criteria query via keuzevak

Status
Niet open voor verdere reacties.

koenkorting

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2012
Goedenavond,

Ik heb via zoeken wat rondgezocht, maar niet echt gevonden wat ik wil.
Ik ben een beperkte access-gebruiker, en VBA heb ik 10j geleden op de schoolbanken via een introductieles eens zien passeren.

Don't shoot me when asking simple things! :-)

Ik heb een hoofdtabel met artikels.
Elk artikel behoort tot een groep (ook een tabel)
Nu wil ik een formuliertje maken dat het volgende doet:
- keuzevak laten zien van groepen
-> knop drukken
- via query hoofdtabel verkleinen naar alle artikels die bij de gekozen groep horen
(deze moet niet zichtbaar zijn)
- query afdrukken volgens een rapport (ev. met titel "naam groep")

Hopelijk is dit een beetje duidelijk.
Alvast bedankt voor jullie moeite...

Groeten Koen

Van mij mag je zo'n rapport net zo ingewikkeld maken als je wilt (en je komt een heel eind...) maar het kan een behoorlijk stuk simpeler. Om te beginnen zou ik een rapport maken op basis van een query. Dat rapport open je vanaf een formulier waarop je de filtering maakt. Het filter van het formulier geef je mee als filter bij het openen van het rapport. Deze werkwijze is redelijk gangbaar: je maakt op een formulier een selectie (in jouw geval van artikelen op basis van een of meer artikelgroepen, en die selectie neem je mee naar het rapport. En als je op dit forum een beetje zou zoeken, zou je daar ook genoeg voorbeelden van vinden. Sterker nog: in de Access cursus wordt exact deze techniek behandeld (in de latere hoofdstukken, ik weet uit het hoofd niet welke). Kijk dus eens in de Handleidingensectie, en kijk of je die techniek kunt overnemen. Het voorbeeldbestand vind je in de eerste draad van het Access forum, dus als je geen zin hebt om te lezen kun je gelijk het voorbeeld bekijken!

Hulp bij cursus Access H8

Hello,

Ik heb al met vele aandacht de cursus geoefend.
T lukt me aardig, enkel nu egint het moeilijke werk voor mij...

Ik kan een keuzelijst maken, maar die komt niet terecht in mijn formulier.

Kan iemand mijn 'zip-je' eens bekijken en me weer op het goede spoor zetten??

Hartelijk dank.

Bekijk bijlage H8-koen.zip

Ik werp er een blik op!

de melding alleen al, ...

Gij bent mijn engel, mijn rots in de branding...
Mijn access gegevens van mijn bierglazenverzameling gaat nog operationeel worden... :-)

Baai the Weei : heel leerrijke cursus, die had ik vroeger willen vinden!!

THNX

Altijd fijn om te lezen dat de cursus gewaardeerd wordt! :thumb:
En je doet verder niks verkeerd, want de keuzelijst doet het gewoon. Wat is het probleem volgens jou?

Hej Michel.
De keuzeknop werkt in die zin dat je de 4 kolommen krijgt, dat je daarin kan gaan selecteren.
Maar, ik dacht dat als ik een bepaalde persoon selecteer: mijn formulier onderaan verspringt naar die persoon.
Dat is niet het geval.
Nu weet ik niet of dit de bedoeling is, of er bij mij iets verkeerd kan ingesteld staan als algemene Access-eigenschappen...

Hopelijk begrijp je mijn prbleem ...

Dat is exact wat er gebeurt. Ik kan mij hooguit voorstellen dat je macro-beveiliging aan staat, en dat VBA code niet wordt uitgevoerd. En dat geeft dan de indruk dat de lijst niet werkt. Kijk dus eens in de <Opties>, in het <Vertrouwenscentrum>, dan <Instellingen voor Vertouwenscentrum> en dan <Instellingen voor macro's>, waar je dan <Alle macro's inschakelen> kiest.

Idd,
Beveiliging stond aan... (1.5 avond naar gezocht, uiteindelijk lukte het wel met ingebouwde macro's, maar niet met die 'verdomde' gebeurtenissen)
Werkt nu perfect! Hartelijk dank...

Als ik eens iets terugkan doen voor jou (acad - inventor - solidworks), laat t me zeker weten.
Ik ga intussen verder met de cursus, en hopelijk lukt t nu allemaal wat beter, ik heb er gelijk zin.
Greetz Koen

Je kan de vraag nog op <Opgelost> zetten :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan