CPU + Moederbord upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blabla2

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2010
Hoi allemaal,

Ten eerste - mijn huidige pc.

Processor: i3 2120 @ 3,3 GHZ
RAM: 8gb Geil Dragon dual channel kit 1600mhz
Videokaart: Asus GTX 660 DCUII
Mobo: Asus P8B75M-LX

Reden voor upgraden:

- Ook al werd er gezegd voordat ik deze pc aanschafte dat de i3 2120 geen bottleneck zou zijn voor de gtx 660, denk ik toch dat het zo is. Mijn gpu usage tijdens het spelen van bf3 ziet er doorgaans zo uit: OjsT9IA.jpg
Ook loopt het spel niet soepel en heeft het veel framedrops.
- Futureproofen voor bijvoorbeeld battlefield 4 en gta 5.
- Ik kan met dit moederbord niet overclocken. Mijn ram loopt nu @ 1333 Mhz, omdat mijn moederbord geen XMP profiles e.d. toestaat, zodat ik het niet @ 1600 Mhz kan laten lopen.

Graag zou ik willen upgraden naar een i5 3570k, en een ander moederbord. Het moederbord aub niet te duur, als ik er maar mee kan overclocken, en misschien een 2e pci slot voor toekomstige SLI oid. In mijn case passen alle maten mobo's dus lx formaat hoeft niet persé.
Nu ben ik zelf geen kei met moederborden vinden, dus kan iemand een mobo voor me vinden wat aan deze eisen voldoet?

Edit: Ik heb nu als cpu-koeler een Hyper tx3 evo. Is deze goed genoeg om een i5 3570k overclocked koel te houden?

Bedankt:thumb:

Laatst bewerkt:
Waarom niet voor de nieuwe haswell als je toch een ander moederbord neemt? Qua prijs weinig verschil maar wel betere prestaties.. En heb je een budget in gedachten?

Ik zie dat de i5 3570k rond de 200 euro is.. Mijn budget is dus zo'n 270 euro. Ik weet niet veel over haswell; ik had de i5 3570k in gedachten omdat die veel aangeraden word.

Inderdaad zie ik dat die 4670k beter is :)
Wat word het moederbord dan?

Ligt eraan?
Heb je een hdd die sata 600 aankan??

Mooi.Kies je een moederbord met een H61 chipset heb je geen sata 600
Kies je een moederbord met B75 chipset heb je 1 sata 600 aansluiting
Kies je voor een moederbord met Z77 heb je 4 sata 600 aansluitingen.

@palomino

Hij wil overclocken dus Hxx en Bxx vallen sowieso af. Bovendien zijn sata-300 en sata-600 backwards compatible en een gewone HD vult nauwelijks een sata-150, laat staan sata-600. Een harddisk van 12 jaar oud kan gewoon op een sata-600

@blabla, als je wil overclocken zit je nu nog vast aan de z-serie borden. Mogelijk komt er later dit jaar een gemengde variant, maar dat is niet eens zeker. Denk ook aan een goede koeling en je voeding als je gaat overclocken. Een overclockte 47xx verbruikt tot 3x meer dan je huidige 2130

Mooi blabla
Beetje zonde om een sata 600 hdd op een sata 300 aan te sluiten.

Mooi blabla
Beetje zonde om een sata 600 hdd op een sata 300 aan te sluiten.

Dat maakt dus helemaal niets uit. De maximum sustained transfer rate van die schijf is 135Mb/s. SATA 300 = 300 Mb/s. Zoals ik al in mijn vorige post aangaf de schijf vult niet eens SATA-150, 300 en 600 zijn helemaal niet interessant tenzij je een SSD hebt of een schijf met interne raid module

Mooi, maar je houd geen rekening met de burst snelheid.
En dat hdd's voort buffers van 64 megabyte hebben
En het is trouwens megabit geen megabyte

Ik heb nu 500w voeding. Namelijk deze http://azerty.nl/8-1073-423778/corsair-builder-series-cx500-v.html
Moet ik dan mijn voeding ook nog upgraden..? Als cpu koeling heb ik nu de Hyper tx3 evo. Redelijk overkill voor mijn i3 2120 dus is die ook geschikt voor een overclockte i5 4760k?

Nee hoor, kan nog prima. Ligt eraan hoever je wilt overclocken.. de tx3 is een vrij slechte koeler, kan ook niet anders voor die prijs, maar als je goed wilt overclocken heb je meer aan een hyper 212/412.

Eh ja? MB = megabyte, Mb = Megabit.

Bovendien verdubbeld burst niet boven de sustained rate en kun je dat grotendeels opvangen met command depth queuing icm die buffer. Dat wil niet zeggen dat je niets hebt aan sata-300, maar voor dagelijks gebruik ga je echt geen verschil merken.

Ontopic. redelijk overclockte 4670 vraagt zo'n 100W. Je videokaart stock 140W. Dat gaat nog gewoon passen op je 500W. Ga je ook je videokaart overclocken of je CPU overvolten (garantie verlies) dan wordt het stilaan wel erg krap.

Zal eerder voor dit moederbord gaan:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4481#sp
Beter voor het overclocken:

- 15µ gold plated CPU socket
- New Heatsink design for better cooling
- Realtek ALC898 with High Quality 110dB SNR HD audio (Nog mooi geluid ook) > Kan je vergelijken met een geluidskaart
- All IR® Digital CPU Power Design
- GIGABYTE UEFI DualBIOS™ (Kan je bios altijd terug zetten als er wat fout is gegaan, je heb er namelijk 2)
- GIGABYTE Ultra Durable™ 5 Plus Technology
- 2x Copper PCB
- GIGABYTE @BIOS (Kan je bios benaderen vanuit Windows)
- Supports CFOS speed Internet Accelerator Software (Nieuwste standaard voor internet lag killer)
- 10 USB 3.0 Ports
- 4 x system fan headers
- 2 x USB 3.0/2.0 headers
- 3 x USB 2.0/1.1 headers
- High ESD Protection for USB and LAN (USB 3.0 only)

Veel meer features en beter om over te clocken.
Edit: Heb de belangrijkste punten voor je uitgelicht

Laatst bewerkt:
Zal eerder voor dit moederbord gaan:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4481#sp
Beter voor het overclocken:

- 15µ gold plated CPU socket
- New Heatsink design for better cooling
- Realtek ALC898 with High Quality 110dB SNR HD audio (Nog mooi geluid ook) > Kan je vergelijken met een geluidskaart
- All IR® Digital CPU Power Design
- GIGABYTE UEFI DualBIOS™ (Kan je bios altijd terug zetten als er wat fout is gegaan, je heb er namelijk 2)
- GIGABYTE Ultra Durable™ 5 Plus Technology
- 2x Copper PCB
- GIGABYTE @BIOS (Kan je bios benaderen vanuit Windows)
- Supports CFOS speed Internet Accelerator Software (Nieuwste standaard voor internet lag killer)
- 10 USB 3.0 Ports
- 4 x system fan headers
- 2 x USB 3.0/2.0 headers
- 3 x USB 2.0/1.1 headers
- High ESD Protection for USB and LAN (USB 3.0 only)

Veel meer features en beter om over te clocken.
Edit: Heb de belangrijkste punten voor je uitgelicht

Mooi, maar zo'n 100 euro te duur. Let op mijn budget :P

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan