Computer (Windows XP) blijft hangen op einde CHKDSK

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnmon

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
25
Geacht forum,
Ik heb grote moeilijkheden met het opstarten van mijn computer die me een beetje radeloos maken. Alles begon vanmiddag. Firefox 16.0.1 wilde niet meer opstarten. Heb die toen op de normale wijze gedeinstalleerd en daarna weer gedownload op CNET en geinstalleerd.

Maar de computer bleef hangen. Keer op keer. Toen heb ik in safe mode opgestart en dat lukte pas na 15-20 pogingen. Het lukt nauwelijks om erin terecht te komen. Ik heb F8, F10 en Escape geprobeerd maar meestal lukt het niet.

Toen het wel lukte ben ik naar Systeemherstel gegaan en heb een instelling van een maand geleden genomen. Dat leek allemaal te lukken en daarna werd automatisch doorgestart naar CHKDSK. Hoop dat de bijlage is toegevoegd.

Nadat de tekst "1456371 allocation units available on disk" als laatste actieregel is verschenen en de horizontale puntjes van links naar rechts vrij ver zijn gekomen, blijft het systeem, keer op keer, op dit punt hangen. Staat al ruim 2 uur maar ik merk niets van enige verdere voortgang. Wat doe ik fout of wat kan ik nu nog proberen?

Moet toevoegen dat ik een leek ben die aan bed gekluisterd is (herseninfarct). Heb niemand in mijn omgeving die me zou kunnen helpen.

Hoop dat iemand me met eenvoudige stappen wil helpen dit probleem op te lossen.

Alvast mijn hartelijke dank,
John
 

Bijlagen

  • 2012-10-15 15.24.59.jpg
    2012-10-15 15.24.59.jpg
    96 KB · Weergaven: 47
John,
Als deze nog steeds hierop blijft hangen dan kun je het beste eens proberen je PC opnieuw op te starten en wanneer deze dan aangeeft dat je de schijfcontrole kan overslaan door op een toest te drukken, dan kun je dat eens proberen om te kijken of deze wel gewoon doorstart naar Windows
 
In de bios is geen optie "voor laatste configuratie die werkte", dat is een optie in de geavanceerde opstartopties die je met/via F8 kunt oproepen maar dat werkte slecht melde de TS.
Tevens is er al een systeemherstel gedaan.

Je zou, indien aanwezig, met de XP cd op kunnen starten en de r van repair kunnen gebruiken om naar de herstelconsole te gaan, vanuit daar een chkdsk /r uitvoeren, indien een sata schijf zal er eerst in de bios gekeken moeten worden of er een AHCI of enhanced is die op IDE modus gezet dient te worden.
 
Mijn dank voor de adviezen. Heb alles opgevolgd zonder resultaat. Nou ja, toch eenmaal wel. Want na de -tigste keer halsstarrig blijven proberen kwam ik plotseling na de zoveelste diskcontrole WEL in mijn computer terecht. Helaas, het was slechts eenmalig want toen ik uitprobeerde of het nu wel goed zat, bleef hij daarna weer keer op keer hangen. Ook reparatie via originele XP CD werkt niet want alhoewel ik administrator ben (het is mijn computer) en ik het wachtwoord opgaf dat ik altijd moet opgeef wanneer ik de computer opstart, kreeg ik 2x de melding dat het wachtwoord verkeerd was en toen werd bij de 3de (foute??) poging de computer herstart. Ik ken geen ander wachtwoord voor mijn XP. Vermoedelijk is het niet hetzelfde als het wachtwoord dat ik bij opstarten moet opgeven. De installatie-cd laat me daardoor in de steek. Snap niet waarom dat wachtwoord afwijkt van mijn wachtwoord. Via mijn smartphone zoek ik naar oplossingen en lees ik uw gewaardeerde reacties. Dank voor de hulp.

John
 
John, Het kan zijn dat je geen wachtwoord moet invullen in de recovery console (dus gewoon op enter drukken)

Ik begrijp dus dat je geen andere PC tot je beschikking hebt? Of zou je dit wel kunnen regelen? Anders zou je met Hirens Boot CD je harde schijf eens kunnen testen.
Of wanneer je toevallig wel een keer in Windows komt met Speedfan of HDTune
 
Hallo Sander, ik denk dat mijn bootschijf overleden is. Ik voeg een paar printscreen toe die ik in Speedfan heb gemaakt, in de Safe-mode.
speedfan-hd0-maxtor1.jpgspeedfan-hd0-maxtor2.jpgspeedfan-hd1-1.jpgspeedfan-hd1-2.jpgspeedfan-readings.jpg

Hoop dat het invoegen is gelukt want ik zie geen icoon voor bijlages, wel voor invoegen afbeelding.

Ik kan alleen nog maar in de safe mode opstarten. Het proberen terug te zetten van XP zal misscien niet eens zinvol zijn als de harde schijf erg onbetrouwbaar is geworden. Tenzij het geen hardwareproblemen zijn die Speedfan laat zien bij mijn Maxtor opstartschijf maar software. Vrees dat ik afscheid moet nemen van de harde schijf.

Toch wil ik jullie allemaal danken voor de hulp en adviezen.

Groeten, John
 
Daat lijkt het inderdaad wel op.
Je kan op DEZE site kijken of je harde schijf nog onder garantie valt (maxtor is inmiddels van seagate)
Als je het zeker wilt weten of de schijf stuk is zou je nog een met HD Tune kunnen testen, als deze ook soortgelijk aangeeft dan zou ik dat reden genoeg vinden de schijf te vervangen. Anders krijg je een onbetrouwbaar en instabiel systeem
 
Hallo Sander,
Dank voor je tip om met HD Tune de integriteit van de bootdisk te testen. Zie screenprint. 19 damaged blocks dus dat zal wel zoiets betekenen als R.I.P. voor de schijf.

Zal morgen een bedrijf bellen om de computer op te halen en te repareren. Wel jammer dat ik nu ook mijn Program Files kwijt zal zijn. Heb waarschijnlijk niet meer alle installatie CD's. Maar goed, er zijn ergere zaken.

Dank allemaal voor de hulp.

John

HD Tune drive C - 17-10-2012.jpg
 
Ja, deze is duidelijk defect.
Je kan eventueel via internet wel installatie dvd's downloaden (meestal illegaal) maar dan de crack of meegeleverde serial niet gebruiken, maar je eigen zodat het legaal word.
Hoe dit moet kan ik je niet uitleggen denk ik want volgens mij mag dat niet op dit forum (begrijpelijk)
 
Mij werd gevraagd om een status update. Die is zoals ik m ldde: schijf blijkt kapot en computer staat ter reparatie bij computerbedrijf. Er wordt een nieuwe schijf (Seagate, 1Tb, 7200 toeren) ingezet en Windows wordt geïnstalleerd. Niet Windows 8 maar heel ordinair Windows XP, omdat die mijn scanner (ik geloof HP 5400) en printer (HP 720c) kan zien.
 
Mooi dat het gelukt is en succes verder! :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de donkerblauwe werkbalk, direct boven de beginposting v.d. site).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan