• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Correctie op Prognose ivm verschillend maandverbruik

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
In G11 de prognose maar deze moet gecorrigeerd worden naar de actieve maand.
Nu heb ik dat handmatig gedaan met M8*percentage mrt J8/M8

Dus als:

Dus als:
D10 = MAAND 3 of mrt dan G11 x M8
D10 = MAAND 4 of apr dan G11 x M9
etc.
 

Bijlagen

  • Excel Maandaanpassing.xlsm
    14,9 KB · Weergaven: 5
Deze formule in G11:
Code:
=(F11-C11)*INDEX(J2:M13;VERGELIJKEN(TEKST(D10;"mmm");J2:J13;0);4)[/CODE}
 
Bedankt.👍 Hoop dat die goed werkt. Dus in D10 april wordt aangepast naar 83,33% apr.
 
Laatst bewerkt:
Maak van D10 = NU() maar eens tijdelijk NU()+30
 
Ja, heel mooi.
 
Even een vervolg.
In kolom K staan geschatte verbruiken. Nu komt in sep de jaarnota en het verbruik is bijvoorbeeld 2450. Maar ik ga uit van 2400 in kolom K Dan is het max 2450 H11.

Maar nu is het verbruik in sep bijvoorbeeld 150 (niet geschat maar werkelijk) kunnen K3 tm K13 okt-aug dan evenredig aangepast worden. Ook kan okt veranderen naar 200 dan moet nov tm aug K4 tm K13 zich automatisch aanpassen.
Kan dit? Kan natuurlijk ook zijn dat als de werkelijke eerste waarden sep/okt/nov etc.worden ingevuld de percentages automatisch goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de maandelijkse waarden beter ingeschat en gewijzigd. Lees op internet dat het toch vrij ingewikkeld is om getallen in een kolom evenredig te wijzigen of het moet om gelijke getallen gaan.
Dus ik ga hier niet verder mee. Bedankt voor de hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan