data type mismatch waardes vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

andycorp

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2011
ik importeer een excelsheet waar in bepaalde kolommen niet in alle rijen waardes zijn ingevuld.
hierop krijg geen foutmelding bij import maar bij het draaien van een query krijg ik de melding : data type mismatch. dit is op zich helder.
wat ik nu wil is een simpele truc om OF de lege rijen te vullen met '0' of dat Access deze lege velden negeert en de query uitvoert.

wie o wie kan mij hierbij helpen.

alvast veel dank voor spoedige hulp

Bij een import kijkt Access naar de eerste (ik dacht 7) rijen van het excel bestand. Op basis daarvan wordt het veldtype ingesteld voor de importtabel. Als je de gegevens in Excel consequent hebt in pakweg de eerste 10 rijen, dan is er dus niks aan de hand. Anders moet je met de hand de veldeigenschappen in de tabel aanpassen.

Octafish, ik heb dit gedaan maar zelfde resultaat.
het komt mij voor dat ie niet blij is met lege velden.
er zit bijvoorbeeld een berekening in de query x/100 waarbij x uit dat veld wordt gehaald en als er niets in staat kan ik me voorstellen dat ie gaat sputteren.
het heeft volgens mij ook niet zozeer te maken met veldtype alswel met wel of niet een waarde
andere suggesties?

Met lege velden doorbreek je ook de consequentie in je gegevens.... Je Excel bestand moet de juiste gegevens bevatten, dan gaat je import meestal wel goed. Met lege cellen in de eerste rijen klopt je invoerbestand niet. Dus als je getallen wilt importeren dan moet je de lege cellen met een getal vullen.

Octafish, de import gaat goed. het is daarna in Acces dat ie een probleem krijgt bij het draaien van een query.
geldt hiervoor hetzelfde?

Andycorp

hierbij een omweg om je probleem op te lossen:

Maak een update query voor alle lege cellen.
Indien je nog problemen hebt maak dan een conversie query om het type om te zetten naar een ander

groetjes
a4b

Ik had hetzelfde probleem:

Neem een nieuwe, lege Excel sheet en zorg voor een juiste formattering (tekst, getallen, datum, etc). Kopieer daarna je gegevens (zonder de format, values only) naar de lege sheet. Zonodig de gegevens even sorteren zodat er geen lege regels/cellen bovenaan staan en dan importeren.

Dan moet het lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan