• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Complexe formule

laforge2

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2007
Hallo,

Ik heb een formule waarin jaartallen in voorkomen.
Deze zou ik willen vervangen door een waarde uit een cel waar het jaartal in staat.
Ik heb de Excel bijgevoegd, alleen de formule is zonder = teken, want die werkt niet.
Iemand een idee of dat uberhaupt wel kan?

Bijlagen

Te simpel?
Code:
=A1

Vervang in jouw formule het jaartal door #### en gebruik vervolgens de functie SUBSTITUEREN om die #### te vervangen door het jaartal.
SUBSTITUEREN(jouw formule met ####;"####";A1)

@edmoor , ja te simpel.
De formule staat erin, dus daar gaat het om.

@AHulpje , kun je dat in een Excel zetten aub.
Is voor mij iets makkelijker te begrijpen

Alvast bedankt

De truc die ik voorstelde zal niet gaan werken, je hebt daarbij de INDIRECT functie nodig en die werkt alleen als het bestand waar je aan refereert geopend is.
Wat je wel zou kunnen doen is voor ieder jaar een aparte formule maken en afhankelijk van het gekozen jaartal de bijbehorende formule gebruiken. Maar dan moet die formule wel werken, en je zegt dat die van jou niet werkt...
Een andere optie is gebruik te maken van PowerQuery.

Sorry, niet duidelijk genoeg.
De formule die ik heb staan werkt prima.
In de Excel die ik hier als voorbeeld heb, heb ik alle gegevens weggehaald en daarom zal die niet werken.
Maar als jij jouw formule erbij zet, dan kan ik hem wel aanpassen naar mijn situatie.

Powerquery heb ik geen kaas van gegeten, die laat ik dus liever buiten beschouwing

Nu heb ik dus in iedere cel een aparte formule. Dus ieder jaar moet ik al die formules nalopen.
Daarom dacht ik, dat moet toch simpeler kunnen haha

Hint naar power query.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Zoals ik al zei, dat zal niet gaan werken.
Maar je hoeft niet al die formules langs te lopen, met zoek en vervang kun je heel simpel overal 2025 vervangen door 2026:
1764085728078.png

@Tech8 , bedankt. Ik ga het zeker proberen morgen. Maar de xlsx is voor volgend jaar 2026, dus Financieel overzicht 2026. maar een jaar later weer 2027. Misschien moet ik het jaartal maar weglaten in de naam van het bestand, want het staat ook al in een map 2026 in dit geval.

=RECHTS('https://bedrijf-my.sharepoint.com/personal/gebruiker_bedrijf_nl/Documents/Financieel overzicht/A1/[Financieel overzicht 2026.xlsx]Financieel overzicht'!B12;LENGTE('https://bedrijf-my.sharepoint.com/personal/gebruiker_bedrijf_nl/Documents/Financieel overzicht/2026/[Financieel overzicht 2026.xlsx]Financieel overzicht'!B12)-8)
Ik hoop toch heel erg dak je niet met de originele bestanden aan het stoeien bent.
ALTIJD een copy maken om zaken uit te proberen, de gevolgen kunnen enorm zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan