• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combinaties berekening

• Onderwerp starter Onderwerp starter iamm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor het aantal combinaties:
Je hebt 4 letters en per letter heb je 4 cijfers: dus 4 maal 4 combinaties.
Had je 5 letters en 7 cijfers dan had je 5 maal 7 combinaties.
In beide gevallen er van uit gaande dat je combinaties de vorm letter-cijfer moeten hebben.

Maar om dit te kunnen uitrekenen heb je toch geen Excel nodig? Voor kleinere getallen zou hoofdrekenen moeten volstaan en voor grotere getallen doet een zakjapanner ook goede diensten.

Laatst bewerkt:
256 combinaties; gaat niet lukken met standaard excel. Zal geprogrammeerd moeten worden en dat kan met VB en met VBA (en nog veel meer talen)

Ron

@ Haaren101,

Ron, even ter illustratie een bestandje waarin uit een reeks tekens alle combinaties van maximaal 5 tekens worden gegenereerd. Gewoon met een formule.

De tekens in kolom H kunnen ook bestaan uit meerdere tekens, dus a zou ook mogen zijn #as1.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ha ha, noem het maar gewoon :D. Mooie oplossing.

Wel grappig dat jij die bezigheidstherapie op een andere manier interpreteer dan ik. Ik had de indruk dat alle combinaties van A1 t/m D4 gevraagd werden. Dat zijn er 4^4 = 256. Zou zelf dan naar de VBA grijpen.

Begrijp trouwens het hele nut van de vraag niet. Het is dat het schoolvakantie is maar het riekt ernstig naar huiswerk. Zou niet weten wat je anders met zo'n vraag moet.

Ron

Toch niet juist:
Je hebt 8 tekens: A, B, C, D, 1, 2, 3 en 4 waaruit je er twee trekt.
Het aantal combinaties is dan 8^2 oftewel 64.
Zet ze maar eens in mijn bestandje en kijk of je iets mist.

Opnieuw, mijn interpretatie is dat er een matrix is van 4 bij 4 zoals de TS iedere keer liet zien. En die 16 elementen moet je alle manieren combineren

Ron

OK volgens die interpretatie heb je weer gelijk.
In mijn bestandje zou je mooi kunnen kijken wat dat oplevert:
Zet in de H-kolom de 16 mogelijke combinaties van de letters A t/m D en de cijfers 1 t/m 4
en kies voor combilengte 2.

P.S.
Ik stel voor dit zijspoor vo0orlopig te stoppen, in afwachting van een reactie van TS.

Laatst bewerkt:
Ha, dacht ik ook. TS is afgehaakt vermoed ik en ik ga ook eens kijken wat de pot schaft

Ron

@ Sylvester,

Als ik jouw invulling zie, komt die overeen met de vraagstelling:
geef alle mogelijkheden voor het 4 maal trekken zonder teruglegging uit alle combinaties van de letters A t/m D en de cijfers 1 t/m 4, in de vorm Letter-Cijfer.

Daarbij terecht de vraag: TS wat wil je zien?

Misschien is dit de probleemstelling (ook jouw idee Thoralf?) :
Er zijn 16 waarden: A1, A2, A3, A4, B1 t/m B4, C1 t/m C4, D1 t/m D4, en daar moeten alle mogelijke combinaties van 4 waarden mee samengesteld worden.
ALS dat de vraag is, zijn er 1820 combinaties (4 uit 16).
Welke dat zijn, is met een macrootje wel op te lossen.
Eerst maar eens afwachten wat de vraag van de vragensteller precies is.
iamm, wat is het achterliggende probleem dat je je vraag hebt gesteld?
M.a.w.: waarvoor gebruik je dit ?

Laatst bewerkt:
zapatr zij:
ALS dat de vraag is, zijn er 1820 combinaties (4 uit 16).
hoe heb je dat berekend?
ik kom op 16*15*14*13 =43680 mogelijkheden
of zitten er nu heel veel dubbelen bij?

groet sylvester

ik kom op 16*15*14*13 =43680 mogelijkheden
sylvester,
jij berekent alle mogelijke combinaties, waarbij in 1 trekking van 4 waarden dezelfde waarde meerdere keren kan voorkomen (bv. A1-D2-A1-C3). Dat wil de vragensteller niet (zie zijn voorbeeld hierboven).
Het gaat om alle verschillende combinaties van 4 waarden, vandaar het verschil.

Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb hebben we het hier dan over het verschil tussen combinaties en permutaties:
Bij combinaties speelt de volgorde geen rol, bij permutaties wel. Vandaar het verschil.

Als combinatie zijn ABCD en BCDA gelijk, als permutatie zijn ze echter verschillend.

Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb hebben we het hier dan over het verschil tussen combinaties en permutaties: Bij combinaties speelt de volgorde geen rol, bij permutaties wel. Vandaar het verschil.Als combinatie zijn ABCD en BCDA gelijk, als permutatie zijn ze echter verschillend.
Dat is juist Thoralf !
Aantal permutaties = 16*15*14*13 = 43680
Aantal combinaties =16*15*14*13/4! = 43680/24 = 1820

Ondertussen blijft de vraag nog steeds wat de vragensteller eigenlijk wil.
Kom op iamm !

Laatst bewerkt:
Bedankt jongens ik vind het goed de tweede formule!

groeten, iamm

Bedankt jongens, ik vind die van sylvester-ponte het beste! (Combinaties2.xlsx)

Iemand zij tegen mij dat dit is te doen in exel!

Zodoende ben ik hier terecht gekomen.

Nogmaals bedankt.

groeten, iamm

Bedankt jongens, ik vind die van sylvester-ponte het beste! (Combinaties2.xlsx)
iamm,
ik herhaal nog eens mijn vraag: waarvoor gebruik je deze combinaties?
Je antwoord kan wellicht verklaren waarom je voor 256 combinaties kiest (wat voor de doeleinden waarvoor jij ze gebruikt natuurlijk best ok kan zijn).
Je wenst dus dat de eerste waarde altijd een A is, de tweede altijd een B, de derde altijd een C, en de vierde altijd een D. M.a.w.: de volgorde doet er wel degelijk toe, terwijl dat in het voorbeeld dat je hierboven gaf niet zo was.
Dat voorbeeld zag er zo uit:
A1 A2 A3 A4
B1 B2 B3 B4
C1 C2 C3 C4
D1 D2 D3 D4
Die combinaties komen bij die 256 geen van alle voor.

Laatst bewerkt:
Beste
Ik ben hier nieuw en zie wel redelijk interessante zaken op het forum. Ik ben namelijk op zoek hoe je of in Excel of via Visual basic het volgende kan doen: het aantal mogelijke combinaties van 3, 4, 5, of 6 letters of cijfers uit 15 letters of cijfers kan
visualiseren. Dus kies bijvoorbeeld 6 cijfers uit een reeks van 20, en maak hiermee alle mogelijke combinaties. Kan mij iemand hiermee op weg helpen ben wel niet vertrouwd met visual basic;
Dank U

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan