• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

conditional formatting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rose1983

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2017
Hallo!

ik heb een excel aangemaakt waarin we bepaalde resultaten kunnen invoeren. bij het invullen van de inzet datum ( KOLOM B ) worden in bepaalde cellen ( KOLOM I - L - O ) de datum van aflezen automatisch ingevuld. bij het invullen van de monstercode verschijnen in bepaalde cellen ( KOLOM E - H - K - N ) de normen van het te onderzoeken monster.

de resultaten kunnen ingvoerd worden in KOLOM G - J - N

nu probeerde ik aan de hand van conditional formatting het zo te krijgen dat resultaten die groter zijn dan de normen in een andere opmaak krijgen.

maar er gebeurt niks. misschien omdat de normen verschijnen aan de hand van een formule?

wie kan me helpen om dit voormekaar te krijgen?

Bijlagen

Hallo Emiel,

bedankt voor je hulp.

nu gelden de regels voor de kolom waar de normen in staan. maar eigenlijk moet de kolom waa rde kiemgetallen instaan rood kleuren bij een overschrijding van de norm in de kolom er naast.

jij hebt in H2 deze formule staan:
Code:
=ALS(D2="1A";[COLOR="#FF0000"]"500"[/COLOR];ALS(D2="1B"[COLOR="#FF0000"];"500"[/COLOR];ALS(D2="1C";[COLOR="#FF0000"]"500.000"[/COLOR];ALS(D2="1D";[COLOR="#FF0000"]"100.000[/COLOR]";ALS(D2="1F";[COLOR="#FF0000"]"1.000"[/COLOR];ALS(D2="1H";[COLOR="#FF0000"]"100.000"[/COLOR];ALS(D2="1J";"N.V.T.";ALS(D2="1L";"N.V.T.";ALS(D2="1M";[COLOR="#FF0000"]"2.500"[/COLOR];ALS(D2="1N";[COLOR="#FF0000"]"100.000"[/COLOR];ALS(D2="1O";[COLOR="#FF0000"]"2.500"[/COLOR];ALS(D2="1P";[COLOR="#FF0000"]"1.000"[/COLOR];ALS(D2="1Q";[COLOR="#FF0000"]"100.000"[/COLOR];"")))))))))))))

Hierin valt op dat je de rode uitkomsten als tekst geformateerd hebt (om de "."tussen de duizendtallen zichtbaar te maken?).

Wijzig die formule eens in:
Code:
=ALS(D2="1A";500;ALS(D2="1B";500;ALS(D2="1C";500000;ALS(D2="1D";100000;ALS(D2="1F";1000;ALS(D2="1H";100000;ALS(D2="1J";"N.V.T.";ALS(D2="1L";"N.V.T.";ALS(D2="1M";2500;ALS(D2="1N";100000;ALS(D2="1O";2500;ALS(D2="1P";1000;ALS(D2="1Q";100000;"")))))))))))))
en stel de opmaak van kolom H in op getal, zonder decimalen, maar met scheidingsteken duizendtallen.

Maar nog beter is het zoals ik in de bijlage gedaan heb:
een tabelletje maken met de normen - laatste tabblad en de formules vervangen door VERT.ZOEKEN

Bijlagen

Hallo haije,

bedankt voor jou kijk op mijn probleem. nu in jou voorbeeld heb ik het probleem dat ik de monstercode niet meer kan selecteren , of kan invoeren in de cel....

Oeps, foutje van mij, in deze bijlage hersteld

Bijlagen

IS het ook mogelijk als ik bijvoorbeeld in een cel de inzetdatum noteer en er in een andere cel op basis van de dag van de week ( dus maandag dinsdag etc ) een specifieke datum kan laten zien? monsters die we op maandag en dinsdag inzetten komen er de maandag daarop uit, monsters ingezet o-p woensdag donderdag en vrijdag worden bekend op de woensdag daarop.

kan ik dit aan de hand een een formule regelen?

Als ik het goed begrijp, dan zeg ik ja dat kan.
Wil je een excelletje posten waar je dit in hebt staan?

Cellen in kolom B gaan inzetdatums bevatten. aan de hand van die data moeten er datums komen in I. als de inzetdatum op een maandag of een dinsdag is dan moet de datum in I de Maandag erop zijn.
worden er monsters op WOE DO of Vrijdag ingezet dan moet de datum in I de eerstvolgende woensdag zijn.

Bijlagen

Op tabblad MAP 5A staat in H3
Code:
=ALS(#VERW!="MAANDAG";[@Inzetdatum]+1;ALS(#VERW!="DINSDAG";[@Inzetdatum]+1;ALS(#VERW!="WOENSDAG";[@Inzetdatum]+1;ALS(#VERW!="DONDERDAG";[@Inzetdatum]+1;ALS(#VERW!="VRIJDAG";[@Inzetdatum]+3;"")))))

Kun je aangeven waar die #VERW! naar moet verwijzen?

Haije,

ik had zelf zo gemaakt dat ik de datum moest invoeren en er achter een cel had gemaakt waar ik de dag kon aangeven, dus maandag , dinsdag etc. aan de hand daarvan zou dan een datum in I komen.
is het ook mogelijk om die stap van zelf maandag dinsdag woensdag enzo te laten vervallen en dat het automatisch gaat aan de hand van de datum? dat hij zelf weet welke dag het is?

zie bijlage voor antwoord op je vraag

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan