Computers Stroom gebruik.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bisopn

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2008
*geen idee waar ik dit anders onder moet zetten*

wat gebruikt nou een computer aan stroom.

gaat even om 2 computers

computer1:
denk 250 watt voeding
AMD Athlon 800 Mhz
Geheugengrootte graphicskaart 16MB
512mb geheugen
CPU gebruik tot 8 %

computer2
ook iets van 250 - 300 Watt voeding.
Pentium3 997 Mhz (1000Mhz) 1 Ghz)
Geheugengrootte graphicskaart 32MB
512mb geheugen
CPU gebruik tot 35 %

Is niet zo te zeggen.

Het enige wat je kan doen is een meter tussen je stopcontact en voedingskabel in doen. Anders is het niet te bepalen.

Je moet namelijk weten hoeveel Watt je computer verstookt. (verschilt van moment tot moment) En je moet weten hoe zuinig je voeding is.

Stel een computer verbruikt 200W. De voeding is 80% efficient.
Dan wordt er dus 200 / 0.80 = 250W verbruikt (80% van 250W is 200W).

Stel dat de pc 24u perdag en 360 dagen per jaar aan staat:
250 x 24 x 360 / 1000 = 2160 kWh

Laat het eens 18 cent per kWh kosten. Dan kost het je dus op jaarbasis bijna 390 euro.

ik heb een keer gelezen dat een computer niet meer gebruikt dan een gloeilamp. is dit zo. of gebruikt een computer meer. dan een gloeilamp.
logies als een computer meer doet dan normaal alleen aanstaat. maar zeg cpu op 0 tot 8 %. en een kleine graphicekaart. die grote 512 MB en 1 GB slurpen veel stroom.

Laatst bewerkt:
Het slaat nergens op dat een computer niet meer dan een gloeilamp mag gebruiken. Je hebt hele zware computer systemen die bijv, 1000 watt hebben dus dan verbruik je echt meer dan een gloeilamp :thumb:

Het slaat nergens op dat een computer niet meer dan een gloeilamp mag gebruiken. Je hebt hele zware computer systemen die bijv, 1000 watt hebben dus dan verbruik je echt meer dan een gloeilamp :thumb:

dan slaat dit ook nergens op. want een computervoeding van 1000 watt zijn er in mijn weet nog niet.
en dan nog gebruikt de voeding nog niet het volle vermogen.
daarom was de vraag wat het zou gebruiken met 0 tot 8 % cpu. en een lage graphice kaart.
een voeding gebruikt bij aan, zonder wat te doen, alleen aan. 75 watt heb ik gelezen.
een gloeilamp zijn ook 75 watt. dus dat het dus wel zoveel gebruikt als een gloeilamp.

Laatst bewerkt:

wie gebruikt dit nou... ik wist niet dat het er al was 1000 watt.. maar een computer gebruikt niet meer dan 300 watt. of er moeten 10 hardeschijnen op of meer. dan zou het wel veel gebruiken. als ze allemaal op volle toeren draaien.

maar mijn vraag was wat alleen:
2 schijven
800 mhz 512mb geheugen
gebruikt
als ik al een 1000 wat voeding gebruik. dan gebruikt het nog geen 1000 watt aan stroom.
men zegt dat een computer bij alleen aanstaan 75 watt gebruikt.

wie gebruikt dit nou... ik wist niet dat het er al was 1000 watt.. maar een computer gebruikt niet meer dan 300 watt. of er moeten 10 hardeschijnen op of meer. dan zou het wel veel gebruiken. als ze allemaal op volle toeren draaien.
Sorry bisopn, maar je doet net alsof je er alles van weet, maar je hebt er echt de ballen verstand van.
Een systeem met een HD4870X2 en moderne phenom II processor verbruikt zo'n 400W.
Het is alleen niet goed om een voeding voleldig te belasten, omdat dit slecht voor de levensduur van de voeding is. (en voor hittevorming en geluidsoverlast). Men schat in dat 70% belasting het beste is. Dat zou betekenen een voeding van 570 verstandig is.

In een core i7-setip kan je inmiddels 3 videokaarten plaatsen. Je zult besgrijpen dat je dan nog hoger uit komt. En je zult dan zeker een 1000W voeding nodig hebben.
Zeker als je niet boven de 70% belasting wilt komen.

maar mijn vraag was wat alleen:
2 schijven
800 mhz 512mb geheugen
gebruikt
als ik al een 1000 wat voeding gebruik. dan gebruikt het nog geen 1000 watt aan stroom.
men zegt dat een computer bij alleen aanstaan 75 watt gebruikt.

Het antwoord heb je al gehad:
Is niet zo te zeggen.

Het enige wat je kan doen is een meter tussen je stopcontact en voedingskabel in doen. Anders is het niet te bepalen.

Je moet namelijk weten hoeveel Watt je computer verstookt. (verschilt van moment tot moment) En je moet weten hoe zuinig je voeding is.

Stel een computer verbruikt 200W. De voeding is 80% efficient.
Dan wordt er dus 200 / 0.80 = 250W verbruikt (80% van 250W is 200W).

Je zult dus eerst moeten bepalen hoeveel je hardware verbruikt. Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad 75 Watt is. Maar ik durf dat echt niet te zeggen. Het kan ook 150W zijn.. Ga googlen en kijk of iemand anders een dergelijk systeem heeft opgemeten.

Dan moet je nog weten hoe zuinig je voeding is.
Een voeding met 80% rendement (dat hadden oude voedingen nog niet volgens mij) zou betekenen dat het stroomverbruik 75 : 80% x 100% = 93,75 W.

Laatst bewerkt:
Het wordt misschien tijd voor een nieuwe computer. De nieuwe 2e generatie intels gebruiken ongeveer 50 - 90 watt.

Dit topic is al een aantal jaren oud en niet actueel meer. Tijd voor een slotje dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan