Database maken supermarkt

Status
Niet open voor verdere reacties.

SanderN25

Gebruiker
Lid geworden
22 jun 2012
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een database ivm loonverwerking en loonheffing voor een supermarkt.
Ik ben van plan om 2 tabellen te maken met daarin stamgegevens en variabele gegevens.
Alleen kom ik er niet echt uit om te bepalen welke veldnamen ik de afzonderlijke tabellen mee moet geven en hoeveel velden.
Weet niet precies wat ik nu moet doen, kan iemand mij verder helpen?
Bij voorbaat dank.
Misschien heeft iemand een voorbeeld voor mij, want ik kom er niet echt uit.

Groet mij.

Wellicht doe je er beter aan je werkproces te veranderen...
Ik ben van plan om 2 tabellen te maken met daarin stamgegevens en variabele gegevens.
Als je een database gaat ontwerpen, moet je uitgangspunt zijn: wat wil ik er uit kunnen halen? Dat bepaalt namelijk wat je er in moet stoppen. En dàt bepaalt uiteindelijk hoeveel tabellen je daarvoor nodig hebt. Beginnen met het uitgangspunt dat je twee tabellen gaat maken, is dus volkomen omgekeerd, en derhalve een verkeerd startpunt.
Een goed ontwerp beschrijft in eerste instantie dus wat je wilt kunnen doen met je gegevens. Zo moet je een antwoord hebben op de vraag: werkt een werknemer op één afdeling, of kan hij op meerdere afdelingen werken? En heeft hij dan één chef, of meerdere? Het antwoord op die vraag heeft wezenlijke invloed op de uiteindelijke structuur die je in de database gaat bouwen. Kortom: maak eerst een goed functioneel ontwerp, en op basis daarvan een ER-diagram, en werk dat uit naar tabellen.
En wat je nu ook niet moet doen, is voorbeeldjes bekijken, want dat leidt alleen maar af. Stel dat je nu een leuk voorbeeldje ziet, wat ga je dan doen? De neiging zal zijn om dat voorbeeld na te bouwen. En dan kijk je niet meer naar de voor jou essentiële vragen waaraan de database moet voldoen. En het is nog maar de vraag of het voorbeeldje voldoet aan jouw eisenpakket. Goede kans van niet, want die db zal ook gebouwd zijn op een (hopelijk wèl goed uitgedacht) functioneel ontwerp. Kortom: bepaal eerst je werkwijze, wat de functionaliteit moet zijn van de database, en werk dat uit in een ontwerp. Ga dàn pas kijken of voorbeeldjes aan het ontwerp voldoen. Gerede kans dat je tot de conclusie gaat komen dat Access helemaal niet de geschikte tool is voor jouw eisen, want dat is ook een aspect dat pas later aan bod komt: als je een goed ontwerp hebt, ga je kijken welke applicatie je kunt gebruiken om e.e.a. te bouwen.

Een leerzame uitleg van een functioneel staat op deze pagina van de KPN Ik zou zeggen: lees het eens door!

En nog een interessante PDF die mijn verhaal redelijk ondersteunt (of is het andersom?). Het Datamodel laat de uitwerking van een FO zien in een uitgewerkte tabellenstructuur.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan