Conditionele dropdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

Menace_be

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mei 2006
Hallo,

ik ben momenteel een website aan het maken, waar een gebruiker een garantie kan aanvragen. Het is eigenlijk een portalsite, met portlets & jsp's,...

Nu is het zo, op een gegeven moment moet de gebruiker een type (van pomp) selecteren in een dropdownbox. Maar dat type heeft nog onderverdelingen. Dus ik zou graag hebben, dat wanneer hij bij "Type 1" iets selecteert, de dropdown van "Type 2" wordt geupdate. De gegevens komen allemaal uit een database.

Is er een manier om dat te doen, zonder dat mijn gegevens al gesubmit worden? Want submitten is eigenlijk "INSERT" in de database.

Alvast bedankt,
en als er nog vragen zijn, of iets niet duidelijk, laat je het maar weten

ik zou je adviseren gebruik te maken van Str*ts (lees een u op de * alleen door het woord tr*t wordt het gecensureerd). Ik vind het sowieso erg makkelijk om met str*ts te werken omdat je makkelijk een list (lees arraylist bijvoorbeeld) gemakkelijk kan benaderen via jstl tags.

Nou hoe werkt zo iets precies. Eerst moet je in een normale class file enn collectie (lees bijvoorbeeld ArrayList) in je session of in je request voor de pagina zetten. Doordat die daar in staat kan hij benaderd worden in je jsp pagina. Dit kan al via de volgende tags

<html:select name="myPreselectedItemBean">
<html:options name="myCollection" />
</html:select>

Ziet er lastig uit ok, want hoe moet nu je java file er uit zien.
Code:
public class GiveCollectionAction extends Action {

public ActionForward execute(ActionMapping mapping, ActionForm form, HttpServletRequest request, HttpServletResponse response) throws IOException, ServletException {
//eerst maken we een arraylist met alles wat we willen hebben (bijvoorbeeld vullen met database informatie?
  ArrayList myList = new ArrayList();
//zelf kan je deze wel vullen met data, ik laat alleen zien hoe die benaderbaar is
//pak de session erbij
  HttpSession session = request.getSession();
  session.putValue("myCollection",myList);
//die naam moet myCollection zijn omdat we dat in die tag hebben gezet
.. rest van de code voor een action class

Het komt vast allemaal wat rauw op je dak zo. Str*ts is zoals alles met java even doorheen bijten maar daarna genieten. Ik heb het geleerd met de tutorial Str*tting with Str*ts maar die kan ik niet zo snel meer vinden en ik denk dat dit ook wel een goede site is http://www.roseindia.net/s****s/

Zo nu in een aparte post iets voor als je het niet met s****s wil doen. Blijft ongeveer hetzelfde verhaal. Zet in je session of in je Httprequest (via respond) een arraylist met de andere opties dus de vervolg keuze lijsten.

In je jsp kan je die arraylist gemakkelijk benaderen en uitlezen, zodat je niet een echt submit nodig hebt. Om geen submit te gebruiken zal je waarschijnlijk javascript moeten gebruiken om de andere menu's te laten vullen.

snabbi zei:
In je jsp kan je die arraylist gemakkelijk benaderen en uitlezen, zodat je niet een echt submit nodig hebt. Om geen submit te gebruiken zal je waarschijnlijk javascript moeten gebruiken om de andere menu's te laten vullen.

Dit is inderdaad de bedoeling.
De gegevens heb ik al allemaal in men JSP, maar is er nu ook een manier om die variabelen in mijn javascript te krijgen?

dus:
List type1 = (List)request.getAttribute("TYPE1");
is hoe ik mijn gegevens vanuit men portlet naar men JSP krijg

en hoe krijg ik nu die type1 als een variabele in mijn javascript?

Het is opgelost, met javascript.

Bedankt voor al antwoorden ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan