Database (klaar-)maken, snap er de ballen van!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Hoi,

ik wil graag een Joomla! site maken, dus heb ik Joomla! en XAMPP gedownload. XAMPP geïnstalleerd, draait. Mooi. Dan naar de installatiehandleiding van Joomla!. Daar staat o.a.:

MySQL database configureren

Zoals u bij de systeem vereisten heeft kunnen zien maakt Joomla! gebruik van een MySQL database. Deze moet u klaarmaken voor gebruik alvorens aan de installatie te beginnen. Tijdens de Joomla! installatie zult u de volgende gegevens nodig hebben:

* Naam van de MySQL database
* Naam van de MySQL host (meestal localhost)
* Gebruikersnaam
* Wachtwoord

Als u deze gegevens niet heeft of het niet zeker weet, vraag het dan even na bij uw Server/Hosting Provider alvorens aan de installatie te beginnen.

Geen idee... Ik heb uiteraard een gebruikersnaam en wachtwoord voor de gig webspace die ik heb, maar hoe kom ik aan die database? In het XAMPP control pannel kan ik naar de admin van mySQL. Daar zit een tabje 'databases' en daaronder vind ik er 2: information_schema en test. Maar er eentje toevoegen, of iets doen met die databases kan ik niet.

Ergo, hoe kom ik aan die mySQL database, zodat ik daarna met Joomla! aan de slag kan.

Dank voor input, sorry voor hoog newbee gehalte...

Hugo

De laatste keer dat ik met xamp heb gewerkt is alweer een tijdje geleden.
Maar heb je tijdens de installatie niet moeten aangeven wat je als mySQL password wilt gebruiken? Mogelijk hetzelfde password als die van xamp.

Verder pas wel even op. Want je kunt je lokale Joomla installatie niet zomaar overgooien naar een externe website. Dit ivm gebruikersnamen en wachtwoorden, en database tabellen die op jouw lokale mySQL worden gezet. Verder weet ik niet wat voor verwijzingen Joomla nog maakt.

Ik neem aan dat je met "admin van MySQL" phpMyAdmin bedoeld?

Die heeft in het startscherm als het goed is een veld "Create new database".
Kwestie van daar een naam invullen ("joomla" bijvoorbeeld) en dan op "Create" klikken.

"Ik heb uiteraard een gebruikersnaam en wachtwoord voor de gig webspace die ik heb, maar hoe kom ik aan die database? In het XAMPP control pannel kan ik naar de admin van mySQL."

Huh? XAMPP heeft doorgaans niet zoveel met online hosting te maken, dat weet je?

Nee, SvU, dat wist ik niet...

Zo heel langzaam begint het kwartje te vallen. XAMPP of WAMP of een andere ramp op je computer installeren, dat doe je om er een server van te maken. En dat heb ik niet nodig, want mijn host heeft al een werkende server. Eenmaal ingelogd op de help-site van mijn host kan ik zelfs gewoon een database aanmaken. (Daar kwam ik vannacht om 3 uur achter, naar aanleiding van bovenstaande gedachtengang, naar aanleiding van SvU's post) De gegevens (ik gok de 4 die gevraagd werden in mijn eerste post) worden mij dan automatisch toegemailed. De host zal die database dus wel klaarmaken, ik kan alle AMP varianten gewoon van mijn PC afgooien en mijn site remote installeren. Denk ik. Klintkt ineens heel logisch. Is het ook logisch?

Hugo

Ik heb de term 'remote installeren' nog nooit in deze context gehoord, maar het komt wel op hetzelfde neer ja! :)

Kleine noot: Je host heeft je als het goed is toen je de webruimte aanvroeg alle toegangscodes toegemailt.

Daarnaast ben je nog steeds zelf er verantwoordelijk voor een database aan te maken wanneer je van je host de mogelijkheid hebt gekregen om meerdere databases te maken. Heb je maar 1 database tot je beschikking dan zul je de naam daarvan op moeten zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan