Data uit een query uniek maken en toch nog kunnen bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

isabellebo

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2008
Met een query kan je bepaalde gegevens 'bundelen' (bijvoorbeeld: optellen hoeveel leerlingen in een cursus zitten). Ik wil die 'gebundelde data' nu een uniek nummer kunnen geven (een nr per cursus), automatisch of met de hand maakt niet uit. Het gaat niet via een make-table query want dan gooi je je toegevoegde gegevens (de unieke nummers) altijd terug weg en kan je opnieuw beginnen.

Concreet: kan je autonumber in een query doen?
Of bestaat er een manier om extra records uit een query aan een tabel toe te voegen zonder dubbels te creëren?

Concreet: kan je autonumber in een query doen?
Nee, dat kan niet. Wel kun je mbv VBA een tijdelijke tabel maken en daarin de gegevens opbouwen die je in je query wilt hebben met een autonumber.

Of bestaat er een manier om extra records uit een query aan een tabel toe te voegen zonder dubbels te creëren?
Ja, VBA. Programmeren dus.

Ik heb even gezocht op internet. Hoewel ik zelf nooit met variabelen in expressies heb gewerkt is het volgens mij wel mogelijk (niet zelf getest)
Code:
"1+DCount( "field", "table", "[field] < " & CStr( [field] )

Ik heb diverse excotische oplossingen voorbij zien komen, simpel is het in iedergeval niet.

Bedankt voor jullie zoekwerk alvast! Maar ik vrees dat ik die laatste uitleg niet goed begrijp: wat moet ik nu in 'field' en vooral, wat moet ik in 'table' invullen? Staat er trouwens geen " verkeerd? Ik ben maar een access-leek, die eenmalig een administratief systeem moet opzetten, dus alvast mijn excuses als ik niet al te snugger overkom!

Ik heb het wel klaargespeeld om per rij een 'uniek nummer' te bekomen, maar dat loopt natuurlijk niet op. Misschien is er een gemakkelijkere manier om in een query van een uniek nummer een oplopend nummer te maken?

Ik heb het kunnen oplossen!!! Door een uniek nummer te maken (drie gegevens uit drie tabellen met & aan elkaar gekoppeld) per rij, kan ik die aan een tabel met factuurnummers koppelen. Spijtig dat ik via een query terug naar een tabel en weer terug naar een query moet om al mijn gegevens mét hun factuurnummer te tonen, maar het is dus wel gelukt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan