Computer start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

lennart1989

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 okt 2007
(ik weet niet als ik hier met mijn vraag op de juiste plek zit)

Mijn computer start niet meer op, wanneer ik de computer aanzet, hoor ik alleen een piep die zich heel de tijd herhaald (dus geen hele lange piep, maar een piep dan een pauze en dan weer een piep dan weer een pauze enz). Dit is gekomen nadat de computer opeens uitging. Ik heb al een tijdje last van dat de computer opeens uitgaat, dan had ik ook last van dat de computer niet meer wilde opstarten en piepte, maar na een aantal keer op de resetknop gedrukt te hebben deed hij het dan altijd weer, nu dus niet...het probleem wat hij toen aangaf in een blauw scherm was: Driver_irql_not_less_or_equal. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Kijk hier eens naar de betekenis van de moederbord piepjes.
Het kan zijn dat je geheugen defect is.
Je kan je kast eens open maken (spanning er af!) en alle kaarten eens goed aandrukken in hun sloten.Ook de geheugen strips.Ontlaat je zelf eerst even aan een aardpunt (kraan of zo).
Kijk als je kast open is gelijk even of er geen stof op je koel vinnen zit!
Misschien helpt dit.

Suc6.

Trek de videokaart en het geheugen er eens uit en plaats het goed terug en probeer het nogmaals.

Die melding in de BSOD is een driverprobleem of de settings van het geheugen staan te strak, zet die op spd in de bios, alhoewel het vaak ook juist weer andersom moet, juist niet op spd maar handmatig.

Het probleem is dat je niet de volledige tekst van het BSOD hebt opgeschreven.

Naast de tekst "driver not less or equal" wordt er ook vaak een bestand genoemd wat de error veroorzaakt..
Als dit bij het opstarten is zou het bijv. viamraid.sys kunnen zijn (dit is van de driver van een SATA schijf, kan bijv. wijzen op een niet goed aangesloten hd)

Langepier noemt al het geheugen.. maar het zit net even anders, zoals ik het begrepen heb van problemen die ik zelf ooit heb gehad, komt de foutmelding door het volgende.

De driver van een apparaat probeert op een plaats in het geheugen te schrijven waartoe het geen toegang heeft/krijgt van windows, daarom onstaat de BSOD. Dit kan komen omdat de driver niet goed is.. of dat de hardware niet goed functioneerd of is geinstalleerd (zowel hardware matig (bijv. stekkertje los) als softwarematig (verkeerde of slechte driver).

Even schaamteloos gestolen van tweakers, maar het is de bedeoling dat je dus even de rest van de foutmelding erbij vermeld.

Ik heb in de kast alles even er uit gehaald en er weer in gedaan en tot nu toe doet alles het weer, wanneer die weer problemen geeft horen jullie het wel, bedankt iedergeval!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan