cpu fan verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bloxke

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2007
Hallo,

Ik heb een Dell dimension e520
(deze http://app2.pcmweb.nl/product_images/320/dell_dimensione520.jpg)

Er zit een raar koelsysteem in:
1 fan die lucht door een soort tunnel stuurt, de lucht komt langs de "heatsink" en zo wordt de cpu gekoeld.
Ik vind dit systeem er heel erg lelijk uitzien, zeker als ik een window in mijn kast wil gaan maken:(. Kan ik die tunnel verwijderen en er een gewone cpu koeler op zetten, zo ja, welke?
hier nog een foto van de binnenkant, het zwarte ding in het midden is de "tunnel" en daarachter zit de cpu
http://pc.itnow.com.cn/articles/cuxiao/20061206/cef79ElBaIjDU.jpg

Ik heb trouwens een Intel Core 2 Duo e6320 1,86 gHz processor

Gr Martijn

Laatst bewerkt:
Die "tunnel" is een airduct, dit zie je vaak in Dell systemen. Je kunt deze pas weghalen, als je een "normale" cpu koeler hebt. Je moet even opletten welke socket je hebt, dan naar een koeler zoeken.

Hoeft er dan geen koelpasta tussen?
Past ie gewoon op de aansluiting die er nu zit waar de heatsink nu op zit?
Ik heb socket 775, past er deze dan op? Arctic Processor Koeler F7-PRO Intel.
Ik heb gehoord dat deze erg stil en goed is...

Laatst bewerkt:
Als je met Arctic Processor Koeler F7-PRO de Arctic Cooling Freezer 7 pro bedoelt, dan moet het passen hoor :thumb:

Klopt inderdaad dat het een goede stille koeler is, en hij is nog is goedkoop ook ;)

En waar moet ik dit op aansluiten?
Gewoon op een molex of zo?
Hoe kan ik hem eigelijk op de processor bevestigen? Er zitten namelijk geen gaten in het moederbord om hem in te schroeven...:confused:

Nee ik denk dat het helemaal niet kan. Er zit namelijk een passief koelblok op en via de tunnel naar de fan die dus het lucht wegzuicht. En kan dus bijna niks anders op denk ik.

Edit:

Je kan niet zomaar je koelblok eraf trekken en die andere erop zetten!!!!!! Dan is de cooler niet goed gebonden met de processor. Je zult het eerst schoon moeten maken dan opnieuw koelpasta erop en dan weer de cooler erop.!

Laatst bewerkt:
Als je een nieuwe koeler koopt voor de juiste processor socket, dan zit de bevestiging erbij.

Ok, even voor de duidelijkheid:
Voor in mijn computer zit een 12cm fan.
Die brengt via een airduct lucht langs een koelblok, en er zit verder geen fan op de processor. Dus mijn processor wordt nu alleen gekoeld door de lucht die de fan voorin mijn comp. naar achter gooit.

En er zitten geen gaten of zo in mijn moederbord, en de fan moet zo aangesloten worden. Zie het bewegende plaatje op de site.
Past deze trouwens op mijn 775 Intel e6320 1,86 gHz processor?

ja, het is een Intel Core 2 Duo E6320 1,86gHz socket 775.
Maar hoe moet ik die kkoeling dan aan de processsor bevestigen? Ik heb namelijk een Dell moederbord en ik heb gehoord dat die weleens kunnen afwijken, ik zal vanmiddag wel een foto maken.

Nogmaals dit gaat echt niet werken!! Je als je zoals jij zegt geen gaten in je moederbord hebt dan kan het gewoon niet!!!

Maak ook even een foto van hoe dat koelblok vast zit op de processor.:thumb:

PS: Mooi topic :D

Het koelblok zit niet vast op het moederbord, maar in een soort houder van Dell.
(zie foto).
Zou ik miss geen aanpassing kunnen doen aan de bevestiging van de koeling, bijv de houder laten zitten, daar kan ik namelijk wel 2 schroeven in draaien...:rolleyes:

Moet de aansluiting van de fan ergens in het moederbord, of kan ik die ook gewoon aan een molex of 3pins hangen?

Bijlagen

• SP_A0245.jpg
    SP_A0245.jpg
    25,4 KB · Weergaven: 73
  • SP_A0246.jpg
    SP_A0246.jpg
    26,5 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Aansluiting van de fan moet op het moederbord. Teminste bij mijn standaard boxed cooler wel, maar er schijnen verloopkabels te zijn die dan op molex eindigen en die heb jij ook.

De fan zelf word vastgezet met 4 "Pennen" of 4 schroeven. Ik denk dat het dan lastig gaat worden met zo'n houder.

PS: Je haalt toch niet steeds dat koelblok er af om foto te maken en daarna weer zo er op om te computeren?

:confused:hoezo?

is dit misschien zo'n verloopstuk?

Bijlagen

• prodimg_152353-Akasa-4-to-3-Pin-converter-AK-CB423-ADPT_jpg.jpg
    prodimg_152353-Akasa-4-to-3-Pin-converter-AK-CB423-ADPT_jpg.jpg
    9,6 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou dan is de koelpasta die eronder zit niet meer goed verbonden met de processor en krijg je in 90% van de gevallen een onwijs hete processor :o

Nee die bedoel ik niet.

Ik heb een programma gedownload met de cpu temperatuur, en die blijft tussen de 25 en 40 gr hangen.:thumb:
Ik heb misschien een ander idee voor de aansluiting. Zie topic "zelf een fanbus maken". Zou ik hem daar wel op aan kunnen sluiten?

gr Martijn

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan