controleren of gebruikersnaam voorkomt in db

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mitsie007

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2006
hoi!

Ik heb een vraagje....

Ik wil controleren of de ingevoerde gebruikersnaam wel of niet voorkomt in de database. Komt hij dat wel dat moet hij d.m.v. javascript een foutmelding geven.

Ik ben de hele dag al bezig met php en javascript, maar zie nu door de bomen het bos even niet meer... Kunnen jullie mij helpen??

Mitsie

Het kan niet puur met javascript. Je zult met Ajax (javascript) een PHP pagina moeten aanroepen die je vertelt of de gebruikersnaam in de database voorkomt.

hmmmm... even voor de zekerheid een iets duidelijkere uitleg.

Ik heb zeg maar een pagina (een heeeele mooie:p ) waar je gegevens kunt wijzigen.

Zodra er op submit wordt geklikt wordt er d.m.v. een javascript functie gekeken of de ingevulde waarde correct is of niet. Ik wilde in die javascript functie ook kijken of die gebruikersnaam voorkomt.
Kan dit?

Bij nader inzien denk ik dat ik er wel uit kom.. Lang leve internet! :P

In ieder geval bedankt!!!

Mitsie

Het is niet verstandig om de gebruikersnaam pas te controleren als er op submit wordt geklikt. Ajax werkt namelijk asynchroon. Er wordt een functie aangeroepen wanneer het resultaat binnen is, maar ondertussen gaat het script gewoon door. Het beste wat je kunt doen is een knopje naast het invoer veldt.

Maar vergeet niet dat alles wat je controleert met Javascript (al dan niet met Ajax) óók door de server gecontroleerd moet worden. Dus als je formulier is verzonden moet de pagina waarnaar je het verstuurt ook nog controleren of de naam wel of niet beschikbaar is, ook als dat al gebeurd is met javascript/ajax.

hmmm dit gaat toch moeilijker worden dan ik dacht. Het lukt mij in elk geval niet alleen.

Ik heb zeg maar drie pagina's:
- één met functies (include.php)

- één waar de gegevens op komen te staan en je deze vervolgens kunt wijzigen (wijzigen.php)

-en nog één waar je naar toe gaat na het wijzigen van de gegevens (gegevens.php)

wijzigen.php toont eerst alle bestaande gegevens van dat moment. Vervolgens heb je de mogelijkheid tot wijzigen. include.php contoleerd op het moment dat jij op de submit knopt klikt, de gegevens. Zijn deze goed dan stuurt hij je naar de volgende pagina, zo niet, dan geeft hij een error en blijft hij op die pagina.

pas als je op gegevens.php komt, worden de gegevens gewijzigd. In deze pagina staat de update-query van MYSQL.

Is er een mogelijkheid om toch de gebruikersnaam te controleren via javascript? Zo niet, dan moet ik even op zoek naar een andere mogelijkheid.

Mitsie007

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan