Opgelost Combobox

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

wavabie

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2015
Excel 2016. In Userform1 is combobox2 voorzien. De achterliggende lijst is een combinatie van de kolommen A (Naam) en B (Voornaam) uit tabblad Sint-Annaleden. Bij het openen van de combobox zie ik dus zowel de naam als voornaam. Eens de keuze is gemaakt verschijnt enkel de naam en de voornaam wordt ingevuld in Textbox9. Dit werkt prima maar ... Stel Sint-Annaleden bevat slechts 1 naam beginnende met W zijnde WAUTERS en voornaam is Anja. Wanneer ik in Combobox2 WAVABIE wil invullen en begin te typen laat de combobox2 het volgende zin:
W geeft WAUTERS
WA geeft WAAUTERS
WAV geeft WAVAUTERS
...

Hoe zorg ik ervoor dat wanneer er geen overeenkomst meer is tussen de invoer en de lijst de overbodige karakters niet meer verschijnen. Onderstaand de gebruikte code voor de combobox:

1742376942970.png
Alvast dank!
Code:
Private Sub ComboBox2_Change()
Dim Index As Long
Dim Bestaat As Boolean
Dim i As Long
Dim TempValue As String ' Tijdelijke opslag van de waarde

TempValue = ComboBox2.Value ' Sla de huidige waarde op

Bestaat = False
For i = 0 To ComboBox2.ListCount - 1
If ComboBox2.List(i) = TempValue Then
Bestaat = True
Index = i ' Index opslaan
Exit For
End If
Next i

If Bestaat Then
If Index >= 0 Then
ComboBox2.ListIndex = Index ' Selecteer het gevonden item
ComboBox2.Value = ThisWorkbook.Sheets("Sint-Annaleden").Cells(Index + 2, "A").Value ' Alleen kolom A
TextBox9.Value = ThisWorkbook.Sheets("Sint-Annaleden").Cells(Index + 2, "B").Value
' TextBox10.Value = ThisWorkbook.Sheets("Sint-Annaleden").Cells(Index + 2, "E").Value
' TextBox11.Value = ThisWorkbook.Sheets("Sint-Annaleden").Cells(Index + 2, "D").Value
End If
Else
TextBox9.Value = ""
TextBox10.Value = ""
TextBox11.Value = ""
End If
End Sub

Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenschap style van Combobox op 2 zetten.

Door eigenschap style van combobox op 2 te zetten krijg ik foutmelding : kan de eigenschap Value niet invullen. Ongeldige eigenschapwaarde

Zie #2.
Klik eens op de link in mijn handtekening.

Ok, iets duidelijker dan.
Plaats een voorbeeld document.

Zo bedoel je?

Bijlagen

Na manuele invoer van Wav in combobox2 blijft auters nog steeds zichtbaar. Ik zou graag weg hebben dat van zodra er geen overeenkomst meer is de overbodige karakters weg zijn

Zo dan wellicht?

Bijlagen

Ja, wanneer er geen overeenkomst meer is verdwijnen de niet meer overeenstemmende karakters. Prima. Wat nu wel weer gebeurt is dat nadat een selectie wordt gemaakt uit de lijst achter de combobx2 zowel de naam als voornaam weer verschijnen ipv alleen de naam. De voornaam verschijnt correct in textbox9.

Dat komt omdat de combobox initiëel zo wordt gevuld in de Userform_Initialize middels de Sub SintAnnaleden.

Is hiervoor geen oplossing voorhanden? Waarom ik het idee opvatte om te werken met de combinatie van de naam en voornaam is het feit dat wel eens 2 of meerdere personen met dezelfde familienaam in de lijst kunnen voorkomen en een onderscheid moet kunnen maken.

Zo bijvoorbeeld:

Bijlagen

Ja, had ik ook al aan gedacht maar bleef met idee spelen om het gescheiden te houden en besef dat het niet evident is in de combobox de splitsing te maken terwijl eerst een samenvoeging gebeurt en de change telkens loopt. Idee ook deels ingegeven door feit dat officiële ledenlijst gescheiden wordt aangeleverd. Maar dat los ik wel op om ze samen te voegen. Alvast bedankt ! Mocht je het niet kunnen laten en er een challenge in vind toch een gescheiden oplossing te vinden laat maar weten. :)

Terug
Bovenaan Onderaan