Computerprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Monzi

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2008
Hallo mensen,

gisteren kwam ik terug van een uitje en tot mijn verbazing stond de PC opeens uit. Deze probeerde ik aan te zetten maar dat lukte niet. Hij reageerde gewoon nergens op.

Ik dacht eerst dat het aan de voeding lag, maar heb vandaagn een andere voeding gebruikt en mijn pc doet alsnog niets. Zodra ik de aan/uit knop indruk gebeurt er gewoon werkelijk helemaal niets..

De voeding is dus wel ok en de bekabeling is gewoon allemaal correct, alleen nu weet ik niet waar het nog meer aan kan liggen behalve dat mijn moederbord dus gewoon kaduk is.

Ik beschik over een P4 3,06 ghz
Moederboard: MSI 865 NEO

Waarschijnlijk zullen de gegevens niet zoveel meer uitmaken, maar iemand een idee waar het probleem kan liggen?

Heb liever niet dat ik zomaar een nieuwe pc aanschaf, want ben tevreden over de prestaties die deze had..

Hoi !

Alles verwijderen: d.w.z. CD/DVD-spelers afkoppelen, USB-apparaten verwijderen, alle insteekkaarten behalve de graka verwijderen, alle geheugen op 1 module na !

Harddisk(en ontkoppelen.

Kijk waar de draden van de aan/uit knop aangesloten zijn, verwijder die en probeer de PC nu op te starten door de 2 pinnen op het mobo kort door te verbinden.

Hoor je bios-beeps ?

Zo nee: laatste geheugen-module eruit, evenals de grafische kaart.

De 2 pinnen opnieuw kort doorverbinden.

Hoor je nu bios-beeps ?

Zo nee: 95 % kans dat je mobo overleden is (5 % kans dat het de processor is).

Ik gok op het mobo.

Greetz,

Harry.

qy5ycg.jpg

Hier zie je op wat er nu vast zit aan mijn mobo. Dat is de videokaart, 1 geheugenmodule. De twee kabels van voeding naar Mobo 4 pin en 20 pin als ik het goed heb.

2ic1b9u.jpg

Boven zie je de kabels die nodig zijn voor het opstarten. Dit zijn 3 kleine stekkertjes. Nu is mijn vraag welke 2 moet ik met elkaar kort door verbinden?

33aewxw.jpg

Er is wel wat raars met de 20 pin van de voeding, Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar bij de oude voeding gingen overal kabeltjes heen. Bij de nieuwe is bij een zon pinnetje simpelweg geen draadje voor. Zie naast de rode draad. Zie foto hierboven (onscherp sorry hiervoor).

Ik hoop dat alles nu wat duidelijker voor je word, hoe de situatie op het moment is..

Laatst bewerkt:
Hoi,

Waar powerswitch (pwr) die kan je gebruiken om op te starten zoals Harry Snor schreef en de 20 polige stekker is me wat duister welke is niet aan gesloten?

Modag

Was inmiddels aan het wijzigen.. Op de laatste foto naast het rode kabeltje.. Daar zit geen stekkertje/kabeltje achter.. Ik zal even verder kijken of ik dat pwr-gebeuren kan vinden..

Ik heb even zitten kijken ik zie inderdaad bij een paar van die kleine stekkertjes staan: HDD, RST, PWSW. Alleen dat korte doorverbinden snap ik dan even niet.. Word daarmee bedoelt; alles loskoppelen behalve deze 2 pinnetjes?

Laatst bewerkt:
Hoi,

nee je kan alles eraf doen en dan bv. met een klein schroevedraaiertje even contact tussen die twee pennnetjes maken waar pwsw bijstaat .

Schrijf vooraf even op welk kleur er op welke pen zit altijd makelijk om weer in de oude situatie terug te komen.

Modag

Oke dus tussen deze twee pennetjes even met een schroevendraaier tussen zitten en dan hopen dat hij piepjes geeft?

Indien dit de situatie is; geeft hij geen piepjes en ben begrijp ik dus dat mijn moederbord naar de ******* is?

Hoi,

Zoals Harry Snor al schreef grote kans van, maar wel even doen zoals hij beschreef .

Modag

Ok heb nu precies gedaan zoals gevraagd. Ik dacht misschien ligt het toch aan nieuwe/oude voeding. Dus heb het ook nog een geprobeerd met de oude voeding.
Met de oude voeding geeft de fan van de voeding, bij dat kleine contact met schroevendraaier, één of twee rotaties en dat is het. Met de nieuwe hoor ik helemaal niets, maar bios-beepjes hoor ik dus helemaal never (bij beide niet). Die enkele rotaties bij oude voeding is het enige leven dat er vertoond is.

Kan ik nu dus definitief concluderen dat het moederbord kapot is?

Laatst bewerkt:
Ik had eerst een Recom 350W.

Nu wou ik dus sowieso voor iets meer Wat gaan omdat ik eerst dacht voeding kaduk..
Heb dus Recom Power Engine 450W gehaald..

Hoi,

ik zou toch nog even wat aandacht aan je 20 polige stekker van je nieuwe voeding geven ik heb even gekeken en der zit gewoon een 20 polige stekker met daarbij een mogelijkhed d.m.v een losse 4 polige stekker eventueel een 24 polige aansluiting te maken dus kan het volgens mij niet dat je1 pennetje over houd

Modag

Ja naja ik ga er morgen sowieso wel even mee naar de winkel.
Ik zag het ook inderdaad op de doos staan, maar goed. Ben niet echt bekend wat die pinnentjes etc. betreft.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik lees misschien morgen nog wel hoe het afgelopen is?

Modag

Ja ik zal zeker even posten hoe het qua voeding verlopen is. Wellicht is oude voeding gewoon kapot en heb ik een defecte nieuwe gekregen..

Wellicht is mijn moederbord wel gewoon kapot en moet ik gewoon een nieuwe pc halen..

Ik zal morgen wel posten wat de uitkomst is en/of ik eventueel verdere hulp nodig ben..

Hoi,

Laat je nu niet gelijk een pc aansmeren hoor! je zou ook misschien nog wel een nieuw moederbord kunnen nemen maar die keus is aan jouw natuurlijk.

Modag

Voeding (oude)
Ik heb even groen met zwart verbonden van de voeding en de fan begint wel te draaien ja.. Alleen wat ik dus het rare vind is dat als ik dus mijn voeding aansluit op mijn mobo en dan dmv schroevendraaier connectie maak bij aan/uit-pinnetjes.. Dan draait de fan van de voeding 1 a 2 rotaties en dan houd ie op. Dit betekent dat er wel degelijk stroom door het moederbord heen komt, maar daar blijft het dan ook bij. Geen bios piepjes of wat dan ook..

Voeding (nieuwe)
In de winkel hebben ze mij verteld dat de nieuwere voedings allemaal wel 20 pins zijn maar dat eentje dus daadwerkelijk geen draadje erachter heeft zitten omdat deze nutteloos zou zijn. Naja ik heb deze teruggebracht en mijn geld terug gekregen.. End of story voor deze voeding.. Aangezien ik de oude getest heb en deze het waarschijnlijk ook gewoon doet, vrees ik voor moederbord defect..

Uit/aanknop
Ja deze doet het, zoals ik hierboven al heb uitgelegd, heb ik het ook geprobeerd met een schroevendraaier de twee pinnetjes te verbinden.

Het verhaal dat dus bovenaan staat, wijst alsnog op een kapotte mobo?

Hoi !

Dat doet het zeker ?

Heb je de elco's al eens nauwkeurig bekeken ?

Zie geen bolle boveneinden, of bruine troep aan de boven/zijkant ?

Greetz,

Harry.

Ik zie geen elcos die lekken, ingescheurd of bol staan. (of bruin)

Hoi !

Tja, ik zou voor een nieuw mobo gaan.

Temeer daar je voordat dit euvel plaats vond niet aan je processor gerommeld hebt, geen hardware hebt bijgeplaatst, of dat soort grappen.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan