• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dagen van de maand

remmie63

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Hallo, na een hele tijd maak ik weer gebruik van jullie onmisbare hulp.
Om in een formulier het aantal handelingen te verkleinen wilde ik vragen of het volgende mogelijk is: wanneer ik in een datum cel de maand en jaar vermeld (bijv. aug-'25) kan dan op basis van die gegevens chronologisch alle dagen van die maand in onderliggende geselecteerde cellen worden weergegeven (dus niet de dagen opgeteld)? En indien mogelijk alleen de werkdagen (ma t/m vrijdag) en indien mogelijk met weeknummers? Het zou ons ontzettend veel tijd besparen.

Bij voorbaat dank!

Grt Remco

@remmie63
Waar is het voorbeeldbestand? Geef de gewenste resultaten aan. Het zou ons ontzettend veel tijd besparen.

@popipipo
En indien mogelijk alleen de werkdagen (ma t/m vrijdag) en indien mogelijk met weeknummers?

@Senso
Stap voor stap
Als dit al niet goed is dan is de rest zeker niet goed
Je moet niet alles in 1 keer doen als er geen voorbeeld bestand gegeven wordt.

Wij zijn toch weer aan het gokken dus doe ik dat nu ook maar.
Nu d.m.v. power query.

Bijlagen

Iemand die nog maar 14 jaar lid is kan onmogelijk weten dat een voorbeeldbestandje wenselijk is. Ga dus maar verder met gokken tot er iemand bonk op is.

Ja, niet over nagedacht. Een voorbeeld is natuurlijk beter. Bij deze!
De geel gekleurde velden zijn de velden waar het om gaat.

Bijlagen

Bedoel je zoiets?
Maar neem je vooral éérst de opmerking van @snb ter harte.

Bijlagen

Beste allemaal, met de aangeleverde antwoorden en voorbeelden heb ik voldoende gegevens om het te implementeren in het formulier. Allen hartelijk dank!

Op werkblad dagna in A36:
Code:
=ALS(WERKDAG(D8;2)<6;D8;WERKDAG(D8;1))
Op werkblad dagna in A37, doortrekken naar beneden:
Code:
=ALS(A36="";"";ALS(MAAND(WERKDAG(A36;1))<>MAAND(A36);"";WERKDAG(A36;1)))

Beste AHulpje, bij jouw formule pakt hij niet de eerste dag van de maand. Als ik augustus 2025 ingeef begint de telling bij maandag 4-8 ipv vrijdag 1-8. In de formule krijg ik dit niet verandert. Zit dat 'em in de definitie van WERKDAG?

Nog een:

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
 If Target.Address = "$A$36" Then
    On Error Resume Next
    ReDim sp(30)
    For j = 1 To 31
       sp(j) = DateSerial(Year(Date), Month(Date), j)

If Weekday(sp(j), 2) > 5 Then sp(j) = ""
       If Month(sp(j)) <> Month(Date) Then sp(j) = ""
       sp(j) = sp(j) & Space(6) & Application.WeekNum(sp(j), 21)
    Next
    st = Filter(sp, "-")

Target.Resize(UBound(sp) + 1).ClearContents
    Target.Resize(UBound(st) + 1) = Application.Transpose(st)
    Cancel = True
  End If
End Sub

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan