data adapter

Status
Niet open voor verdere reacties.

bonnowagt

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Hallo

Ik ben overgestapt van VBA naar VB 2008. Ik heb nu eerst uit een boek getracht een DATABASE klantenbeheer te maken. Database is klanten beheer met zes velden. Ik heb in de tekst geen enkele error staan maar bij het starten(debuggen) loopt het programma vast op de regel

objDataAdapter.Fill(objDataset, "KlantenTabel")

Ïk krijg dan de melding:

Het sleutelwoord wordt niet ondersteund: provider
Deze melding krijg ik als ik werk met een bestaande data base gemaakt in VBA

of;
SqlExeception was unhandled
Deze melding krijg ik als ik uit het boek het voorbeeld overneem van een volledige opgebouwde database(een nieuwe dus)

Wie o wie kan mij hiermee helpen.

Alvast hartelijk dank

je kan makkelijk een DB onder VB2008 maken
Voor je klanten Het best kan je een service-based Database gebruiken.
Maak je tabel en werken maar

vervolg

Dat heb ik ook gedaan. Een tabel met 6 velden. KlantID, naam,adres enz.
Het geeft geen enkele error melding. Bij het debuggen krijg ik de melding:

SqlExeception was unhandled. Er wordt gesproken over dat mijn server niet goed is ingesteld?". Kan dit?. Ik werk op een stand alone pc

volgen mij is de conection met je database niet corect. ik werk ook op een stand alone pc
Druk in data explorer Add conetion
En zoek de locatie van je database en controleer de dataconection verbinding
Kies wel voor de Microsoft SQL sever Database file.
als dit goed is moet je database werken.
Bij het installeren van vb 2008 moet de SQL 2008 server zijn geinstaleerd.
mocht dit niet helpen hoor ik het wel. en lopen we de hele proceduren even door.

Ik heb dit dus inderdaad hiermee gedaan Microsoft SQL Server Database File (SqlClient)

Vervolgens de test gedaan en was goed.

Heb inmiddels VB 2008 opnieuw geinstalleerd maar krijg nu bij het
testen de volgende melding

Failed to generate a user instance of SQL server due to a failure in starting the proces for the user instance. The connection will be closed

Misschien allemaal ten overvloede Maar!!!!!!!!!
Maak een Windows form aan en geef dit een naam.
Klik in database Explorer op Connect to database.
In het dan geopende scherm Kies je onder Data source voor Microsoft SQL Server Database File (SqlClient)
Tik in het vak hier onder de naam van je database b.v. (KBData) voor klantenbeheer.
En klik op OK en klik daar na op JA.
Open op het + teken je database in de data explorer en klik met de rechter muis knop op tables en klik op Add new Table.
Hier na kun je de gegevens van je datatabel invullen. Dus B.V. KlandID voornaam Achternaam ezv.
Als je het klantID automatisch wild door nummeren geef dan in de colomn Data type de waarde (int) zet het vinkje uit geef het de unieke sleutel en onder colomn properties
onder indentity Specification de indentity op yes.
En zet de andere namen op varchar(50). postcode varchar(10).
Klik op save en geef je tabel een naam B.v. Klanten.
In database Explorer zie je nu de databas tabel.
DATA BASE KLAAR.
Klik nu in het menu data op Add New Data source selecteer database klik next in het volgende scherm
Zie je de conectie met je database klik op NEXT en klik op JA klik weer op NEXT.
Vink het vakje tabels aan en geef je dataset een naam B.v. KlantenDataset.klik opFinish.
Je database is nu voor gebruik klaar. In Solution Explorer zie je de database klantenDataset.xsd
Dubbelklik hier op en je kan je datatabel bekijken en bewerken.

Open je form1 .vb Design en in Data sources selecteer je tabel open het menu en zet de tabel op Details.
Sleep dit nu in je form1 en start je aplicatie. In vullen en klaar.

Hallo,

Ja ik heb op een dergelijke wijze mijn database opgebouwd. Maar bij het runnen krijg ik nog steeds en melding:

Sql Exception was unhandled. Het programma stopt bij de regel
objDataAdapter.Fill(objDataset, "KlantenDataTable") en geeft dan bovenstaande melding. Mij lijkt het dat het iets te maken heeft met de
sql Server.

Mijn Sql Server en sqlServerBrowser staan op local system. Misschien kan ik je het programma toemailen?

Hi ik heb in het gegin het zelfde probleem gehad.
Probeer het eens met de Microsoft SQL server compact 3.5 en een locale database
dus niet de service database als dat wel werkt verwijder dan vb2008 geheel van je computer en installer het op nieuw via. micosoft.
zet je programmas even op in een andere map kan je ze later weer terugzetten.
de standaard database heefd wat minder mogelijkheden maar voor wat je nu wild is het volgens mij genoeg

Ik heb n.a.v. jouw mailtje het volgende gedaan:

Add New Data Source > Database > Micorosoft SQlServer Compact 3.5 > My Computer > Connectionproperties, hier Nieuwe Filename gecreeerd C:\Tijdelijk\MyDatabase#1.sdf klantenbeer > vervolgens test ik de nieuwe connectionstring en is goed. Data base aangepast van de vorige, dus de connectionstring veranderd. Geen fouten aangetroffen.

SQL Server Manager op Server, op MY Local en idem de SQL Browser

Vervolges wederom bij dezelfde regel de fout nu: Er is een fout opgetreden bij het opzetten van een verbinding met de server.
Bij het maken van een verbinding met SQL Server 2005, wordt deze storing
mogelijk veroorzaakt door het feit dat bij de standaardinstellingen
van SQL Server geen externe verbindingen zijn toegestaan.
(provider: SQL-netwerkinterfaces, error: 26 - Fout bij zoeken van opgegeven
server/exemplaar)

Groetjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan