Opgelost Database maken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

batfink2002

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2004
Mijn vrouw maakt poppen enzo en ze wil het in een soort datebase hebben
Ze wil er een foto in hebben die met knippen en plakken uit de verkenner kan halen en zo in de
datbase kan plakken met dat achter nog wat velden
Het moet zo gemakkleijk mogelijk voor haar.
Ik zelf weet niet in welk programma dat zou kunnen.
Ik heb een voorbeeld gemaakt in excel maar dat vind ze te lastig om daar een fpto in te maken
Wie zou haar kunnen helpen
Groet,

Bijlagen

• voorbeeld database.jpg
    voorbeeld database.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 18
Als je dit in Access wilt zetten is het in ieder geval geen goed idee om de foto's in de database te zetten. De database explodeert daardoor. Je kan de foto's beter in een vaste map zetten en in Access alleen de naam van het bestand opslaan. Je kan dan relatief eenvoudig een knop maken in Access waarmee je (vrouw) naar die map gaat en een foto selecteert. Access slaat dan de naam van het bestand (bijna) automatisch op. Ook het tonen van een foto is een eitje.

Ik zie in je plaatje ook kolommen aantal en prijs staan. Dat suggereert dat je wellicht meer wil met de database (voorraad en verkopen bijhouden). Dat kan prima, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Kijk alleen maar eens naar (de lengte van) dit draadje.

Voordat je begint is het goed eerst op papier te zetten wat je allemaal wilt. Als je geen ervaring hebt met Access is het ook goed je te verdiepen in hoe je überhaupt op de juiste manier een database opzet. Daar zijn regels voor, ook wel aangeduid als het normaliseren van gegevens. Op Helpmij is een uitgebreide Access-cursus te vinden.

Ze wil er een foto in hebben die met knippen en plakken uit de verkenner kan halen en zo in de
datbase kan plakken met dat achter nog wat velden
Dat kan niet. Althans: niet zonder uitgebreid te programmeren waarbij je het copy/paste geheugen moet aanspreken. En zoals Peter al aangaf: het is ook zeer onverstandig om dat zo te doen. Plaatjes opslaan in een map, en het pad opslaan in de database is de aangewezen weg.
Ik heb nog niet naar je db gekeken, dat doe ik morgen wel even. Eventueel kan ik wel een voorbeeldje posten met de te gebruiken techniek. Of ik bouw die in jouw voorbeeldje in.

Dank voot jullie reacties
Ik en me vrouw zijn niet handig daarin en het zou mooi zijn als het iets heel gemakkelijk voor haar is
Ze wil graag de foto zien en de gegevens daar naast zo herkend zij het.
Als je het in een ander programma beter kan dan hoor ik dat graag
Ik had het voorbeeld je in excel gemaakt maat het inplakken deed ik dan met een foto in de verkenner kopieren en dat in excel plakken. nu zal het geen 200 foto's worden
groet

Het kan in een Excel bestandje op ongeveer dezelfde manier als in een database, met dit verschil dat je het in een database wat mooier kan maken. Zo heb ik zelf een formulier gemaakt waarin je de gekozen foto kan uitvergroten. Maar de oplossing van ahhulpje is in essentie ook niet slecht, als je het foutje er uit haalt. Het principe is hetzelfde: een verwijzing naar een foto opslaan in een bestandje.

In het Excel bestand wordt met hyperlinks gewerkt naar het bestand als je de foto wilt zien. Dat kun je binnen Access dus middels een apart formulier regelen. Verder is je beschrijving een beetje ongelukkig. Knippen en plakken in de verkenner? Ik vermoed dat je eerder iets wilt als: in een dialoogvenster een bestand (foto) kiezen, en die foto wordt dan verwerkt in het systeem. Dat doen wij dus door het volledige pad naar die foto op te slaan in het Excel bestand of de database.

Daarbij moet je er dus, als je de foto ook wilt kunnen bekijken, ervoor zorgen dat het dialoogvenster niet de bestandsnamen laat zien, maar de foto. Dat doe je door het dialoogvenster in te stellen op Grote pictogrammen.

Ik weet niet hoe ik het kan maken en zoals het voorbeeld eruit ziet vind ze goed, het is haar hobby en verkoop soms wat voor goede doelen

Dan zijn jullie tevreden :).

Als je geen kennis van database structuren hebt, is de meest vlotte manier het gewoon in excel noteren. Daar kan je de foto's ook toevoegen door te plakken met het knipprogramma van windows. dan heb je geen gedoe met hyperlinks en instellingen.
Mocht de verkoop toenemen, dan kan je nog altijd gebruik maken van webshop software zoals https://www.jouwweb.be/webshop-maken . Meestal is de eerste maand gratis en betaal je dan +/- 30 EUR per maand.

Dat is een mooie oplossing haar vraag is kan de foto ook direct in een cel geplaatst kunnen worden dan herkend ze dmv de foto direct haar voorbeeld pop
maar dit is al heel mooi Dank

Krijg je een foutmelding?
Klik je na het selecteren van de foto wel op de knop "Openen"?
Je kunt ook dubbelklikken op een foto om hem toe te voegen.

Heb je de macro beveiliging misschien aan staan?

En dan nu voor de derde keer de vraag: Geen foutmelding?
Voeg eens een of meer foto's toe ook al lijkt het niet te lukken, sla het document op een plaats het hier.

@OctaFish
TS meldt dat hij wel een foto kan selecteren, dus de macro start wel.

Just checking :). De melding van TS vind ik bepaald niet duidelijk.

Zelf zou ik de plaatsing overigens zo doen:
Code:
            Set sShape = ActiveSheet.Shapes.AddPicture(.SelectedItems(1), _
                msoFalse, msoTrue, Columns(6).Left + 5, ActiveCell.Top, -1, -1)
            With sShape
                .LockAspectRatio = msoTrue
                .Width = Columns(6).Width - 5
            End With
Dan ziet het er toch wat netter uit.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan