Computer met opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arch Evil

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2006
Deze PC doet al sinds een tijdje niet normaal meer. Hij start pas, wanneer hij er zelf zin in heeft ofzo :confused:

Ik zal het zo uitgebreid mogelijk beschrijven: als ik mijn pc aanzet, start ie alles netjes op, TOTDAT ik bij het Windows inlogscherm kom (uw persoonlijke instellingen worden geladen etc). Op dat moment valt ineens het scherm gewoon uit, en begint de harde schijf als een idioot te ratelen. Dit gaat gewoon oneindig lang door, totdat ik de PC zelf handmatig uitzet. Maar dan nog staat hij niet "uit", want het lampje van de PC brandt nog, en op het toetsenbord ook, dus ongeveer alsof hij in de slaapstand staat ofzo. Wat ik dan ook doe, ik krijg mn PC niet meer aan, ik moet eerst de stekker uit het stopcontact halen, voordat ik zie dat het lampje van de PC helemaal uitgaat. Pas DAARNA kan ik weer opnieuw opstarten.

Ik heb al tips gehad van mensen, dat ik me PC moest formatteren, en dat het daarna over zou zijn. Ik heb dit gedaan, PC geformatteerd, Windows weer opnieuw geinstalleerd: probleem doet zich nog steeds voor :confused:

Vanmorgen ook weer meer dan een HALF UUR bezig geweest met opstarten :S een paar keer gebeurde het zelfs nog NADAT ik ingelogd was in Windows. Net alsof dit ding eerst moet "opwarmen", wil hij blijven draaien. Want, als ik hem gewoon een dag gebruik, en ik zet hem even uit, en daarna weer aan, dan start hij gewoon normaal. Dus blijkbaar gebeurt dit alleen tijdens een "koude start".

Oja, wat ook nog raar is: het gebeurt alleen tijdens het NORMAAL opstarten van Windows :S
Dat wil zeggen: als ik in veilige modus start, doet het probleem zich niet voor...

De enige oplossing die ik nu nog zie, is mijn PC maar gewoon dag en nacht aan te laten staan (wat waarschijnlijk ook niet goed is voor dit ding), want ik heb geen zin om elke keer als ik mijn PC opstart, dat ik dan een half uur dat ding aan en uit moet zetten en steeds de stekker in en uit het stopcontact te moeten doen :S

Hopelijk kunnen jullie hier me helpen, want ik wordt hier erg gefrustreerd van...

Is je probleem begonnen na een eerdere herinstallatie of update-installatie van Windows?

Zo ja, heb je Windows XP?

Heb je een harde schijf met SATA en/of Raid controllers?

Dan moet je bij de installatie van XP in de voorloop van de Setup, als dat onderin je scherm gevraagd wordt, met F6 "drivers van derden" aanmelden.

Even later vraagt Setup dan om een diskette met die Sata/Raid-drivers.

Het bestand dat op die diskette hoort, staat als het goed is op de CD-Rom die bij je moederbord hoort.

Ja, ik heb Windows XP

En het probleem is pas sinds een week of 2-3. In het begin gebeurde het slechts 1 keer, als ik daarna opnieuw opstartte deed hij het daarna al. Na een tijdje moest ik al 3-4 keer opnieuw opstarten. En nu ben ik dus al gewoon ruim een half uur bezig met opstarten. Dus het gaat wel bergafwaarts...

Arch Evil zei:
Ik heb al tips gehad van mensen, dat ik me PC moest formatteren, en dat het daarna over zou zijn. Ik heb dit gedaan, PC geformatteerd, Windows weer opnieuw geinstalleerd: probleem doet zich nog steeds voor :confused:
Dan zou je zeggen dat het geen windows probleem is.
Arch Evil zei:
En het probleem is pas sinds een week of 2-3. In het begin gebeurde het slechts 1 keer, als ik daarna opnieuw opstartte deed hij het daarna al. Na een tijdje moest ik al 3-4 keer opnieuw opstarten. En nu ben ik dus al gewoon ruim een half uur bezig met opstarten.
Dan lijkt het wel op een voeding probleem maar das moeilijk te zeggen.
Mocht je er eentje hebben liggen zou ik eens een andere proberen.

O ja, welkom op Helpmij en je vraag staat nu in een meer geschikte sectie. :)

Laatst bewerkt:
Hm... ik zal het eens proberen. We hebben hier nog wel een wat oudere pc staan, ik kan die voeding anders wel eens proberen. Alleen die pc is een jaar of 4 oud al, en mijn eigen bijna 1 jaar. Ik weet niet of dat wat uit maakt?

Het zou sommige dingen wel verklaren, bijv. dat ie wel opstart als hij nog "warm" is, en niet als hij de hele nacht uit heeft gestaan.

Maar wel raar dat ie Windows wel in veilige modus gewoon wil starten... Gebruikt je PC dan de voeding minder ofzo?

constand herstarten kan veel oorzaaken heben.
1 hardwaren defecten
2 foute drivers
je zeg dat save modus nomaal werkt ?
dan zou ik zegen dat softwaren of drivers de oorzaak zijn dan.
want deze worden niet mee geladen als je naar savemodus gaat

Ja maar ik heb wel net mijn pc geformatteerd, dus zo heel veel drivers heb ik nog niet opnieuw geinstalleerd. En waar moet ik beginnen met zoeken :)

EDIT: Aan de andere kant vraag ik me af of het de drivers zijn, ik bedoel: het probleem begon zomaar, van de 1 op de andere dag. En ik kan me ook niet herinneren dat ik toen andere drivers heb geinstalleerd...

Laatst bewerkt:
hoeven ook niet veel drivers te zijn een is al genoeg als het een slechte is.
misschien kan je eens je pc specs hier ff zeten wel zo makelijk.

Ik heb MISSCHIEN al iets gevonden, wat het kan zijn... Beetje dom dat ik het over het hoofd heb gezien misschien, maar:

Bij "overige apparaten" staat RAID-controller met een ! uitroepteken.

De stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd. (Code 28)

Klik op Stuurprogramma opnieuw installeren om de stuurprogramma's voor dit apparaat opnieuw te installeren.

Misschien dat dat het is ;) ik ga het proberen op te lossen, dan zet k morgen wel neer of het gelukt is ja of nee ;)

Nee dus... dat heeft ook niet veel geholpen. Dan maar op zoek naar een andere voeding om te proberen.

Ok, nu denk ik toch steeds meer, dat het een driver probleem is.
1: Windows XP in veilige modus werkt normaal
2: Ik had nog een Knoppix cd liggen, Knoppix start ook normaal en kan daar ook gewoon mee werken.

Dus, tenzij Windows XP in normale modus VEEL meer gebruik maakt van de voeding, dan Knoppix of veilige modus, vraag ik me af of het aan de voeding ligt.

Maar als het een drivers probleem is, heb ik echt geen idee waar ik in godsnaam moet beginnen. Alle apparaten schijnen correct te werken namelijk...

nu is het 95% zekker een driver probleem in save mode worden namelijk de meeste,
3th party drivers niet geladen.
en save modus werkt normaal.
heb je je chip set drivers wel geinstaleerd ?
laast nog iets geupdate van drivers ?

Boeing_737 zei:
Heb je een harde schijf met SATA en/of Raid controllers?

Dan moet je bij de installatie van XP in de voorloop van de Setup, als dat onderin je scherm gevraagd wordt, met F6 "drivers van derden" aanmelden.

Even later vraagt Setup dan om een diskette met die Sata/Raid-drivers.

Het bestand dat op die diskette hoort, staat als het goed is op de CD-Rom die bij je moederbord hoort.
Zou hier toch eens naar kijken.

Windows XP probeert het ontbreken van de SATA/RAID controllers zo goed mogelijk te compenseren, maar soms lukt dat niet meer.
Als het euvel niet verholpen wordt, kun je uiteindelijk in een blauw scherm eindigen.

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist Windows XP opnieuw (zucht, WEER) geinstalleerd, en verder nog niks. Aangezien het probleem zich meestal voordoet bij een "koude start" kijk ik morgenochtend of het probleem zich nog steeds voordoet. Tot die tijd installeer ik gewoon geen drivers. Als het probleem zich dan niet meer voor doet, installeer ik gewoon stapsgewijs drivers, zodat, mocht het weer fout gaan, ik niet meer zo lang hoef te zoeken.

Ik had mijn RAID controllers al uitgeschakeld zelfs, omdat ik er toch geen gebruik van maak, maar dat hielp ook niet. Ik eindig ook niet in een blauw scherm, mn schermen (ik heb er 2) vallen gewoon beide uit, en harde schijf begint te ratelen.

Laatst bewerkt:
Arch Evil zei:
Ik heb zojuist Windows XP opnieuw (zucht, WEER) geinstalleerd,
Maar heb je op F6 gedrukt in de voorloop van de Setup en heb je met een diskette de SATA/RAID drivers geinstalleerd?

Op de CD-Rom die bij je moederbord hoort, staat dat F6 bestandje, maar ook nog een ander RAID programma dat je na installatie van Windows XP moet installeren

De SATA schijven worden heel vaak al "klaar voor RAID" afgeleverd, als je de drivers die ik hierboven noem niet installeert, dan krijg je de verschijnselen die jij beschrijft.
Het heeft er dus absoluut niets mee te maken of je nu wel of niet RAID wil gaan gebruiken.

Windows XP probeert het ontbreken van de drivers heel lang te compenseren, maar soms lukt dat niet.

Ik zeg niet dat je nu een blauw scherm krijgt, maar je kunt het wel krijgen als je het defect niet verhelpt.

In Apparaatbeheer stond de waarschuwing, die klopt met wat ik je hier vertel.

Dus mij lijkt de oorzaak van je problemen duidelijk.

EDIT: wat is het merk en het typenummer van je moederbord?

Dan kan ik het nakijken.

Laatst bewerkt:
Boeing_737 zei:
Maar heb je op F6 gedrukt in de voorloop van de Setup en heb je met een diskette de SATA/RAID drivers geinstalleerd?

In het begin F6 is voor SCSI/RAID drivers, niet SATA. Ik heb voor de zekerheid wel geprobeerd, maar ook als ik de CD-ROM van mijn moederboard erin stop, doet ie niks.

Wat mijn moederboard betreft: het is een Asrock 939A8X-M

http://www.asrock.com/product/939A8X-M.htm

Arch Evil zei:
In het begin F6 is voor SCSI/RAID drivers, niet SATA. Ik heb voor de zekerheid wel geprobeerd, maar ook als ik de CD-ROM van mijn moederboard erin stop, doet ie niks.
De diskette gebruik je in de Setup van XP. Op de CD-rom staan de drivers voor je moederbord, maar die gebruik je niet tijdens de Setup.

Bedankt voor de link naar ASRock. Ik heb doorgeklikt naar Drivers en kwam toen hier terecht.

Kijk in de kolom Description en download Sata Raid driver (in het engels erachter voor floppy enz.)

Open de bijbehorende Installation Guide en copy en paste het in Kladblok, o.i.d.

Gebruik de bovenstaande bestanden om op een diskette te zetten en gebruik die diskette bij de installatie van XP.

Kies voor SATA/RAID, tenzij het ook in deze diskette niet voorkomt.

Download SATA Driver Ver. 5.0.29. Dit bestand moet je installeren nadat XP is geinstalleerd.

EDIT: wat zijn de specificatie van je harde schijf?

Laatst bewerkt:
Boeing_737 zei:
Gebruik de bovenstaande bestanden om op een diskette te zetten en gebruik die diskette bij de installatie van XP.

Mijn PC heeft geen eens een diskettedrive... Zou hij het ook lezen als ik de bestanden op CD-ROM brand?

Of:

Boeing_737 zei:
Download SATA Driver Ver. 5.0.29. Dit bestand moet je installeren nadat XP is geinstalleerd.

Kan ik dit nu al doen (aangezien ik net XP heb geinstalleerd)?

Mijn harde schijf: Samsung SP2514N

http://www.samsung.com/Products/Har...es/HardDiskDrive_SpinPointPSeries_SP2514N.htm

Laatst bewerkt:
Op de Samsung site gekeken en nu ben ik aan het twijfelen.

Jouw harde schijf is ATA met als interface ATA-7. Maar dat is geen Serial-ATA (SATA).

Of het daar wel mee te vergelijken is weet ik niet, misschien iemand anders wel?

Maar er stond wel in Apparaatbeheer een waarschuwing dat het stuurprogramma voor de
RAID controller niet was geinstalleerd en dat wijst weer wel op SATA.

Het is mogelijk dat de leverancier van je laptop Windows XP geinstalleerd heeft met een zogenaamde slipstream CD-Rom.
Hij zet dan Windows XP op een CD-Rom met stuurprogramma's e.d. er aan "aan vast".
Wie was de leverancier van je laptop? Kun je daar nog iets navragen over dit onderwerp?

Als je geen A-drive hebt, zou het op een andere manier moeten.
Een vergelijkbaar geval stond hier op Helpmij..

Ik weet het nu even niet, installeer die SATA Driver nog maar niet.
Wacht af of iemand hier nog raad weet.

Ik kijk ook nog verder rond.

Laatst bewerkt:
Het is gewoon een Game PC die ik vorig jaar September - Oktober gekocht heb bij Expert. En waarschijnlijk zit er vast nog wel garantie op, dus als dit probleem nog lang blijft, breng ik hem mooi weer terug, dan mogen ZIJ er lekker mee klooien. Ik zit er nu al ruim een week mee te ***ten, ik heb zelf wel redelijk verstand van computers, me broertje en me pa ook, ook zij hebben geen flauw idee, en als zelfs jullie (de meesten die hier advies geven zijn denk ik wel gevorderde PC gebruikers, sommigen denk ik zelfs wel experts) het niet weten, dan houdt het zo'n beetje wel op. Maar ja, we zullen zien of de Expert echt zo "expert" is... En anders leveren ze me maar mooi een nieuwe, want k bent t nou wel ****** zat aan het worden :mad:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan