Converteren word --> PDF

Status
Niet open voor verdere reacties.

NLspecial

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 apr 2001
Op mijn werk wil ik de word documenten die wij voor klanten maken op een cd branden en aan de klant mee geven samen met de geprinte documenten. Nu is het wel de bedoeling dat de klanten deze documenten niet kunnen wijzigen en/of eruit kunnen knippen/plakken. Heeft iemand tips? Is het handig om er PDF-files van te maken? En zo ja, hoe doe ik dat?

Alvast dank;)

Lijkt me lastig om dat te beveiligen.
Want je kunt ieder word document dat beveiligt is eerst copiëren en dan vervolgens in de copie verder werken.
Je zou de afdruk wel eerst kunnen scannen en dan als jpeg afbeelding op de cd branden.
Dan kunnen ze daarin niets veranderen.

MAAAR... ze kunnen die afdruk natuurlijk ook weer op een scanner leggen en als tekst scannen die ze vervolgens weer kunnen bewerken.
suc6

Ik doe vaak een ingewikkeld truukje, maar het werkt wel! Als je tenminste Adobe Photoshop 6 hebt. Maak een nieuwe afbeelding van 21 bij 29 cm (A4) met een witte achtergrond en 72 dpi resolutie in grayscale. Open nu je Word document en selecteer de tekst. Haal Adobe weer tevoorschijn en selecteer je "letter-tool" (T) Klik vervolgens op EDIT en PASTE of de nederlandse benamingen daarvan natuurlijk. De tekst verschijnt nu in je scherm. Even spelen met het formaat van de letters en als je klaar bent klik je op SAVE AS of OPSLAAN ALS (die wist ik) en sla het op als Adobe pdf.
Klaar is Kees, met Acrobat te openen.
Gr. Erik

Net zoals Peter Vazed in een eerder bericht. Wordt er bij ons een programma gebruikt waar je naar toe kunt printen.

Wordperfect heeft tegenwoordig standaard een optie om er pdf van te maken.

Wij gebruiken een programma genaamd PDFMachine. Wij gebruiken dit programma omdat Acrobat te duur is en free PDF niet goed met plaatjes overweg kan.
Via PDFmachine kun je bepaalde dingen beveiligen (ik dacht dat je ze zelfs tegen printen kunt beveiligen :D).

PDFmachine is helaas niet gratis maar iets van € 50. Maar wij hebben er hele goede ervaringen mee. Kijk op www.vrieling.nl voor de site van het bedrijf waar ik werk hier staat bij het huizenaanbod onder de makelaardij een aantal huizen met een complete brochure in PDF.

PS via www.acrobat.com kun je geloof ik ook 5 keer een word document gratis omzetten.

De groeten,
Mark

[EDIT]
Weer eens een typfout (moet toch maar eens een keer de berichten bekijken voordat ik ze plaats).
[/EDIT]

PDF is een ander geval, zie reacties hierboven.

Om een document in Word te beveiligen tegen wijzigingen, ook na opslaan als nieuw document, kun je een trucje gebruiken. Misschien niet 100% waterdicht, maar in mijn ervaring werkt het goed genoeg.

Eerst een kopie van het document maken dat je als 'beschermd' aanduidt.

Nu Extra>Document beveiligen kies voor opmerkingen (een gebruiker kan alleen opmerkingen invoegen). Hiermee voorkom je dat iemand nieuwe of andere tekst toevoegt anders dan gemarkeerd als opmerking. Desgewenst kun je nog eisen dat de opmerkingen voorzien worden van de naam/initialen van degene die de opmerking maakt.

Tweede stap:
Het bestand 'opslaan als'. In het venster dat daarbij verschijnt 'Extra>algemene opties'.

attachment.php

In de algemene opties geef je een wachtwoord op voor bewerken.
De gebruiker kan niet direct in de tekst werken, en evenmin opslaan als een nieuw document helpt daar voor. Wel krijgt de gebruiker helaas steeds de vraag voor het wachtwoord en moet 'alleen lezen' aanklikken, maar dat is psychologisch nog niet eens zo verkeerd.
Als je maar in je info duidelijk maakt hoe dat werkt.

Wanneer je er niets aan hebt, sorry.

Laatst bewerkt:
plaatje uit vorige bericht

Bijlagen

• beveiligd opslaan.jpg
    beveiligd opslaan.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 185
oke mensen allemaal hartelijk dank voor het meedenken en de reply's. gezien het gebruiksgemak en de relatief lage kosten hebben we gekozen voor het programma PDFmachine. Echt super handig en zoals ik al zei, niet duur! Mark, bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan