CPU sensor (hopelijk) kapot.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartehhM

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2005
Hey,

Recent een nieuwe PC gekocht (zelf samengesteld en in elkaar gezet).
Na de nodige problemen over een CPU die niet met een oudere versie van de BIOS wilde werken, doet de PC het zo goed als prima.

Echter, af en toe valt de PC uit. Zomaar, zonder enkele reden.
Ben gelijk even gaan voelen hoe heet de PC was, stof zat er uiteraard niet (PC hoogstens 2 weken oud).
Voelde prima, gewoon lekker temperatuurtje van rond de 30 graden, als het niet minder was. Videokaart was iets warmer, maar ook maar iets van 40 graden oid.

Nouja, om een lang verhaal kort te maken: Na Everest en een MSI mobo programmaatje te hebben geinstalleerd, melden ze allebei dat de CPU zo'n 107/8 graden is.
Ik geloof niks van, dus ik in BIOS kijken, en jawel, 107/8 graden.

Allemaal leuk en wel, maar zo'n temperatuur is het duidelijk niet.
Conclusie: Sensor kapot. Geweldig, maar zodra ik een spelletje speel wordt het NET iets meer en dat zorgt ervoorda t m'n PC zichzelf uitschakelt.

Dus, hoe kan ik er voor zorgen dat ik die sensor de nek om draai?

Alvast bedankt,

Maarten

Koeler goed stevig vast gemonteerd en eventueel warmte pasta gebruikt (als deze niet op de koeler zat) ?

In de bios kun je meestal instellen bij welke temp de pc zichzelf uitgeschakeld
Dat gaat meestal meestal met een beep en soms een alarm signaal.
Die beveiliging gaat wel veel eerder in, vaak al bij 75/80 graden.
Mogelijk dat de processor toch echt te heet wordt en daardoor uitvalt.
Welke processor en moederbord gaat het om?
Mocht het toch om een defecte sensor gaan, dan is m.i. omruilen de enige zinnige optie.

mvg leo

MSI P35 Neo
Intel E8400

Koelpasta zat al op de koeler, dus dat zit goed. Verder prima gemonteerd, zit stevig vast, kan 'm niet bewegen.

Maar als de CPU daadwerkelijk zo heet zou zijn, zou ik toch wel een 1 of andere gloed voelen? Ook in de buurt van de CPU, als ik m'n hand tegen/tussen, natuurlijk als 'ie uitstaat, de fan houd voel ik ook niks warms/heets, niet.

Als íe uitvalt hoor ik niks. Sinds ik 'dual core center' aan heb staan, gaat íe gelijk alarmeren met een irritant alarm, en wil íe de PC uitschakelen..maar dat kan ik nog onderbreken. Verder geen beeps of ander geluidje wat direct uit de PC komt.

Ik ga dan maar even proberen om het limiet op 120 graden te zetten oid.

Laatst bewerkt:
Hmm, ik begin steeds meer te twijfelen of de sensor kapot is.

Als ik niks doe is de temperatuur, volgens de sensor dan, 75 graden (celcius).

Zodra ik een spelletje op start, in dit geval WoW, en ik daadwerkelijk in het spel zit, stijgt de temperatuur vrij snel. Na zo'n 10 seconden ofzo hoor ik een alarm (dat af gaat bij 80) van dat programmaatje. Ik alt-tab, en de temperatuur zakt weer.

Nouja blijkbaar is na een minuutje of 5 de temperatuur gestegen naar 120 graden, en valt m'n pc uit.

Dit is natuurlijk vreemd. Waarom zou de CPU meer moeite hebben naarmate er meer grafisch te zien valt?

Ik zou er serieus rekening mee houden dat de sensor niet defect is, maar dat er iets anders aan de hand is.
Kijk eens naar de vCore in het bios.
Je hebt geen overclock instellingen gebruikt?

Steeds wachten tot de pc uitvalt door een temp die echt te hoog is, is schadelijk zijn voor de processor en het moederbord.

Hoe verloopt de temp als de pc goed koud is en dan direct naar in bios zonder verder iets te doen.

Gelijk 108 graden is onwaarschijnlijk, maar een oplopende temp is zorgwekkend,

Mijn persoonlijke advies is, terug naar de winkel.

Wat betreft je laatste vraag. Spellen belasten ook de CPU, vandaar dat die heter wordt.

mvg leo

Laatst bewerkt:
Mja, ''Idle'' is íe volgens de meeste programmaatjes zo'n 68-74 graden, en zodra ik nog niet eens 1 min in een spel zit is de temperatuur al minstens 10 graden hoger.

I kga er dus maar terug mee naar de winkel.

Bedankt in ieder geval:thumb:

Verstandig besluit.
Slecht nieuws is nooit leuk om te brengen...

mvg leo

Koeler zat er niet goed op. Nu wel en alles doet 't prima.

Opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan