Computer draait, videokaarten draaien niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ninoridder

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2012
Ik was bezig met mijn cpu koeler te vervangen met een corsair H60 cpu koeler.
Nadat ik alles netjes in elkaar had gezet wou ik mijn computer opstarten maar de videokaarten gingen niet draaien dus kreeg geen beeld.
Ik dacht misschien stroom, maar alles in mijn computer draait en werkt behalve me videokaarten.
Ik heb ongeveer 1 week geleden een sli instelling van 260GTX kaarten geïnstalleerd maar op dat moment werkte alles prima en had ik geen problemen.
Ik heb daarna de videokaarten gemeten en ze krijgen stroom. (iets van 34volt)

Mijn opstelling is:
XFX 790i ultra moederbord
4x2gb xms ddr3 geheugen
600watt OCZ stealthXtream
2x 260GTX videokaarten (1 xfx black edition en 1 evga FTW edition)
500gb HDD
Intel® Core™2 Duo Processor E8400

Het lijkt een kwestie te zijn van te weinig vermogen... Maar aangezien je een 600W OCZ hebt, lijkt me dat niet logisch. Zou je kunnen kijken of het wel werkt als je 1 videokaart loshaalt?
En 34 Volt lijkt me een beetje veel voor een videokaart :/

Dat alles zou draaien behalve de videokaarten niet is een veronderstelling, de voeding werkt en daardoor de devices, thats all, als er iets mis is met de kaarten zou je biosbeeps krijgen.

Zou de boel eens opnieuw eruithalen en plaatsen, zeker de extra voeding voor de cpu.

Ik heb al meerdere malen geprobeerd er maar 1 videokaart in te zetten.
Heb ook geprobeerd om maar 1 ram geheugen er in te laten.
Heb gekeken of de nieuwe koeling teveel stroom gebruikte dus had die voor heel even los gekoppeld.

Ik zou kunnen kijken om alles eruit en erin te kunnen zetten.
Heb dit alleen al gedaan voordat ik de cpu koeler erin zetten.
En hoe bedoeld u de extra voeding voor de cpu?
Bedoeld u de nieuwe h60 koeler?

De EATX 4 of 8 polig, zal vast wel maar toch.

Indien je kaal opstart, zonder geheugen, videokaarten en harde schijven etc. wel met een speaker mocht die niet op het mobo zitten, dien je biosbeeps te krijgen.
Voordat je dat doet, powerswitch een paar keer indrukken zonder de voeding in de wandkontaktdoos.

Oke ik zal dat zeker morgen proberen.
Wat ik eigenlijk zou moeten doen is alleen me moederbord erin laten en er niks op aansluiten behalve de AETX 4 polig?
Dus in dit geval ook niet die grote 24polige?

Jazeker wel, moederbord moet je even testen, een bios reset zou je ervoor ook nog kunnen doen voor de zekerheid.

Hoe reset ik de bios zonder dat ik ook echt in de bios hoef?
Ivm niet kunnen zien wat ik doe.

De makkelijkste manier is om het batterijtje er een minuutje uit te halen en er daarna weer in te stoppen.

Ik heb net geprobeerd het batterijtje eruit te halen etc.
Maar die hielp niet.
De videokaarten beginnen nog steeds niet te draaien/werken, maar de rest allemaal wel.

GTX260 zijn stroom vreters je hebt 50 amps nodig op de 12v+ lijn (meestal 700watts voeding)
je hebt 4 rails die 18amps kunnen leveren 1 van die rail is voor de processor hou je er nog 3 over dat is 54amps dat is net genoeg dus
dus kaart zou wel op moeten starten nu vraag ik me wel af of je converters gebruikt voor de stroom toe voor de kaartjes

Dat alles zou draaien behalve de videokaarten niet is een veronderstelling, de voeding werkt en daardoor de devices, thats all, als er iets mis is met de kaarten zou je biosbeeps krijgen.

Zou de boel eens opnieuw eruithalen en plaatsen, zeker de extra voeding voor de cpu.

Niet gedaan zo? begin je weer over de videokaarten, als je mobo niet werkt zullen die ook niet werken.
En een minuut de batterij eruit halen zal niet werken met de voeding eraan, voordat de elko's leeg zijn duurt wel effe, de voeding sowieso uit de wandkontaktdoos, en die CMOS_CLEAR jumper werkt sneller.

in dit geval heb ik haast alles van het moederbord afgehaald en heb ik alleen de 24(of28)pin en de 8pin laten zitten.
Als ik dat doe maakt hij geen biepje of geluid, hij start wel gewoon netjes op.
Als ik alleen de 24pin erin laat maakt hij ook geen biepje of geluid maar start hij wel netjes op.

En de 260gtx's in sli hebben het toch zeker 2weken vol gehouden dus denk zelf niet dat het aan stroom tekort ligt.
Want in die 2weken heeft hij heel netjes gedraait, op 1 of 2 keer vastlopen na. Maar dat was verholpen na directx11 te instaleren.

Niet gedaan zo? begin je weer over de videokaarten, als je mobo niet werkt zullen die ook niet werken.
En een minuut de batterij eruit halen zal niet werken met de voeding eraan, voordat de elko's leeg zijn duurt wel effe, de voeding sowieso uit de wandkontaktdoos, en die CMOS_CLEAR jumper werkt sneller.

Op dit moment ben ik alles eruit aan het halen en het eventjes laten staan en dan zet ik het weer in elkaar.

Ik heb in dit geval alles eruit gehaald en er weer terug in gezet dit had geen resultaat.
Ook heb ik via de CMOS_CLEAR de bios te herstarten, ook zonder resultaat.
En ik heb het batterijtje eruit gehaald samen met de voeding en weer terug ingezet, ook zonder resultaat.
De videokaarten doen nog steeds niks.

Alles eruit laten, alleen de voeding en cpu erin, eventueel de speaker indien niet op het mobo, geen biosbeeps, mobo overleden indien de voeding wel goed is, daar een andere voor gebruiken als test.

En de 260gtx's in sli hebben het toch zeker 2weken vol gehouden dus denk zelf niet dat het aan stroom tekort ligt.
Want in die 2weken heeft hij heel netjes gedraait, op 1 of 2 keer vastlopen na. Maar dat was verholpen na directx11 te instaleren.

dat kan dus wel een probleem zijn een voeding gaat als hij volledig bellast word degraderen dit kan heel lang duren maar ook heel snel gaan
als het systeem in een keer twee keer zoveel stroom vraagt dan kan de voeding dat misschien 1 maand vol houden en dan is hij kaduk

vandaar ook dat mensen het liefst de voeding op 80% vermogen laten draaien dan is de voeding het efficiëntst

dat kan dus wel een probleem zijn een voeding gaat als hij volledig bellast word degraderen dit kan heel lang duren maar ook heel snel gaan
als het systeem in een keer twee keer zoveel stroom vraagt dan kan de voeding dat misschien 1 maand vol houden en dan is hij kaduk

vandaar ook dat mensen het liefst de voeding op 80% vermogen laten draaien dan is de voeding het efficiëntst
Vertel, hoe laat je een voeding op 80% draaien?

Wat zou jij dan aanraden om voor voeding te nemen in het geval bij 2 260gtx?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan