CoolerXP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geplaatst door DiederikvH
De memory clock en de core clock van mijn geforce
Dat staat los van je FSB.
Hier een beetje uitleg over FSB;
FSB

Front Side Bus. Een processor werkt met een interne en een externe snelheid. Deze laatste wordt wel eens over het hoofd gezien, omdat de snelheid al geruime tijd onveranderd is gebleven (66 MHz). De nieuwe processoren op 100 MHz brengen daar nu verandering in. Ze brengen de FSB-snelheid op 100 MHz, wat een explosie van de interne processorsnelheden mogelijk maakt. De snelheid van de datatransfer tussen processor en andere componenten kan eindelijk omhoog, met toegenomen performantie als resultaat. Verbinding tussen processor en chipset, meestal geklokt op 66, 100 of 133 MHz.
Bron.
Het gaat dus om de snelheid waarmee je videokaart
en andere onderdelen contact hebben met het moederbord.

Laatst bewerkt:
Dank je wel!

Dus met andere wooden: mijn beeldschermkaart zal het niet veel warmer krijgen?????

Nee, maar op een gegeven moment zal je videokaart niet meer meekunnen met de FSB. Nu is het zo dat moderne videokaart best wel een hoge FSB aankunnen, maar waar je je zorgen om moet maken zijn PCI-apparaten. En dat houdt ook in je IDE-controller en de harde schijven die eraan hangen, dat gaat allemaal via PCI. En met name harde schijven hebben vaak last van hoge FSB's, denk daarbij aan datacorruptie of -verlies.

Ja en nee.
Ja want, hij draait wel iets sneller mee.(fsb)
nee want, je bent niet de videokaart zelf aan het overklokken.(memory en core videokaart)

M.a.w omdat de fsb hoger wordt gaat alles sneller lopen.
Dus het wordt ook warmer.

Geplaatst door Steve
Nee, maar op een gegeven moment zal je videokaart niet meer meekunnen met de FSB. Nu is het zo dat moderne videokaart best wel een hoge FSB aankunnen, maar waar je je zorgen om moet maken zijn PCI-apparaten. En dat houdt ook in je IDE-controller en de harde schijven die eraan hangen, dat gaat allemaal via PCI. En met name harde schijven hebben vaak last van hoge FSB's, denk daarbij aan datacorruptie of -verlies.

Heeft iemand ervaring op dit vlak? Soundblaster, Hd, etc... Ik zou niet graag iets kapot maken..

Een athlonXP 1800+ werkt op 1533Mhz. Tegen welke snelheid werkt een 2000+? Is dat 1700Mhz? Op vlak van temperatuur is dat haalbaar. Alleen hoop ik dat alle PCI-aparaten het aankunnen. Ik heb hem zo eens een uurtje laten draaien, en dat ging schijnbaar zonder problemen, maar je weet maar nooit...

Diederik

Laten we zeggen dat je HDD's vanaf zo'n 40 MHz PCI-snelheid last hebben. PCI is 1/4e van de FSB, dus 40 MHz heb je bij een FSB van 160 MHz.

Tenzij je natuurlijk andere PCI-dividers kan instellen, bijvoorbeeld 1:3:5, waardoor je AGP 1/3e van de FSB is (bij 160 zo'n 53 MHz) en je PCI 1/5e (bij 160 32 MHz).

Maar dan is het nog steeds mogelijk dat je bordje zelf gewoon de flessenhals is, gebeurt vaak met MSI's.

Edit: ik zie net dat je PC2100 geheugen hebt.. Dat loopt standaard op 133 MHz, waardoor je veel verder gaan waarschijnlijk al kunt vergeten, je geheugen zal de eerste flessenhals zijn.

Geplaatst door Steve
Edit: ik zie net dat je PC2100 geheugen hebt.. Dat loopt standaard op 133 MHz, waardoor je veel verder gaan waarschijnlijk al kunt vergeten, je geheugen zal de eerste flessenhals zijn.
Which means?

Ik had dat ook gezien in mijn MSI handleiding. Ik weet dat die niet zo snel zijn. Maar wat betekent dat concreet op vlak van FSB?

Het geheugen gaat mee met de FSB. Dus als jij je FSB op 160 MHz zet, zal je geheugen ook op 160 MHz draaien. En met PC2100 geheugen moet je al geluk hebben als je veel hoger dan de standaard 133 MHz kan.

Wat betekent pc2100 eigenlijk? Wat is er dan minder goed aan dan de pc2400?? Zal die minder stabiel zijn of kan hij gewoon niet mee door een hogere FSB?

Diederik

Gaat USB dan ook sneller werken? Ik heb een 4 USB2 en 4 USB1.1
Mijn ADSL modem werkt niet meer op die USB2. Misschien omdat die te snel geworden zijn...

Mijn CPU is nu +/-1610 ipv 1533, maw 1900+ ipv 1800+
Ziet er goed uit niet? Ik ga niet verder gaan, want Steve heeft weeral eens gelijk! (Niet dat dit erg is natuurlijk!) Mijn RAM kon inderdaad niet mee.Mijn moederbord is blijkbaar niet geschikt voor grote FSB stijgingen.

Mijn multiplier laat ik zo, ik ga niet gaan prutsen om die op mijn cpu te unlocken.

Aanpassing:

Met coolerXP:
Idle 38°C (case 28°C)
Stressed 46°C (case 30°C)

Zonder coolerXP en met 1 ipv 3 casefans:
Idle 47°C (case 43°C)

Laatst bewerkt:
Van 1800+ naar 1900+ zal je echt weinig merken, helaas. Maar als je systeem stabiel loopt, waarom niet :)

Geplaatst door DiederikvH
Wat betekent pc2100 eigenlijk?

2100 MB/s doorvoersnelheid. Dat betekent een FSB van 133DDR

een bus van 166DDR levert ongeveer 2700MB/s (PC2700) op en 200DDR geeft 3200MB/s

Is ook niet zo heel moeilijk om te berekenen, als je weet dat het geheugen een 64-bits architectuur heeft en volgens het DDR-principe (2 bits per kloktik zenden) werkt. Voorbeeld PC2100:

8 (bytes = 64-bits) * 133 (MHz) * 2 (bits per kloktik = DDR) = 2128 MB/s.

Het kan eigenlijk nog juister:

64 (bits) * 133.000.000 (Hz) * 2 (bits per kloktik) = 17024000000 bits/s, delen door 8 = 2128000000 bytes/s, delen door 1024 = 2078125 kilobytes/s, delen door 1024 = 2029,42 MB (megabytes) per seconde, waardoor het getal PC2100 niet helemaal klopt.

ah bedankt.

Ik was het net al aan het narekenen en het kwam niet uit. Ik dacht al dat ik ergens iets verkeerd had gedaan, maar 2029mB/s klopt dus wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan