PDF is een ander geval, zie reacties hierboven.
Om een document in Word te beveiligen tegen wijzigingen, ook na opslaan als nieuw document, kun je een trucje gebruiken. Misschien niet 100% waterdicht, maar in mijn ervaring werkt het goed genoeg.
Eerst een kopie van het document maken dat je als 'beschermd' aanduidt.
Nu Extra>Document beveiligen kies voor opmerkingen (een gebruiker kan alleen opmerkingen invoegen). Hiermee voorkom je dat iemand nieuwe of andere tekst toevoegt anders dan gemarkeerd als opmerking. Desgewenst kun je nog eisen dat de opmerkingen voorzien worden van de naam/initialen van degene die de opmerking maakt.
Tweede stap:
Het bestand 'opslaan als'. In het venster dat daarbij verschijnt 'Extra>algemene opties'.
In de algemene opties geef je een wachtwoord op voor bewerken.
De gebruiker kan niet direct in de tekst werken, en evenmin opslaan als een nieuw document helpt daar voor. Wel krijgt de gebruiker helaas steeds de vraag voor het wachtwoord en moet 'alleen lezen' aanklikken, maar dat is psychologisch nog niet eens zo verkeerd.
Als je maar in je info duidelijk maakt hoe dat werkt.
Wanneer je er niets aan hebt, sorry.