data logisch in een tabel krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruni

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2011
Goedemiddag,

onderstaande is een tekst bestand vanuit een kassa van de sportkantine.
Het staat nu allemaal onder elkaar gescheiden door een spatie per transactie.

#000136 07/10/2012 10:41
01 1e verkoper 000000
5x 1.00 5.00
Koffie
1x 1.25 1.25
Cola
1x 1.50 1.50
AA-Drink
Subtotaal 7.75

#000137 07/10/2012 10:50
enz, enz,

Nu wil ik graag per datum inzichtelijk maken wat er is verkocht. Hoe kan ik het in Access voor elkaar krijgen (d.m.v. VBA of query) dat tijdens het importeren of verwerken van het kasboek de data als onderstaand in de tabel komt te staan?

datum en tijd______artikel__aantal__prijs__verkoopprijs
07/10/2012_10:41__koffie___5_____1.00___5.00
07/10/2012_10:41__cola____1_____1.25___1.25

alvast bedankt

gr. André

Je snapt waarschijnlijk wel dat dit niet de meest eenvoudige klus is... Ik ga er voor de zekerheid (je geeft niet echt een compleet voorbeeldje) maar vanuit dat de hoeveelheid regels per order niet constant is (aantal bestelde artikelen zal ongetwijfeld variëren) en twee onderlinge orders zijn gescheiden door een lege regel, en elke order begint met een datumregel die ook met een # teken begint. Op de tweede regel staat dan de naam/code van de verkoper. Bovendien heb je op twee regels eerst een artikelnaam, en op de volgende regel de aantallen/prijzen.

In dat geval zul je een script moeten gebruiken dat elke regel van het tekstbestand uitleest, en op basis van de vaste syntax elke regel moeten uitlezen en in een variabele matrix zet, die uiteindelijk de records opleveren die je kunt inlezen in een tabel. Maar simpel is het dus niet. Zonder goed tekstvoorbeeld begin ik er zelfs niet eens aan..... Typen doe ik namelijk niet voor de lol :)

Ik ben me er van bewust dat dit een redelijk lastig klusje wordt, maar niet geschoten is altijd mis. Als je me al een klein beetje in de juiste richting stuurt, kom ik al een heel eind, hoop ik. Ik wil er zelf namelijk ook wat van leren.
Ik heb een txt.bestand als bijlage meegestuurd. Dit is de data van één dag, misschien kan je daar wat mee. Alvast bedankt!:d

Bekijk bijlage EJFILE.txt

Dat bestandje zegt inderdaad wat meer dan je eerste voorbeeld. En de conclusie moet dan min of meer zijn: rampenplan :)
Er zit maar heel weinig logica in het bestand, veel minder althans als je eigenlijk zou willen. Voorbeeldje:
In één transactie heb je dit totaal:
Contant Õ5.00
In een volgend staat:
Contant Õ 1 . 7 5
Nog afgezien van het vreemde teken voor de voorloopnul (Õ) staan er dus de ene keer spaties in het bedrag,en de andere keer niet.
Verder heb je de ene keer wel een BTW blok in een transactie, en een volgende keer weer niet, en dan heb je ook nog blokken met ... ERROR CANCEL ... .

Kortom: wil je dit allemaal correct inlezen, dan moet er heel wat geprogrammeerd gaan worden! Dat kan op zich wel, maar dat kun je vast niet zelf, en ik zou je aanraden om daar dus iemand voor in te huren, want dit is een stevige klus, waar aardig wat uurtjes in gaan zitten.

na wat hulp van mijn collega, hebben we het probleem in excel kunnen oplossen. D.m.v. een script leest het de data in en wordt het in kolommen weg gezet. Hierdoor kan ik het eenvoudig importeren in access.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan