wie gebruikt dit nou... ik wist niet dat het er al was 1000 watt.. maar een computer gebruikt niet meer dan 300 watt. of er moeten 10 hardeschijnen op of meer. dan zou het wel veel gebruiken. als ze allemaal op volle toeren draaien.
Sorry bisopn, maar je doet net alsof je er alles van weet, maar je hebt er echt de ballen verstand van.
Een systeem met een HD4870X2 en moderne phenom II processor verbruikt zo'n 400W.
Het is alleen niet goed om een voeding voleldig te belasten, omdat dit slecht voor de levensduur van de voeding is. (en voor hittevorming en geluidsoverlast). Men schat in dat 70% belasting het beste is. Dat zou betekenen een voeding van 570 verstandig is.
In een core i7-setip kan je inmiddels 3 videokaarten plaatsen. Je zult besgrijpen dat je dan nog hoger uit komt. En je zult dan zeker een 1000W voeding nodig hebben.
Zeker als je niet boven de 70% belasting wilt komen.
maar mijn vraag was wat alleen:
2 schijven
800 mhz 512mb geheugen
gebruikt
als ik al een 1000 wat voeding gebruik. dan gebruikt het nog geen 1000 watt aan stroom.
men zegt dat een computer bij alleen aanstaan 75 watt gebruikt.
Het antwoord heb je al gehad:
Is niet zo te zeggen.
Het enige wat je kan doen is een meter tussen je stopcontact en voedingskabel in doen. Anders is het niet te bepalen.
Je moet namelijk weten hoeveel Watt je computer verstookt. (verschilt van moment tot moment) En je moet weten hoe zuinig je voeding is.
Stel een computer verbruikt 200W. De voeding is 80% efficient.
Dan wordt er dus 200 / 0.80 = 250W verbruikt (80% van 250W is 200W).
Je zult dus eerst moeten bepalen hoeveel je hardware verbruikt. Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad 75 Watt is. Maar ik durf dat echt niet te zeggen. Het kan ook 150W zijn.. Ga googlen en kijk of iemand anders een dergelijk systeem heeft opgemeten.
Dan moet je nog weten hoe zuinig je voeding is.
Een voeding met 80% rendement (dat hadden oude voedingen nog niet volgens mij) zou betekenen dat het stroomverbruik 75 : 80% x 100% = 93,75 W.