.dat

Status
Niet open voor verdere reacties.
zie mijn vorige bericht(en),

met WELK gps'je + WELKE software is het bestand aan die gps onttrokken.

Als we dat weten, kunnen we mogelijk het bijbehorende progje noemen. Zoals ik al schreef, zijn er meerdere soorten software om GPS bestanden uit te wisselen tussen pc en GPS'je.

Voorbeeld : een "Garmin Fortrex" en gebruikte software "Mapsource".

of, in mijn situatie:

een "Garmin Geko301" + software "EasyGPS"

Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder aanbood:

zip het bestand in en post het, dan kijk / zoek ik even.

Een bypass als je het perse zelf wil uitvogelen:
klik rechts op dat bestand in de verkenner en kies voor "openen met" en vervolgens "bijbehorend programma via het web opsporen" (er vanuit gaande dat het idd. als .dat bestand is aangemaakt en niet zoals eerder is beschreven, het mailprogje het bestand heeft hernoemd om mailen mogelijk te maken."

en even voor de goede orde:
ALS dat .dat bestand te openen is, dan moet je geen routebeschrijving in begrijpelijk Nederlands verwachten, maar 2 coordinaten per route / trackpunt. Als je dus zelf geen GPS'je hebt, zal je vrij weinig aan dat printje hebben.
...... TENZIJ je dochter de route heeft "bewerkt" met bepaalde software, maar dan kom ik weer terug bij vorige opmerkingen:

WELK gps'je en WELKE software?

Laatst bewerkt:
Pasja zei:
Zoals ik al eerder aanbood:

zip het bestand in en post het, dan kijk / zoek ik even.

Een bypass als je het perse zelf wil uitvogelen:
klik rechts op dat bestand in de verkenner en kies voor "openen met" en vervolgens "bijbehorend programma via het web opsporen" (er vanuit gaande dat het idd. als .dat bestand is aangemaakt en niet zoals eerder is beschreven, het mailprogje het bestand heeft hernoemd om mailen mogelijk te maken."

en even voor de goede orde:
ALS dat .dat bestand te openen is, dan moet je geen routebeschrijving in begrijpelijk Nederlands verwachten, maar 2 coordinaten per route / trackpunt. Als je dus zelf geen GPS'je hebt, zal je vrij weinig aan dat printje hebben.
...... TENZIJ je dochter de route heeft "bewerkt" met bepaalde software, maar dan kom ik weer terug bij vorige opmerkingen:

WELK gps'je en WELKE software?

Ik moet contact opnemen met mijn dochter of kan mijn dochter je mailen ???

kan, maar als jij het bestand inzipt en even als bijlage bijvoegt zijn we er wellicht heel snel uit.

Pasja zei:
kan, maar als jij het bestand inzipt en even als bijlage bijvoegt zijn we er wellicht heel snel uit.
ik wil dit heel graag doen Pasja,maar ik ben op het gebied van inzippen echt een leek,dus als jij welwillend zou willen zijn mij te vertellen hoe ik dat bestand moet inzippen,dan heel graag je advies !!!

Allereerst moet het progje Winzip (of Winrar) op je pc staan. Als dat er niet op staat zijn we klaar en gaat dat niet lukken.

Hoe groot is dat .dat bestand overigens ?

Als het namelijk kleiner is dan 100 Kb en je hebt geen Winzip of Winrar, dan kun je het in de verkenner nog hernoemen naar .doc en dan hier die.doc bijvoegen.

ik ben overigens nu even een uurtje of 1,5 offline, Ik ben rond 12.30 / 13.00 weer beschikbaar, Ik lees wel.................

Pasja zei:
ik ben overigens nu even een uurtje of 1,5 offline, Ik ben rond 12.30 / 13.00 weer beschikbaar, Ik lees wel.................
ik hoop dat ikhet zo goed gedaan heb !

Bijlagen

Ja, bijlage is prima overgekomen.
Ik kon met Excel het bestand weliswaar niet in goed Nederlands openen, maar in ieder geval wel openkrijgen.

Na opening in Excel verschijnt hele interessante informatie in de bestandsnaambalk........... zie bijlage.

Bijlagen

• Presentatie4.jpg
    Presentatie4.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 26
Pasja zei:
Ja, bijlage is prima overgekomen.
Ik kon met Excel het bestand weliswaar niet in goed Nederlands openen, maar in ieder geval wel openkrijgen.

Na opening in Excel verschijnt hele interessante informatie in de bestandsnaambalk........... zie bijlage.

dank je wel,maar wat nu ?

Hm, ik dacht de oplossing te hebben maar helaas:

ook de gps software (schil) mapsource is gratis te downloaden (althans dat dacht ik). De download ging prima alleen bij de installatie "kijkt" mapsource na een eerdere installatie. Is die er niet dan stopt de installatie. Daar ik nooit mapsource heb aangeschaft............

Ik denk dat de oplossing voor je probleem te vinden is bij een ander forum en wel dit:

http://forum.gps.nl/

Op dit forum wordt uitsluitend over gps etc. etc. gesproken / vragen gesteld.

Er zal vast wel een optie zijn om een met mapsource gemaakt .dat bestandje op een alternatieve wijze te openen, may be met een "reader" of zo, maar IK ken die oplossing niet.

Wellicht is het benaderen van je dochter nog de meest simpele manier: vraag aan haar of mapsource het betreffende bestand ook nog "anders" kan bewaren dan als .dat bestand, mogelijk als een .xls of misschien zelfs wel als een .doc. Je kunt het dan inlezen met Excel of Word.

En helemaal ultiem zou natuurlijk het opsturen van de route door jouw dochter in een "normaal" leesbare versie zijn.
ZIJ heeft immers mapsource en als dat progje .datjes om kan zetten naar fatsoenlijke tekst, hoeft ze dat alleen maar aan je te mailen.

Laatst bewerkt:
kookaburra50 zei:
Hartelijk dank voor al je reacties !!!!!

Ik ben er meer,sorry,weer een vraag,nu stuurt ze het met een .GDB extensie,maar weer kan ik het niet openen,maar zij wel...

Pasja zei:
Zelfde laken en pak (mapsource bestand), lees maar een paar links van deze Googlepagina :
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=gdb+bestand&meta=lr%3Dlang_nl

Als ze nu een GPX bestandje ervan zou kunnen maken............... :D :D :D dan kunnen we er wat mee.
Alweer hartelijk dank,ik copieer al je reacties en mail ze naar mijn dochter,maar ook mijn dochter weet van dit alles niet veel,alles wat jij ons verteld klinkt voor jou heel gewoon,maar niet voor ons hoor :(

Ik ben overigens best wel benieuwd hoe ze die route heeft vastgelegd:

als route, (dus met waypoints) of als track(log)?

In het eerste geval is het redelijk simpel, mail de waypoints en je hebt de route. Is het een tracklog geweest dan kun je helaas geen coordinaten uitlezen, anders dan een begin en eindpunt.

Pasja zei:
Ik ben overigens best wel benieuwd hoe ze die route heeft vastgelegd:

als route, (dus met waypoints) of als track(log)?

In het eerste geval is het redelijk simpel, mail de waypoints en je hebt de route. Is het een tracklog geweest dan kun je helaas geen coordinaten uitlezen, anders dan een begin en eindpunt.
ik geloof dat mijn dochter een oplossing gevonden heeft,nogmaals hartelijk dank !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan