Constanten tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kozzy

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2008
Ik heb een constanten tabel waarin ik de BTW van 19% heb opgeslagen. Per 01-10-2012 is de BTW gewijzigd naar 21% en is het dus de bedoeling dat alles voor 01-10-2012 met 19% berekend wordt en na 01-10-2012 met 21%. Kan iemand mij hier aub mee helpen want ik zit hier aardig vast.
Alvast bedankt.

Je hebt duidelijk de cursus Access van deze maand nog niet gelezen, want daarin wordt exact dit probleem (hoe wist ik dat ;) ) behandeld. Ik denk dat je de laatste techniek nodig hebt, tenzij je twee datums hebt om het gegevensgebied van de tarieven vast te leggen.

Die had ik idd nog niet gelezen maar nu weet ik waar ik mijn info kan vinden. :thumb:
Mijn dank is verpletterend!

Wacht maar tot je de oplossing ziet, dan vergaat het lachen je wel ;)
Maar, omdat ik de beroerdste niet ben, hier een voorbeeldje dat is gebaseerd op een BTW tabel. De cursusoefening is namelijk extra ingewikkeld, omdat er met verschillende materialen wordt gewerkt. Bij BTW heb je natuurlijk maar één variabele.
Code:
SELECT BTW.BTWID, BTW.Ingangsdatum, IIf((SELECT MIN(tmpBTW.Ingangsdatum) FROM BTW AS tmpBTW 
WHERE tmpBTW.Ingangsdatum > BTW.Ingangsdatum) Is Null,Date(),(SELECT MIN(tmpBTW.Ingangsdatum) FROM BTW AS tmpBTW 
WHERE tmpBTW.Ingangsdatum > BTW.Ingangsdatum)-1) AS EindDatum, Blad1.Projectnummer, Blad1.Datum_Opgelost, Blad1.Prijs, BTW.BTW, [prijs]*[BTW] AS Expr1
FROM BTW, Blad1
WHERE (((BTW.Ingangsdatum)<=[Datum_Opgelost]) AND ((IIf((SELECT MIN(tmpBTW.Ingangsdatum) FROM BTW AS tmpBTW 
WHERE tmpBTW.Ingangsdatum > BTW.Ingangsdatum) Is Null,Date(),(SELECT MIN(tmpBTW.Ingangsdatum) FROM BTW AS tmpBTW 
WHERE tmpBTW.Ingangsdatum > BTW.Ingangsdatum)-1))>=[Datum_Opgelost]));

Als ik het goed heb gelezen, is dit een genormaliseerde prijsberekening. Klopt dat?

Yep. De grap is dat je in je datatabel de datums invult, en de prijs, en in de BTW tabel de ingangsdatum van het nieuwe BTW tarief. Ik heb de query uit bovenstaand voorbeeld in een db gestopt, kun je hem eens bekijken.

Bijlagen

Michel, Ge zijt geweldig!!!! Zoals eerder gezegd: Mijn dank is verpletterend!! Dit was precies wat ik zocht!

Mag je de vraag nog op <Opgelost> zetten ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan