• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Coordinaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

John van Opstal

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2006
Wie wil mij laten zien hoe je het volgende met VBA of met een functie kan oplossen?

Na al een jaartje of 19 met excel gewerkt te hebben ben ik sinds een week of twee pas geinteresseerd geraakt in VBA, inmiddels een mooi boek gekocht, maar de fijne kneepjes hoop ik hier te leren d.m.v. praktijk voorbeeldjes.

Mijn vraag, In het voorbeeld bestandje heb ik twee kolommen [kolom I+J] waar ik gegevens invoer. nu zou ik graag willen leren hoe die ingevoerde waarden bijvoorbeeld resulteren in een "x" in de cel die die de coordinaat is van deze ingevoerde waarden.
In het voorbeeldje heb ik de eerste twee "x" jes handmatig ingevuld om e.e.a. te verduidelijken.

Ik ben zeer benieuwd of dit gaat lukken
Groetje John.

Bijlagen

Beste John van Opstal,

Zet in de cellen de volgende formule neer:
=SOMPRODUCT(($I$2:$I$16=B$1)*($J$2:$J$16=$A2)*1)
Het kan dus zonder VBA.
Succes met leren!

Richard

Of met....
(alleen de de combinaties uit de eerste 3 rijen leidt tot een coördinaat...)

Bijlagen

Bedankt

Hoi Richard, 't is mooi dat Jezus leeft
In ieder geval bedankt voor het meedenken, maar het het resultaat van deze functie geeft waarde 0
Misschien kun jij het in het bijgevoegd bestandje eens testen.
Misschien doe ik iets fout, ben toch wel nieuwsgierig of het lukt met een functie.

Wat betreft de VBA code, Leprechaun echt gaaf dat je het zo snel voor elkaar hebt
werkt perfect, ik ga eens kijken bij het analyseren van jouw code of ik het ook ga snappen.
zodat ik er iets van opsteek.
Leuk dat jullie beiden even de tijd voor dit probleem geneoemen hebben.

Groetjes John

Beste John,

Hierbij jouw bestandje met de formule. Ik heb overigens ook de opmaak van de cellen gewijzigd.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Over de formule: SOMPRODUCT functies zijn heel handig, maar er bestaan andere manieren. Jij kiest maar wat het handigste is.

Een alternatieve methode dus:

- in K2 zet je

=I2&J2

- dubbelklik op de vulgreep

- Zet in B2

=--(AANTAL.ALS($K$2:$K$16;B$1&$A2))

- Sleep de vulgreep naar G2 en dan dubbelklik je op de vulgreep.

Lukt het?

Wigi

't is allemaal gelukt

Hoi Richard en Wigi en Leprechaun,

Alle opties die jullie aangedragen werken perfect.
Met alle methodes ga is aan het spelen om zo steeds meer kennis te vergaren.
Dien ik dan mogelijk weer in andere settings kan toepassen.
Bedankt voor de geboden oplossingen.

Groetjes John.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan