Controleert fixMBR iets? Harddisk of virus probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

avdijk

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2005
Beste 'meedenkers',
Een zelfbouw computer met een Asrock K8Upgrade-NF3 mobo, een AMD sempron processor, 1024MB Ram, een SATA harddisk van 80Gb en een IDE harddisk van 40Gb heeft een krap jaar probleemloos gewerkt. Met GRUB (van Linux) was'ie multi boot, startte van die SATA schijf en daar kon je kiezen uit windows XP of linux van die SATA schijf, of windows 98 van die IDE schijf.
Een enkele keer kwam GRUB met een error (vaak error 18), een keer opnieuw starten en het ging weer goed.
De laatste tijd ging WinXP echter rot doen: blauw scherm dat chkdsk uitgevoerd werd. vaak ging dit goed, soms zag chkdsk fouten en ging dit repareren waarna er soms data zoek was.
Gelukkig maak ik vaak backups.
Dit CHKDSK gebeurde op het laatst elke dag tot windows ontoegankelijk werd (steeds opnieuw starten, ook na met herstelconsole CHKDSK te hebben uitgevoerd).
Om van de ellende af te zijn heb ik met Nrestore (Nero) de hele windows partitie terug gedraaid uit een periode dat er geen vuiltje aan de lucht was, en FIXMBR uitgevoerd. Toen werkte Windows XP weer. Ik ben even niet aan avonturen met Linux begonnen.
Nu een week later komt de computer soms met 'schijffout - druk CTRL-ALT-DELETE om opnieuw te starten'.
Dit werkt dan.
Gister ging'ie na het starten ook weer CHKDSK doen, nu zonder fouten.
Doe je FIXMBR bij de herstelconsole, dan zegt'ie dat het erop lijkt dat er een niet- ondertekende MBR is en kun je een nieuwe MBR schrijven.
Doe je meteen daarna weer FIXMBR, dan zegt'ie dat weer.
Start je na fixmbr de computer weer van CD en probeer je weer de herstelconsole en fixmbr, dan wederom deze melding.
Weet iemand iets zinnigs te zeggen op de volgende vragen:
- Controleert FIXMBR eigenlijk wel iets?
- Controleert virusscanner Avast ook op een boot sector virus? Zo nee, wat dan wel? Is een boot sector virus waarschijnlijk?
- Zal een andere HD (en de hele winXP partitie kopiëren) me helpen?

Alvast dank voor het meedenken, ik weet niet meer waar ik zoeken moet.

- Fixmbr staat voor Fix Master Boot Record, belangrijke opstartinformatie. Fixmbr controleert niet veel maar repareert.
- Veel virusscanners scannen wel het boot-gedeelte maar er wordt niet vaak wat gevonden omdat bootsector virussen zo goed als uitgestorven zijn.
- Als het aan de hardwar ligt, misschien wel.

Heb je al eens in de Herstelconsole, voor dat je FIXMBR uitvoert, de opdracht CHKDSK /R gegeven? Dat kan een tijdje duren, maar beschadigde sectoren op de HD worden dan zonodig gerepareerd. Als je daarna de opdracht FIXMBR geeft, hoor je een uitslag op je scherm te krijgen. In het Engels:

Writing new master boot record on physical drive
\Device\Harddisk0\Partition0.
The new master boot record has been successfully written.

Had jij zo'n rapportje al gekregen?

Antwoord op Boeing737

Ja, wel eens chkdsk/p gedaan (gaf toen fouten, na terugzetten partitie niet meer) en ook chkdsk /r.
De laatste geeft als uitslag dat er geen fouten zijn.
fixmbr geeft inderdaad een (nederlandstalige) melding dat er succesvol een nieuwe MBR geschreven is.

Toch CHKDSK fouten

Dinsdagavond startte de PC zonder problemen op. Toen ik na wat simpele dingen klaar was afgesloten en met de XP CD de herstelconsole gestart, en CHKDSK /P gegeven.
Conclusie: er zijn fouten in het volume gevonden (ondanks dat bij de vorige sessie het booten goed ging). Meteen daarna chkdsk /r gedaan en de fouten zijn weer hersteld, ook als ik meteen daarna weer chkdsk /p doe.
Misschien brengt dit nog licht in de duisternis?

Ook op IDE disk fout bij chkdsk/p

Gezien de opmerkingen over SATA schijven, en om uit te sluiten dat ik een defect op m'n harddisk heb, vandaag maar eens de SATA kabel los gehaald en Windows XP home OEM geïnstalleerd op die IDE schijf van 40gig.
Raad eens: na de windows installatie de boel gestart met met de windows XP CD en herstelconsole, chkdsk /p en daar komt 'ie weer: 'dit volume bevat fouten'.:confused:
Wie snapt dit nog? Is dit een probleem in windows XP of met mijn systeem (voeding, mobo ?)
Ik weet niet meer waar ik moet zoeken.
Alvast dank voor het meedenken.

Inmiddels maar alles op andere harddisk gezet.

Inmiddels is windows XP op een andere harddisk geïnstalleerd, documenten van data back-ups terug gezet. We waren het gedoe zat nu werkt de computer weer goed.
Vermoedelijk een hardware-probleem geweest, in die sector 0 van de harddisk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan