je noemt combinaties zonder teruglegging.
De kans dat meermaals dezelfde combinatie van 6 getallen wordt gemaakt is tot 10.000 rijen verwaarloosbaar.

Beste Timshel,

Dit is het helemaal, prachtig !!!!

Bedankt !!

toch nog even een toelichting:
als er 10000 maal 6 uit 46 getallen getrokken worden. is de kans dat er minstens 1 dubbele permutatie bij zit = 99,52%

6 uit 46 geeft 9366819 permutaties

als je uit 9366819 mogelijkheden 10000 maal een willekeurig getal trekt dan is de kans op minstens 1 dubbele ongeveer 99,52 %

het ziet er niet intuïtief uit . voer het experiment maar eens uit.

het klinkt raar maar als je met 22 personen bij elkaar bent is de kans dat er minstens 2 personen op de zelfde dag jarig zijn bijna 50%.

Laatst bewerkt:
Inderdaad.
Code:
{=1-PRODUCT(1-RIJ(1:10000)/COMBINATIES(46;6))}
Overigens is hier echt sprake van combinaties en niet van permutaties. Bij de laatste is de volgorde van trekking nog van belang.

Timshel, goed gezien ik gebruikte het woord permutatie waar ik combinatie bedoelde . :thumb:

in post #31 vertel je
terwijl de kans hierop ongeveer 99,52 % is.
of interpreteer ik het fout?

Inderdaad. Heb ik gezegd. Klopt helemaal niks van.

Vero, als je perse unieke combinaties wil kan dat ook, maar ik weet niet of daar nog interesse voor is.

Het dient zoals gezegd voor een proces (rechtbank) en het zou handig zijn, dat de rechter
zelf een combinatie ingeeft in de 7 vakjes op werkblad 1 en hij/zij dan kan zien wat het resultaat
is van zijn eigen in gave.

Zodat hij/zij zelf kan zien dat er geen bedrog is gepleegd.

Waarschijnlijk is het niet meer nodig doordat er misschien geen Pc aanwezig is waar die nu zit. :D :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan